Företag i fokus:

Ny rapport: Över 800 anmälningar om hot- och våld i skolor

2022_04_classroom-school-education-learning

Totalt gjordes över 800 anmälningar 2021 om hot- och våldssituationer runt om i landets skolor, enligt Arbetsmiljöverket.

Rapporten, som är sammanställd av Nyhetsbyrån Siren, baseras på hot och fysiskt våld i grund- och gymnasieskolan från 2014 till 2021. I Södertälje och Nykvarns kommun ligger nivåerna på de lägsta nivåerna i Sveriges kommuner.

2014 anmäldes drygt 500 hot- och våldshändelser och 2018 hade anmälningarna ökat till 870, men trots ökade incidenter går det inte att slå fast att det handlar om en faktisk ökning.

– Det finns inga konkreta belägg för det i forskningen. Vi vet att det uppmärksammats mer i media och delvis kan det handla om ökad anmälningsbenägenhet kopplat till diskussioner på skolorna om trygghet och säkerhet, säger Ilse Hakvoort, konfliktforskare och docent i pedagogik vid Göteborgs universitet, till Nyhetsbyrån Siren.

I Södertälje inkom det totalt 22 anmälningar sedan 2014, medan i Nykvarn anmäldes ett enda fall.

Malmö toppar statistiken med flest incidenter, totalt gjordes 553 anmälningar under sjuårsperioden.

Enligt Ilse Hakvoort är fallen troligen bara toppen av ett isberg, som pekar på flera faktorer som kan göra att lärare fortsatt låter bli att anmäla.

– Vissa lärare kanske drar sig för att anmäla för att de skäms, eller för att det kan ge intrycket av att de inte är de proffsiga lärare som de vill visa att de är, om de samtidigt blir utsatta för detta. Sedan finns det också en gråzon kring vad som ska definieras som våld och var gränserna går, säger Ilse.

En annan viktig faktor är kränkningarna som riktas mot elever.

– I en konfliktsituation kan det vara svårt att urskilja vad som är vad. Mycket fokus ligger på kränkningar mot barn och det är viktigt, men fokus behöver också ligga på lärarna och på skolan i stort. Det handlar om ett större skol- och samhällsproblem, säger Ilse Hakvoort till Nyhetsbyrån Siren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 14 april 2022 00:00

Busschaufförer anmälar Nobina – Ställer krav på värme i bussar

Buss nobina vinter

Foto: Alexander Isa

Nobinas bussar upplevs som kalla och otillräckligt uppvärmda. Det menar busschaufförer i Södertälje som har anmält Nobina till Arbetsmiljöverket via skyddsombudet.

Skyddsombudet vid Nobina i Södertälje har tagit upp en viktig arbetsmiljöfråga med Arbetsmiljöverket angående företagets brist på efterlevnad av värmerelaterade regler för bussar. Enligt ett föreläggande från Arbetsmiljöverke ska Nobina säkerställa att bussar inte tas i bruk om de inte har en lufttemperatur på minst +5 grader ovanför säte och +10 grader i defrostermunstycken.

Trots detta har skyddsorganisationen mottagit dagliga rapporter från förare om att kalla bussar fortfarande används. Nobina har försökt göra det till ett föraransvar att inte köra kalla bussar, vilket är problematiskt då vissa bussar saknar fungerande termometrar. I anmälan framför skydsombudet att arbetsmiljöansvaret ligger hos arbetsgivaren och att föreläggandet tydligt förbjuder bruk av bussar som inte uppfyller temperaturkraven.

För att underlätta oanmälda inspektioner, som är en del av skyddsombudets uppdrag enligt arbetsmiljöplanen, krävs att Nobina placerar lufttemperaturmätaren på en mer tillgänglig plats. För närvarande är mätaren endast tillgänglig hos underhållschefen, som börjar arbeta efter att bussarna redan är i trafik.

Skyddsombudet kräver att Nobina omedelbart börjar följa Arbetsmiljöverkets föreläggande och de etablerade rutinerna för att förhindra användning av kalla bussar under vintertid.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 30 januari 2024 04:02

Lastbil och personbil inblandade i olycka

Olycka räddningstjänsten 1

Arkivbild

Strax innan midnatt inkom uppgifter om en trafikolycka på E4, där en lastbil och en personbil var inblandade, vilket orsakade stora trafikstörningar.

En allvarlig trafikolycka har rapporterats till SOS Alarm strax innan midnatt på måndagskvällen. Olyckan involverar flera fordon, inklusive ett tungt fordon och en personbil, i Järna i riktning mot Stockholm. Olyckan, som inträffade på påfarten från Järna, har orsakat betydande störningar i trafikflödet.

Räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen med flera enheter, men skadeläget för de inblandade är fortfarande oklart. Enligt Trafikverket har olyckan en stor påverkan på trafiken, med en preliminär beräkning att normal trafik återupptas strax efter klockan 01.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 01:15
Senast uppdaterad: 30 januari 2024 01:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors