Företag i fokus:

Spraytan och tunga vikter när muskelknuttar tog över Stadshuset

2022_04_A64B91B9-50E8-4E79-8D50-23CF775C3CCB

Foto: Emilia Leray.

I söndags omvandlades Tombonscenen till en backstage-lokal som fylldes med spraytan, vikter, smink och höga skratt.

Allvarligheten, tillsammans med en mycket varm och familjär känsla, prydde Estrad under helgen. Det vankades bodybuilding tävling. 

Det är inte bara spraytan och diverse kroppsoljor som prydde Estrad- och Trombonscenrna i stadshuset under helgen, utan även besökande och tävlande bodybuilders.

Tävlingen NPC Grand Prix lockade inte bara svenska deltagare, utan även tävlande ifrån världens alla håll, platser som Dubai och USA. 

Utöver tävlingen fanns det även möjlighet för besökare att prova på olika aktiviteter. Här kunde den som kände sig manad att bland annat lyfta vikter, mäta sin egen styrka och testa på smakprover på olika typer av produkter.

Michael Johansson driver företagen GASP och Better Bodies, som främst säljer träningskläder, är en av initiativtagarna som tog hem tävlingen till Sverige. Det gjorde han med stöd av den amerikanska föreningen och amatörorganisationen NPC. 

Johansson berättar för Telgenytt att försäljningen är en liten del av arbetet de utför. GASP och Better Bodies har en fantastisk fin gemenskap, inte enbart för de tävlande, utan även för personer i utanförskap.

Här välkomnas alla, oavsett erfarenhet.

– Den som vill träna kan ansöka om att få bli ambassadörer, utan att behöva någon som helst speciell erfarenhet. Det enda som behövs är rätt motivation och passion för vad de gör, säger Michael Johansson till Telgenytt.

”Diverse but like minded”, ett genomgående tema för organisationerna berättar Johansson, samtidigt som han presenterar Mattias Ariestrand som ett exempel på hur träningen och deras ambassadörskap kan hjälpa en annan. 

Mattias berättar om hur hans tuffa uppväxt resulterade i psykisk ohälsa. I samband med att han började träna olika typer av gympass tre gånger om dagen köpte han även en Better Bodies tröja.

Det blev vändningen i hans liv och kort därefter ansökte han om ett ambassadörskap, hans liv fick en tydligare mening och ännu mer kraft att fortsätta kämpa. 

– Jag ställdes inför ett val; antingen ta livet av mig själv eller kämpa, och jag valde att kämpa, säger Mattias Ariestrand till Telgenytt.

Foto & Text: Emilia Leray.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 19 april 2022 00:00

DEBATT: Liberalerna sviker lärarna med anmälningsplikten

AWT2018_7522_Malmo__NPP2

Niels Paarup-Petersen, utbildningspolitisk talesperson, Centerpartiet. Pressbild

Regeringen och Sverigedemokraterna öppnar för att lärare ska kunna straffas om de inte anmäler papperslösa elever. Att skicka ut barn från Sverige har blivit viktigare än att ge barn kunskap.

Liberalerna skriver att de inte anser att lärare ska behöva informera andra myndigheter när de kommer i kontakt med elever utan uppehållstillstånd. Utmärkt ståndpunkt. Problemet är bara att Liberalerna just har öppnat dörren för att så ska ske.

Innan Liberalerna gick med på att ändra i direktiven kring anmälningsplikt var alla som jobbar inom vård och undervisning undantagna i utredningsdirektiven. Lärare skulle självklart inte behöva anmäla sina elever!

Men det undantaget är nu borta. Liberalerna har tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna böjd sig för Sverigedemokraternas krav och öppnat för anmälningsplikt för lärare.

(Annonslänk)

Liberalerna hoppas att barnkonventionen ska sätta stopp för deras egna svek och hindra anmälningsplikt för lärare. Det kan då vara värt att påminna om att Sverige utvisar barn som går i svensk skola och som har levt här hela sina liv. Det stoppas inte av barnkonventionen. Varför Fredrik Malm och resten av L tror att barnkonventionen skulle hindra anmälningar, men inte utvisningar, svävar i det ovissa.

Och inte bara riskerar lärare att få anmälningsplikt på sig. Regeringen vill rent av undersöka vilket straff en lärare ska få om hen inte anmäler ett barn! Det samma gäller inom vården.

”Ingen annan väg än att de som fått nej och avslag måste lämna Sverige”

Centerpartiet är med på att skuggsamhället måste bekämpas. Därför finns heller ingen annan väg än att de som fått nej och avslag måste lämna Sverige. Det är en förutsättning för en reglerad migration. Oavsett hur hårt det kan kännas i det enskilda fallet. Det är och måste vara ett jobb för polisen för att motverka skuggsamhället.

Men det betyder inte att Sverige måste bli ett angiverisamhälle. Vi kräver inte att lärare ska anmäla alla misstankar om föräldrars svartarbete. Varför måste de då anmäla redan utsatta barn och försämra deras chanser framåt i livet – vart det livet än ska levas?

En bra skola bygger på tillit och förtroende mellan lärare och elever. En anmälningsplikt driver ner en kil mellan lärare och elever och underminerar fullständigt lärarnas yrkesetik. Det kommer Centerpartiet aldrig gå med på.

Lärare ska undervisa sina elever – inte utvisa dom.

Niels Paarup-Petersen, C,
utbildningspolitisk talesperson

Tage Gripenstam, C, gruppledare Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 16:19
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Larm om brand på förskola

A29C76CE-F373-4D41-855E-AD7DF9CC8982

Foto: Shamash Oyal

Flera räddningsenheter har ryckt ut till Geneta efter samtal om en brand på en förskola. Enligt uppgifter till Telgenytt ska unga personer ha setts springa från platsen i samband med att branden bröt ut.

Under lördagen, klockan 13:17, inkom ett larm till SOS Alarm om en brand i en byggnad på Prästgårdsvägen 44. Vid ankomsten till platsen visade det sig att branden hade utbrutit på området till Svingelns Förskola.

(Annonslänk)

Förbipasserande noterade att några ungdomar, troligen i åldern 12-13 år, befann sig på platsen. Dessa personer ska ha varit involverade i händelsen, och enligt uppgifter till Telgenytt försökte en person ingripa i situationen. Trots detta ska ungdomarna ha lyckats undkomma.

Branden berör dock inte förskolans huvudbyggnad. Istället ska personerna ha försökt antända en annan byggnad på skolans område.

Räddningstjänsten lyckades snabbt förhindra att elden spred sig, och polisen som befinner sig på plats kommer att inleda en utredning för att klarlägga händelsens omständigheter.

Uppdatering:
”Räddningstjänsten uppger att det är mindre brandskador på panelen och i en mindre lekstuga. Polis har upprättat en anmälan rubricera skadegörelse genom brand, ingen person är i nuläget misstänkt.”, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 11:50
Senast uppdaterad: 9 september 2023 16:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors