Företag i fokus:

Nu stänger familjerestaurangen efter 20 år – Ett känslosamt farväl

2022_05_D7F51643-91B1-41DD-9F50-435DD9A5088A-scaled

Foto: Alex Ataseven.

En ovanligt tyst lunch, tårar som fälldes och ett känslosamt farväl.

Telgenytt befann sig i Östertälje när Nois Thaimat serverades de sista tallrikarna.

Vi kliver in i den blå byggnaden i Östertälje, som nästintill blivit ett landmärke för Södertäljeborna, och precis som vanligt möts vi av härliga leende bakom disken.

Leendet får ett äldre par att stanna till vid kassan och slutligen kan kvinnan inte hålla tillbaka sina tårar längre. Hennes man håller henne i handen samtidigt som han berättar om hur han minns när de kom hit första gången – för cirka två decennier sedan.

En mindre kö bildas bakom oss under lunchrusningen, men det är ok. Ingen har bråttom tillbaka till jobbet denna dag.

Vi beställer, tar ett bort och precis som väntat var maten fantastisk god.

Just denna dag stannade flera till vid dörren påväg ut. Tittade tillbaka in i lokalen och fortsatte ut med huvudet böjd. En sista måltid och ett känslosamt farväl.

Telgenytt försökte talat med ägaren som önskade lugn och ro, men kunde kort kommenterar att man har en god dialog med kommunen och ser positivt på framtiden.

– Vi vill passa på att tacka alla kunder för de här åren och hoppas komma tillbaka på ett eller annat sätt, säger Noi till Telgenytt.

Nois Thaimat serverade den sista tallriken i onsdags, den 25 maj, men mannen framför oss i kassan tog det säkra före det osäkra. När han köpte sin lunch passade han på att bunkra upp med ytterliga 20 take-away-lådor för att ta med sig hem.

Något som vi själva också borde ha gjort.

Läs även – Nois Thaimat måste rivas – Eller?

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 28 maj 2022 00:00

Återvinningsstationen stänger – Sökandet efter ny plats pågår

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Pressbild: FTI

Snart kommer återvinningsstationen på Industrivägen i Hölö att stänga, på grund av att bygglovet löper ut. Telge Återvinning arbetar aktivt för att hitta en ny lämplig plats för stationen.

Invånarna i Hölö står inför en förändring när återvinningsstationen på Industrivägen 1-3, en viktig resurs för återvinning och avfallshantering, tas bort den 17 mars. Orsaken till stängningen är att bygglovet för den nuvarande platsen snart upphör, vilket har tvingat Telge Återvinning att börja leta efter en ny plats för att fortsätta erbjuda tjänsten till områdets invånare.

– För att underlätta sorteringen när stationen försvinner har vi intensifierat vårt arbete med att iordningställa fastighetsnära insamling för dem som bor i flerfamiljshus. Förpackningssortering nära hemmet har de som bor i villa och fritidshus redan genom tjänsten Hemsortering, säger Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.  

(Annonslänk)

Än så länge har sökandet efter en ny lämplig plats inte burit frukt, och invånarna uppmanas att tillfälligt nyttja kringliggande återvinningsstationer. Telge Återvinning betonar vikten av att hitta en ny plats i eller i närheten av Hölö för att minimera obehaget för boende och säkerställa att återvinningstjänster fortfarande är lättillgängliga.

– Så fort vi har hittat en ny plats för återvinningsstationen kommer vi att meddela det på vår hemsida och i våra sociala medier, avslutar Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.

Tills en ny station är på plats, arbetar Telge Bostäder för att informera boende om alternativa återvinningsmöjligheter och uppmuntrar alla att fortsätta sitt återvinningsarbete, trots de tillfälliga omständigheterna.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 01:39

Stor polisinsats efter misshandel i Fornhöjden

IMG_D4CFE5363B83-1

Foto: Shamash Oyal

En misshandel rapporterades i Fornhöjden under måndagskvällen, vilket ledde till att flera polisenheter ryckte ut.

(Annonslänk)

Ett larm om misshandel i Fornhöjden fick polisens uppmärksamhet vid 21-tiden på måndagskvällen. Händelsen ledde till att flera polisenheter snabbt begav sig till platsen för att hantera situationen.

Detaljerna kring skadeläget är än så länge okända, och polisen har inte gett någon officiell information om den drabbades tillstånd.

– En person har misshandlats i Fornhöjden och just nu pågår ett utredningsarbete, mer information har jag inte just nu, säger polisen presstalesperson till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt har en person omhändertagits i samband med händelsen och förts till polisstationen för vidare utredning. Dessa uppgifter har dock inte bekräftats av polisen, som fortsätter att utreda omständigheterna kring misshandeln.

Polisen på plats i Fornhöjden under måndagskvällen.
Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 00:59
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 00:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors