Företag i fokus:

Försvarsmakten och Missing People kopplas in i sökinsatsen efter Kjell

2022_06_7F9493F5-6F11-4818-B8F0-76C574F4B953

Foto: Alex Ataseven / Polisen.

Tidigt fredagseftermiddagen gick Södertäljebon, 88-årigen Kjell Kallhauge, ut från sitt hem på Bergvik.

Sedan dess har han varit försvunnen och tidigt på söndagsmorgonen kopplades Försvarsmakten, SARS och Missing People in i sökinsatsen efter Kjell.

Den erfarne orienteraren Kjell Kallhauge, 88, anmäldes saknad tidigt på fredagsförmiddagen den 3 juni. Sedan dess har stora sökinstatser pågått med bland annat polishelikopter och Sjöräddningen.

Nu kopplas både Försvarsmaken, Missing Peoplet och SARS (Search and Rescue Sweden) in i sökandet efter Kjell och befinner sig just nu i Södertälje med över 100 personer som hjälper till i insatsen.

Från utgångspunkten på Mälarbadet utgår utgår ett 40-tal personer som delar från Försvarsmaken, Missing People är på plats med över 100 personer samt flera enheter från Polismyndigheten.

– Vi började idag klockan 08 på morgonen. Vi håller på att jobba från norr ungefär vid Ragnhildsborg där han ungefär försvann. Sedan så jobbar vi oss uppåt nu med skallgång i terrängen, säger Björn Krafft, Kompanichef på Försvarsmaken.

Missing Poeple, som också kallades in till den polisiära insatsen för skallgång, befinner sig på plats med över 100 personer, varav 40 erfarna orienterare.

– Det är polisen som leder den här instans och det har eftersökts sedan personen försvann, men idag är det första dagen som Missing People är med, säger Daniel Skinner instatsledare för Missing People.

Vid försvinnandet bar Kjell, som är cirka 170 cm lång, en ljusbeige jacka och bar en svart väska/ryggsäck.

– Vi har god stridsvärde på personalen som är ute och fortsätter att söka. Vi hoppas på det bästa, säger Björn Krafft från Försvarsmaken.

Stor sökinsats pågår – Polisen efterlyser försvunna Kjell

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 5 juni 2022 00:00

INSÄNDARE: Lärandet får inte anpassas bort

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Metin Hawsho, gruppledare (L)

Sverige befinner sig i en läskris där ungefär var femte elev inte lär sig läsa ordentligt. Det är en allvarlig utveckling som måste vändas.

Liberalerna tar nu tillbaka skolan till grunderna, det innebär fler speciallärare och mindre särskilda undervisningsgrupper, bemannade skolbibliotek och riktiga böcker. Nya läroplaner där läsinlärning uppvärderas, samtidigt som lärarutbildningen reformeras. Nu är det dags att ta nästa steg.

Tidigare var utgångspunkten i skolan att elever med behov av extra stöd fick det i en mindre undervisningsgrupp. Den som till exempel hade svårt att knäcka läskoden fick i tidig ålder intensiv extra träning och stöd av en speciallärare tills läsförmågan satt.

Men svensk skola har som en del av 90-talets pedagogiska strömningar gått i motsatt riktning. Det ansågs som elakt att peka ut vissa elever med särskilda behov och ge dem särskild undervisning, i stället blev inkludering och individualiserad undervisning norm.

Ansvaret för att kompensera för elevers olika förutsättningar och behov har till stor del överlåtits till klassläraren, som idag förväntas anpassa och individualisera undervisningen. I vissa fall har lärare förväntats genomföra över 70 anpassningar under en och samma lektion. Samtidigt har de specialpedagogiska insatserna fått en alltmer rådgivande karaktär. Den här utvecklingen accelererade efter 2014 när regleringen kring extra anpassningar infördes i skollagen.

”Resultatet har varit förödande, särskilt för de elever som behöver skolan som mest”

Det har skapat en orimlig arbetssituation för lärare. Systemet med extra anpassningar riskerar även att leda till försämrat lärande, att undervisningens innehåll förenklas och att svårighetsgraden sänks. Idén att inkludera alla elever i samma klassrum och regleringen om extra anpassningar gjordes med goda intentioner, men resultatet har varit förödande, särskilt för de elever som behöver skolan som mest, och för lärares arbetssituation.

Det finns givetvis elever som har behov av hjälpmedel för att exempelvis kunna tillgodogöra sig tryckta texter eller för att skriva, och de ska få det stöd de behöver, men de allra flesta elever hade haft bättre förutsättningar att lära sig att läsa ordentligt om de hade fått intensivträning och stöd i mindre grupp.

Liberalerna menar därför att regleringen om extra anpassningar bör avskaffas och arbetet med stödinsatser förbättras, samtidigt som den överdrivna individualiseringen av en i grunden kollektiv verksamhet måste upphöra. Skolan behöver fler speciallärare som arbetar med eleverna och färre specialpedagoger med rådgivande uppdrag. Skollagen behöver skrivas om – lärandet får aldrig anpassas bort.

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 januari 2024 12:46
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Första spadtaget för Nykvarns nya vätgastankstation

937beaf95331cd3f_org

Malin Ehrle och Anders Önbäck, kommunstyrelsens ordförande i Nykvarns kommun. Pressbild.

Nilsson Energy påbörjar bygget av två nya vätgastankstationer i Sverige, en i Göteborg och en i Nykvarn, med förväntat färdigställande till sommaren.

Nykvarns kommun, tillsammans med Nilsson Energy, tar nu steg mot att stärka den gröna energiinfrastrukturen genom att etablera en vätgastankstation vid avfarten till Nykvarn. Platsen anses vara en viktig knutpunkt för tunga transporter, och den nya stationen förväntas bland annat bidra till minskad miljöpåverkan.

– Det känns roligt att vi nu kommer i gång med markarbetena i Nykvarn, vilka beräknas vara klara i början på juni. När markarbetet är klart påbörjas installation och driftsättning av all utrustning. Om allt går som planerat kommer första kunden kunna tanka vätgas senare i sommar, säger Malin Ehrle, Head of Projects på Nilsson Energy.

Förutom Nykvarn, kommer Nilsson Energy även att bygga en vätgastankstation vid Port 6 i Göteborgs Hamn, en av de platser i Sverige med hög trafik av lastbilar. Dessutom etablerade företaget Sveriges första publika vätgastankstation i Mariestad år 2018, vilket markerar deras pågående arbete inom detta område.

– Nilsson Energy tar ledarrollen i den gröna energirevolutionen och det är inspirerande att se hur de förverkligar visionen om en hållbar framtid, inte bara för företaget utan för samhället som helhet. Jag ser fram emot att följa utvecklingen av denna vätgasmack och hur den kommer att bidra till att forma vårt samhälles hållbara framtid, säger Anders Önbäck, kommunstyrelsens ordförande i Nykvarns kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 29 januari 2024 00:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors