Företag i fokus:

Statsministerns oväntade besök – ”Jag tycker om att knacka dörr”

Samak

Foto: Pressbild Socialdemokraterna.

Under tisdagen befann sig Sveriges statsminister på Bommersvik, tillsammans med Finlands statsminister Sanna Marin och Norges statsminister Jonas Gahr Støre hBommersvik, för det årliga mötet med SAMAK.

Efter mötet gjorde statsministern Magdalena Andersson ett oväntat besök i Nykvarn där hon valde att träffa väljarna genom att knackade dörr. Det rapporterar Lt under tisdagskvällen.

Enligt tidningen var syftet med det oväntade besöket att fokusera på väljarna och inte media, av den anledning annonserades besöket aldrig ut.

– Jag tycker om att knacka dörr och prata med väljare. Samtalen gör politiken bättre. I Nykvarn ville många prata om hur vi kan förbättra sjukvården och skolan samt stoppa gängkriminaliteten, säger Magdalena Andersson via sin pressekreterare Johan Ekström til LT.

Men under mötet i Bommersvik, strax utanför Nykvarn, stod ett annat ämne i fokus – Temat ”Vårt Norden kan bättre”.

De tre statsministrarna diskuterade hur de nordiska länderna tillsammans kan samarbeta för att ta täten i klimatomställningarna.

– Det vi ser runt om i Norden är att klimatomställningen inte bara är ett tungt ok att bära på axlarna utan att det också är en möjlighet att skapa jobb här och nu och jobb som kommer finnas i framtiden, sa statsminister Magdalena Andersson under mötet.

– Jag är övertygad om att vi kan visa världen att det går att kombinera minskade utsläpp med fler jobb. Vi i Norden ska visa hur en socialdemokratisk industriell revolution ser ut, berättade Magdalena Andersson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 17 juni 2022 23:50

SENASTE NYTT: Miljardären blir skolans nya storägare

Innovitaskolan i Södertälje. Bild: Google Maps

Innovitaskolan i Södertälje får ny storägare.
Bild: Google Maps

Den kända affärsmannen Roger Akelius har förvärvat en betydande andel i den ledande utbildningskoncern, Academedia, med målet att omfokusera från vinst till elevernas utveckling.

Miljardären Roger Akelius blir den största ägaren av Academedia, en aktör med omkring 800 utbildningsinstitutioner under sitt paraply, inklusive Innovitaskolan i Geneta.
Genom att förvärva 24,4 procent av aktierna för cirka 1,7 miljarder kronor, etablerar han sig som den nya storägaren av en koncern som omfattar 800 skolor och har 100 000 elever.

(Annonslänk)

– Min dröm är att kunna visa att tusentals fler elever är godkända efter nian, att tusentals fler klarar högskoleprovet, att barn till invandrare kan skriva och räkna på svenska och att mobbningen i skolor minskas radikalt, säger Roger Akelius till DI.

Affärsmannens förvärv markerar en potentiell förändring i hur utbildningskoncerner opererar, med ett uttalat mål att minska vinstuttag och istället investera mer resurser direkt i elevernas lärande och välmående.

Den nya ägaren, med en bakgrund inom fastighetssektorn, uttrycker en stark vision om att prioritera kvalitativ utbildning över ekonomisk avkastning. Detta inkluderar planer på att minska betydelsen av betyg och öka fokus på pedagogisk forskning och utveckling. Hans tillkännagivande om att avstå från traditionella vinster och utdelningar till aktieägare ledde till en omedelbar reaktion på börsen, med en nedgång i bolagets aktiekurs på onsdagsförmiddagen.

– Om jag får bestämma så blir det ingen utdelning. Generellt är utdelning en brist i matematik-kunskaper. För friskolor är det viktigare att hjälpa lärare och elever än att ge utdelning, säger miljardären Roger Akelius till DI.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2024 17:24
Senast uppdaterad: 15 februari 2024 17:24

Fängelse och utvisning för försök till våldtäkt i centrum

tingsratt

Foto/Montage: Alexander Isa

En man från Ukraina dömdes nyligen till fängelse och kommer att utvisas ur Sverige efter ett försök till våldtäkt i centrala Södertälje.

I ett nyligen avgjort fall vid Södertälje tingsrätt har en man dömts till ett år och sex månaders fängelse för försök till våldtäkt, efter att ha använt våld och hot om våld i ett försök att utföra sexuella handlingar mot en kvinna. Brottet ägde rum på på Storgatan i centrala Södertälje i april 2022, då mannen lurade offret till en källarlokal med löften om arbete, innan han försökte genomföra övergreppet.

Efter våldtäktsförsöket laddade kvinnan, som också är från Ukraina, upp ett inlägg på Facebook. Många hörde av sig till henne och berättade att de kände igen mannen på bilden i inlägget. Flera personer, huvudsakligen män, skrev att de hade arbetat för honom utan att få betalning. En av dessa personer skickade bilder på mannens pass till henne, vilket underlättade polisanmälan.

(Annonslänk)

Mannen, som enligt domen bor med sin flickvän i Alby och förnekat brottet, hävdade att han inte var i Sverige vid tidpunkten för händelsen. Åklagaren styrkte dock sin sak med omfattande bevisning, inklusive polisrapporter, sociala mediers konversationer och fotografier som visar mannens närvaro och inblandning.

Till följd av brottets allvar har åklagaren även yrkat på att mannen ska utvisas från Sverige efter avtjänat straff. Utvisningsbeslutet grundas på brottets natur och den fara och kränkning det inneburit. Mannen, som är medborgare i Ukraina, anses inte ha tillräckliga band till Sverige för att motivera ett undantag från utvisning.

Tingsrätten har vidare fastställt att mannen ska betala skadestånd till offret för det lidande och de kränkningar hon utsatts för. Kränkningsersättningen uppgår till 60 000 kronor. Utöver fängelsedomen på ett år och sex månader förbjuds mannen att återvända till Sverige under en period av fem år.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2024 11:30
Senast uppdaterad: 15 februari 2024 10:56

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors