Företag i fokus:

Idrotten behöver stöttning och Södertäljeborna förtjänar Sveriges bästa idrotts- och hälsoförutsättningar!

F4DD9262-1033-4D92-8087-E28D5A05D8DE

Foto: Creative Commons / Pixnio / Cc.

Idrotten behöver stöttning och Södertäljeborna förtjänar Sveriges bästa idrotts- och hälsoförutsättningar!

I rapporten ”Två år med Corona” redogör Riksidrottsförbundet för hur antalet träningar, tävlingar, matcher och turneringar minskat dramatiskt under pandemin.

Effekten som rapporten bland annat poängterar är att ”De sociala sammanhangen som vanligtvis sker innan och efter träningar och matcher/ tävlingar, men som har uteblivit på grund av restriktionerna har påverkat engagemanget”.

”Stora tapp av aktiva medlemmar, i synnerhet tonåringar”

Mer än hälften av idrottsföreningarna är bekymrade över sin framtid och inte minst på grund av stora tapp av aktiva medlemmar, i synnerhet tonåringar.

Rapporten varnar även för farhågor gällande förlusten av ideella ledare, förtroendevalda och funktionärer.

Moderaterna vill att frågan om folkhälsan tas på allvar i Södertälje kommun och att det snarast sker de nödvändiga åtgärder som krävs för att den lokala idrotten ska kunna återstarta och återrekrytera deltagare.

Vi vet inte vad konsekvenserna av pandemins efterdyningar kommer leda till på vare sig kort- eller lång sikt och vilka negativa effekter för segregationen vi riskerar genom att inte agera?

Den negativa utvecklingen skapar oro och rapporten ger en tankeställare.

”Förslag på större idrottsevenemang som skulle kunna förläggas i Södertälje”

Därför lämnade vi ett nämndinitiativ till Kultur- och fritidsnämnden att ta fram en lista med förslag på större idrottsevenemang som skulle kunna förläggas i Södertälje kommun i syfte att inspirera till idrott och värna folkhälsan samt att man ser över vilka stöd den lokala idrotten kan behöva framöver. Vårt initiativ röstades ned 25 maj av majoriteten samt Vänsterpartiet.

Genom vårt förslag på åtgärder hade vi kunnat skapa en värdefull dialog och genom samverkan ta till de adekvata åtgärder som det skulle behövas för att skapa en förhöjd kvalitet av folkhälsans kärna. Samt sända ut en signal till såväl idrottsföreningar- som invånare att kommunen tar dessa frågor på alvar.

I år är det val och det kommer då visas vilka partier som har kraften att göra de åtgärder som krävs för att skapa en rustad kommun efter pandemin.

Kultur- och fritidsnämnden röstade emot Moderaternas nämndinitiativ men Moderaternas budskap kvarstår;

Idrotten behöver stöttning och Södertäljeborna förtjänar Sveriges bästa idrotts- och hälsoförutsättningar!

Saad Said (M), Kultur- och fritidsnämnden, 2:e vice ordförande

Joakim Lindberg (M), Ersättare

Charles Mattocks (M), Ersättare

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:18

Missad blindtarmsinflammation – Ledde till intensivvård

Sjukhus

Foto: Alexander Isa.

En patient på Södertälje sjukhus drabbades av en allvarlig vårdskada efter att blindtarmsinflammationen missats. En lex Maria-anmälan har lämnats in där det framgår att patienten fick intensivvård i fem dagar.

Det var i mitten av april som Inspektionen för vård och omsorg, IVO, mottog en lex Maria-anmälan efter en allvarlig incident på Södertälje sjukhus.

En patient hade först sökt akutmottagningen med buksmärta och kräkningar men skickades hem med diagnosen förstoppning. Vid det andra besöket förvärrades tillståndet och den brustna blindtarmen upptäcktes först vid det andra akutbesöket, efter 15 timmar av septisk chock.

Trots flera undersökningar och skiktröntgen hittades inte blindtarmsinflammationen tidigare. Efter stabilisering genomgick patienten en operation där den närmast brustna blindtarmen och bakterietillväxt i blodet upptäcktes. Patienten tillbringade totalt flera dagar på sjukhuset, varav fem dagar på intensivvårdsavdelningen och drabbades allvarliga vårdskadan som resulterade i lång återhämtningstid och kvarvarande trötthet.

Nu har IVO beslutat att utreda incidenten som inträffade på Södertälje sjukhus.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 juni 2023 10:32
Senast uppdaterad: 17 juni 2023 10:34

TV: Stor vattenläcka i centrala Södertälje

66EFCD9B-EA76-44C3-98E2-B8A7DE7726F2

Läsarbilder

En omfattande vattenläcka har inträffat i garaget till Luna kvarteret i centrala Södertälje. Läckaget upptäcktes strax efter 21:00 på fredagskvällen.

Under fredagskvällen uppstod en akut vattenläcka i garaget till Luna på Garvaregatan. Räddningstjänsten och flera tekniker befinner sig just nu på plats för att åtgärda problemet, men det är ännu oklart vad som orsakat den stora vattenläckan.

Enligt uppgifter till Telgenytt har en vattenledning spruckit på taket och fyllt garaget med flera centimeter vatten, vilket har runnit ned till våningarna nedanför. Det är för närvarande oklart om något fordon har kört på ledningen.

Enligt en källa kan orsaken vara rost och åldrande vattenledningar som har spruckit.

Texten uppdateras:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2023 19:47
Senast uppdaterad: 16 juni 2023 21:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors