Företag i fokus:

Hotellet på Torekällberget – Djuren försvinner inte!  

2A346F1E-9E7B-45F9-970E-1180C52A88DD

Illustration/Foto: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg / Alex Ataseven.

Vi måste hålla oss till fakta, just nu sprids det lögner om att djuren skall försvinna på Torekällberget på grund av hotellet – Det är en lögn!

Inte ett djur skall försvinna, om djuren stod ut med en nattklubb i 10 års tid så lär de inte dö av att någon plingar i receptionsklockan! 
Så NEJ, inga djur skall jagas bort!  

Sedan är jag innerligt trött på att höra av ”VI” skall bygga ett värdshus. Vilka är vi? 

Menar folk på fullt allvar att kommunen med skattepengar skall gå in och bygga värdshus som sedan skall drivas med förlust?

Det värdshuset som låg där gick så dåligt att det inte byggdes upp igen efter det brann ned, det var ingen som ville köpa det innan det brann och de är ingen som vill driva ett företag som går med förlust heller, därför återuppbyggdes inte värdshuset.

Sedan säger några att det blir så dyrt med ett hotellbygge och vem skall någonsin bo där?

Bild/Illustration: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg.

Det är inte skattebetalarna som betalar bygget! – Det är inte ”VI” som skall bygga!

”Det är ett privat företag, så ”vi” betalar inget för byggnaden”

Det är ett privat företag, så ”vi” betalar inget för byggnaden, så om nu ingen kommer att bo på hotellet så är det inte skattebetalarnas förlust som i så många andra dåliga affärersom gjorts.

En sak som många glömmer, vi äger inte marken!

Så vi kan inte bygga ett värdshus även om vi skulle vilja göra något så dumt för våra pengar, så även om vi fick köpa tillbaka tomten för dyra pengar så är det inte något värdshus som kommer att byggas i det scenariot. 

Om man fick önska fritt så skulle det ju kunna anläggas en lekpark på tomten om kommunen ägde marken, men nu är det inte vår mark.

Och fakta är att det varit en grusgrop där i snart 5 år och om ni tänker efter så får ni ju faktiskt det som många efterlyser. Ägaren av marken planerar nu att bygga det efterlängtade värdshuset med café.

Det enda kruxet är att han lagt hotellrum ovanpå för att möjligen få det lönsamt, vi får väl se om det går runt eller inte för entreprenören.

”En sak är säker, djuren kommer inte att varken försvinna eller störas”

Men en sak är säker, djuren kommer inte att varken försvinna eller störas av att vi tar en fika i det nya värdshuset när det väl är klart. 

Och till er som är arga på oss politikers för att vi tillåter företag att bygga på sin mark så är det ju så detaljplanen ser ut, och att gå emot den för att göra nejsägarna glada vore verkligen populistiskt anser jag.

Något som vi ofta just blir anklagade för att vara, men vi är som vi heter – Realister! 

Och just nu är det så att alla partierna utom två kommer att följa detaljplanen och inte säga nej till det planerade värdshuset med hotellrum på. Faktum är att det endast är ett parti som säger rakt ut nej till etableringen i sin helhet oavsett skönhets tips på utformningen. 

Så till er som blir besvikna på mig vill jag säga; – Jag är ledsen, men jag tror faktiskt på fullt allvar att det kommer att gynna Torekällbergets verksamhet och även djuren om det blir fler aktiviteter och besökare på berget så även dess ekonomi får ett lyft.

Med ödmjuka hälsningar,

Joakim Granberg 
Realistpartiet, ditt lokalparti

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2022 11:04
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:18

Rätt att kritisera Rosenberg – Kommunen bör granskas

Rosenberg

Arkivbild: Shamash Oyal.

Eloge till Moderaternas Ungdomsförbund, MUF, som skarpt kritiserar sin ledning. Till skillnad från er partiledare, Alexander Rosenberg, står ni rakryggade och talar det Södertälje vill och behöver höra.

Inom Moderata Ungdomsförbundet i Södertälje finns det en frustration och besvikelse över Moderaternas beslut att inte agera när fritidsgården i Ronna kommer att kosta skattebetalarna 100 miljoner kronor. Denna frustration finns även hos väljarna och den är helt befogad.

I en kritisk insändare till Telgenytt tar MUF:s ordförande Daniel Eilert upp en mycket viktig punkt: Att en enda aktör kan få så stort inflytande över ett så omfattande projekt måste granskas – och dessutom noggrant.

”Våra röster är inte att räkna med i valet 2026”

Moderaterna fick nästan 19 procent av rösterna i valet 2022, vilket motsvarar över 9000 röster. Hur många av dessa som faktiskt uppskattade ett samarbete med Socialdemokraterna vill jag inte spekulera i, men så blev det nu.

Vi moderater tänkte att nu kanske det blir ”ordning och reda” i stadshuset och att Rosenberg skulle slå näven i bordet när saker och ting inte står rätt till. Men icke sa Nicke, istället har Rosenberg gått i ide som en mätt björn som har roffat åt sig färsk fisk från sjön under en god säsong. Vi är besvikna på dig, Rosenberg, och våra röster är inte att räkna med i valet 2026.

Istället kliver ynglingen Daniel Eilert fram och kräver att herr Rosenberg agerar. Vi har tidigare tagit del av tydliga fakta om hur kommunledningen begår oegentligheter, där de säljer fastigheter till utvalda aktörer och riktar upphandlingar så att enbart specifika aktörer ska kunna få kontrakt. När saker genomförs på detta felaktiga sätt bör det granskas, och helst bör det göras av en oberoende aktör som inte lyder under kommunledningen.

Moderata Ungdomsförbundet i Södertälje kräver att Rosenberg och partiet granskar upphandlingen av fritidsgården i Ronna. Illustration: Södertälje kommun.

”Den totala kostnaden består till cirka 30 % av material och resten av andra faktorer som projektering och genomförande. Ändå hamnar priset på omkring 83 000 kr per kvadratmeter – en siffra som inte rimmar väl med verkligheten.” Det skriver Daniel Eilert, MUF:s ordförande i Södertälje.

Skanska fakturerar Södertälje kommun 100 miljoner kronor, varav 70 miljoner är kostnader för bland annat projektering och genomförande. Det är en sanslöst hög kostnad och att en enda aktör ges möjligheten att lämna anbud är problematiskt. Det bör, precis som Moderaternas Ungdomsförbund i Södertälje skriver, ”granskas noggrant”.

”Det borde vara en självklarhet att Rosenberg nyttjar sin ledande ställning”

Det är just detta som Eilert kräver av Rosenberg. Det borde vara en självklarhet att Rosenberg nyttjar sin ledande ställning och ser till att allt går rätt till, men istället har han tagit långa steg tillbaka och låter cirkusen fortsätta precis som tidigare.

Att Rosenberg dessutom helt enkelt ignorerar deras insändare visar hur lite han bryr sig. Kanske är det så att han uppmanas att inte svara av någon med en starkare röst. I så fall ger han en glimt av hur en ledande marionettdocka fungerar i praktiken.

Till dig, Daniel Eilert, vill jag säga: Du har väljarnas stöd. Fortsätt din kamp och en vacker dag kanske våra röster vänder tillbaka till en partiledare som ”agerar ansvarsfullt”.

Varma hälsningar, HB

Läs även: – Realistpartiert: – Fritidsgården behöver inte kosta 100 miljoner

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 11:28
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:02

Vännernas nära möte med den sällsynta gästen i Maren

EADB4BAF-EF03-4EAD-9BAC-DD282A15D284

Liam Shamoon och vännerna fick en överraskande syn vid Maren. Foto: Privat

När vännerna hade samlats vid Maren för en avkopplande dag med fiske överraskades de av ett nära möte med en sällsynt gäst – en lekfull säl som visade upp sin nyfångade måltid.

Det som skulle ha varit en vanlig dag vid vattnet förvandlades till en minnesvärd händelse när gästen plötsligt dök upp precis framför vännerna Liam, Chamoun och Gabriel.

En säl, som tidigare har visat upp sig för Södertäljeborna vid flera tillfällen. Denna gång var sälens närvaro i Maren inte bara en snabb skymt från avstånd – den kom riktigt nära och gav vännerna en närgången och unik upplevelse.

På väldigt nära håll fick vännerna se sälens naturliga beteende när den, med en nyfångad fisk i sitt grepp, åt upp sitt byte.

– Plötsligt såg vi något som kom simmande mot oss. Det tog ett tag att inse att det verkligen var en säl. Det var jättehäftigt att se den så nära, den var inte blyg. Extra kul var att se den äta fisk på så nära håll, säger en glad Liam Shamoon till Telgenytt.

Sälen i Maren under tisdagen

Inte första gången som sälen iakttagits av Södertäljebor.
Det verkar vara samma säl som tidigare har visat sig för Södertäljeborna. Sommaren 2021 blev sälen fångad på bild vid Gästhamnen när den lekte vid kanalen och i närheten av båtbryggorna. Dess närvaro har även noterats utanför Pershagens kust.

I början av sommaren, den 11 juni, kunde den också fångas på bild på den andra sidan av kanalen, nära Mälarbron. Dess frekventa rörelser i området kan troligtvis härledas till den rikliga förekomsten av småfisk, som utgör dess huvudsakliga föda.

Även om det är känt att sälen vistas i Södertälje, är det däremot första gången som det är dokumenterat att den visar sig på så nära håll.

Se även: Här leker sälen vid Södertälje Gästhamn

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 08:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 22:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors