Företag i fokus:

Hotellet på Torekällberget – Djuren försvinner inte!  

2A346F1E-9E7B-45F9-970E-1180C52A88DD

Illustration/Foto: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg / Alex Ataseven.

Vi måste hålla oss till fakta, just nu sprids det lögner om att djuren skall försvinna på Torekällberget på grund av hotellet – Det är en lögn!

Inte ett djur skall försvinna, om djuren stod ut med en nattklubb i 10 års tid så lär de inte dö av att någon plingar i receptionsklockan! 
Så NEJ, inga djur skall jagas bort!  

Sedan är jag innerligt trött på att höra av ”VI” skall bygga ett värdshus. Vilka är vi? 

Menar folk på fullt allvar att kommunen med skattepengar skall gå in och bygga värdshus som sedan skall drivas med förlust?

Det värdshuset som låg där gick så dåligt att det inte byggdes upp igen efter det brann ned, det var ingen som ville köpa det innan det brann och de är ingen som vill driva ett företag som går med förlust heller, därför återuppbyggdes inte värdshuset.

Sedan säger några att det blir så dyrt med ett hotellbygge och vem skall någonsin bo där?

Bild/Illustration: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg.

Det är inte skattebetalarna som betalar bygget! – Det är inte ”VI” som skall bygga!

”Det är ett privat företag, så ”vi” betalar inget för byggnaden”

Det är ett privat företag, så ”vi” betalar inget för byggnaden, så om nu ingen kommer att bo på hotellet så är det inte skattebetalarnas förlust som i så många andra dåliga affärersom gjorts.

En sak som många glömmer, vi äger inte marken!

Så vi kan inte bygga ett värdshus även om vi skulle vilja göra något så dumt för våra pengar, så även om vi fick köpa tillbaka tomten för dyra pengar så är det inte något värdshus som kommer att byggas i det scenariot. 

Om man fick önska fritt så skulle det ju kunna anläggas en lekpark på tomten om kommunen ägde marken, men nu är det inte vår mark.

Och fakta är att det varit en grusgrop där i snart 5 år och om ni tänker efter så får ni ju faktiskt det som många efterlyser. Ägaren av marken planerar nu att bygga det efterlängtade värdshuset med café.

Det enda kruxet är att han lagt hotellrum ovanpå för att möjligen få det lönsamt, vi får väl se om det går runt eller inte för entreprenören.

”En sak är säker, djuren kommer inte att varken försvinna eller störas”

Men en sak är säker, djuren kommer inte att varken försvinna eller störas av att vi tar en fika i det nya värdshuset när det väl är klart. 

Och till er som är arga på oss politikers för att vi tillåter företag att bygga på sin mark så är det ju så detaljplanen ser ut, och att gå emot den för att göra nejsägarna glada vore verkligen populistiskt anser jag.

Något som vi ofta just blir anklagade för att vara, men vi är som vi heter – Realister! 

Och just nu är det så att alla partierna utom två kommer att följa detaljplanen och inte säga nej till det planerade värdshuset med hotellrum på. Faktum är att det endast är ett parti som säger rakt ut nej till etableringen i sin helhet oavsett skönhets tips på utformningen. 

Så till er som blir besvikna på mig vill jag säga; – Jag är ledsen, men jag tror faktiskt på fullt allvar att det kommer att gynna Torekällbergets verksamhet och även djuren om det blir fler aktiviteter och besökare på berget så även dess ekonomi får ett lyft.

Med ödmjuka hälsningar,

Joakim Granberg 
Realistpartiet, ditt lokalparti

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2022 11:04
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:18

Kraftig explosion i centrala Södertälje

2B05A1C5-8A55-4B87-9705-7B96C96C8D68

Foto: Shamash Oyal

En kraftig explosion har inträffat i centrala Södertälje. För närvarande befinner sig polisen på plats tillsammans med flera räddningsenheter.

Enligt inledande rapporter från SOS Alarm inträffade explosionen inomhus vid ett flerbostadshus på Rådhusgatan i centrala Södertälje. Klockan var 23 på lördagskvällen när händelsen ägde rum. Polisen inrättade omfattande avspärrningar och genomförde kontroller på platsen.

Skadeläget är för närvarande oklart, men ambulans tillkallades till platsen.

Uppdatering:

Enligt polisens uppgifter började en bil av oklar anledning brinna i Lunas parkeringsgarage. Enligt räddningstjänsten, som var på plats, spreds bilbranden till ett däck, vilket orsakade den kraftiga explosionen som ekade i centrala Södertälje.

– Det är för tidigt att säga hur bilen har börjat brinna, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2023 21:23
Senast uppdaterad: 21 augusti 2023 16:00

13 år efter dubbelmordet i Ronna – Stämmer tre domare

357D1A07-B097-4070-82B0-0B224526C6B0

Bernard Khouri / Misstänkta flyktmopeden som brändes upp. Foto: Polisen

En 29-årig man, som tidigare dömdes för medhjälp till bröderna Moussas mord år 2010, stämmer tre hovrättsråd i en ansökan till Högsta domstolen, vilket Lt var först med att berätta. Stämningen presenterades med stöd av Bernard Khouri, ledaren för Södertäljenätverket som avtjänar livstidsstraff.

Strax efter midnatt klockan 02:22 den 1 juli 2010 gick två maskerade gärningspersoner in i illegala spelklubben Oasen i Ronna. Flera skott avlossas mot bröderna Eddie och Jakob Moussa som avled på plats. Gärningen beskrevs som en ren avrättning.

En omfattande utredning inleddes, vilken resulterade i en stor rättegång mot 17 män. Bland de dömda fanns Södertäljenätverkets ledare, Bernard Khouri, som dömdes till livstids fängelse. Samtidigt dömdes en 16-åring för medhjälp till mord på grund av hans inblandning.

Enligt domstolen hade han medverkat i stölden av flyktmopederna som mördarna använde sig av efter morden. En dag innan dubbelmordet misstänktes han ha fått instruktioner att flytta mopeder till ett källarförråd på Hövdingevägen i Ronna. Därifrån antas mördarna ha startat sin resa till spelklubben Oasen, där morden sedan begicks.

Mobil hittades på platsen där flyktmopeden brändes upp. Foto: POLISEN

Stämmer tre domare som medverkade i hovrätten.
Den nu 29-årige mannen väcker stämning mot tre hovrättsråd enligt en ansökan till Högsta domstolen. Bernard Khouri, som avtjänar ett livstidsstraff och har utvecklat sina juridiska kunskaper under sin tid i fängelse, agerar som hans juridiska ombud. I stämningsansökan påstås att de tre hovrättsråden felaktigt beskyllde 29-åringen för att ha pekat ut Abraham Aho som den som beordrade flyttningen av mopederna. Denna påstådda anklagelse anses vara felaktig och haft allvarliga konsekvenser för mannen. Han argumenterar att detta inte stämmer och hänvisar till utredningsmaterial.

I stämningsansökan skriver Khouri att 29-åringen aldrig har pekat ut Abraham Aho som den person som beställde stölderna av mopederna, varken under förundersökningen eller vid huvudförhandlingen.

”Konstaterandet är osant och uppenbart felaktigt, och konsekvenserna för ”29-åringen” har varit synnerligen allvarliga.”, skriver Khouri, som juridiskt ombud, från Fenixavdelningen i Kumla den 14 augusti.

Det är ännu oklart om fallet kommer att tas upp. Vanligtvis tar Högsta domstolen beslut inom några månader efter att överklagandet har inkommit till domstolen.

Foto: POLISEN

Foto: POLISEN

Läs även: – Livstidsdömde Bernard Khouri får rätt i hovrätten

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2023 17:55
Senast uppdaterad: 19 augusti 2023 17:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors