Företag i fokus:

Ny lag begränsar antal byten av vårdcentral – ”Lite rörigt”

Fotograf: Shamash Oyal.

Foto: Shamash Oyal.

Den första juli trädde en ny lag i kraft som förändrar vårdvalssystemen i Sverige.

Lagen reglerar bland annat listningens tillvägagångssättet och begränsar patienter att byta vårdcentraler till max två gånger per år. Enligt en vårdcentral som Telgenytt pratat med har den nya lagen bland annat skapat förvirring bland patienterna.

– Den nya lagen har gjort det lite rörigt när vi talar med patienter via telefon och i receptionen på mottagningen. Exempelvis då en patient ringt och bokat tid, men när hen kommer in så kan vi inte lista personen som då måste vända sig till sin vårdcentral där hen är inskriven i, säger en anställd på vårdcentralen till Telgenytt.

Patienterna väljer som tidigare vårdgivare inom vårdvalssystem genom att förhandslista sig hos en vårdcentral någonstans i landet, utan begränsning till bostadsort.

Men enligt den anställde på vårdcentralen finns det många patienter, med behov, som byter vårdcentral flera gånger i veckan. 

Problemet grundar sig i att enligt den nya lagen blir det möjligt att lista om sig maximalt två gånger per år. En annan förändring är att vårdgarantin inom primärvården enbart gäller på den vårdcentral där en person är listad.

– Det är en bra lag som kommer göra att det blir med ordning i primärvården i framtiden, men i början kommer det att vara rörigt tills alla har förstått lagen och gör ett ordentligt beslut om var de vill fortsätta att gå, säger den anställde till Telgenytt.

Den nya lagen med listningsbegränsning som trädde i kraft den 1 juli innebär bland annat att en gräns sätts för hur många listade invånare vårdcentralen tar emot.

– Det som gör det rörigt är att när en patient inte kan att lista sig på en mottagning, då känner sig personen inte välkommen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 juli 2022 20:02
Senast uppdaterad: 12 juli 2022 20:02

Boxaren viral på TikTok efter attacken mot koranbrännaren

IMG_3868

Boxaren

Attacken mot Salwan Momika i centrala Södertälje påstås vara uppgjord hävdar mannen med boxningshandskar, enligt Aftonbladet. Nu har boxaren bivit viral på TikTok efter attacken mot koranbrännaren i centrala Södertälje.

Det var under måndagseftermiddagen som flera personer blev ögonvittnen när koranbrännaren Salwan Momika attackerades på Stora Torget i centrala Södertälje av en man med boxningshandskar. En video av attacken spreds snabbt på sociala medier och väckte stor uppmärksamhet.

Mannen som genomförde attacken hävdar på sociala medier, enligt uppgifter till Aftonbladet, att hela händelsen var uppgjord. Momika själv har dock förnekat mannens påståenden som rena lögner.

”Det är lögn och förtal. Jag vet inte vem han är och jag har inte pratat med honom tidigare”, skriver Momika i ett mail till Expressen.

Mannen som attackerade Momika är medborgare i Irak och enligt uppgifter är han sedan tidigare dömd för misshandel och ringa narkotikabrott. Händelsen i Södertälje har rubricerats som misshandel av polisen, som har inlett en utredning. Däremot har mannen med boxningshandskarna blivit viral på sociala medier och följs nu av tiotusentals människor efter händelsen.

Hans följarskara på Tiktok har växt snabbt och uppgår nu till 125 tusen följare i skrivande stund. Hans video på TikTok har setts miljontals gånger, där ett av klippen visats över 5,6 miljoner gånger.

Video: – Här attackeras koranbrännaren Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 08:00
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 22:41

Miljoner i bidrag stoppas till Grafikens Hus

2022_03_5FE2D7BC-881C-4F2D-B1F4-F64C832F4DA2-2048x1363-1

Foto: Alexander Isa

Allt stöd till Grafikens Hus i Södertälje stoppas efter nästan 8 års etablering. Det meddelar kommunen under onsdagen.

– Efter snart åtta års väntan på ett eget hus dras nu kommunens löfte tillbaka, säger Nina Beckmann, museichef på Grafikens Hus i ett pressmeddelande.

Konstmuseet och grafikverkstaden Grafikens Hus grundades i Mariefred 1996, men totalförstördes i en brand 2014. Därefter flyttades verksamheten till gjuteriet i Södertälje vid Tom Tits, där byggnaden genomgick omfattande renoveringar och väntades öppna sina portar år 2024.

Nu drabbas verksamheten av ett stort bakslag efter ett nytt beslut från Södertälje kommun. Från och med 2024 dras allt stöd till Grafikens Hus tillbaka efter ett möte mellan museiledningen, politiker och tjänstemän förra veckan.

Flera tjänstemän har tidigare kritiserat bidragen till Grafikens Hus efter att kostnaderna skenat. I en debattartikel framförde Joakim Granberg, gruppledare för Realistpartiet, bland annat att renoveringsbudgeten som ursprungligen var beräknad till 30 miljoner istället landade på långt över 100 miljoner för Södertäljes skattebetalare.

Nu har Södertälje kommun fattat beslut om att stoppa allt stöd till Grafikens Hus. Museichefen Nina Beckmann uttrycker besvikelse och påpekar behovet av en kulturvänlig kommun.

– Det är med stor förvåning vi tagit emot det här beskedet. Vi vet vad konstinstitutioner som Grafikens Hus kan bidra med för att sätta en stad på kartan, det har vi redan sett från alla år i Mariefred. Vi hade dessutom ett samarbete med Kungl. Konsthögskolan klart, en av Sveriges främsta lärosäten för konstnärer, som skulle lägga en del av sin utbildning på Grafikens Hus i Södertälje. Även det går Södertäljes invånare nu miste om, säger Beckmann.

Läs även – DEBATT: Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 21:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors