Företag i fokus:

Södertäljebor väljer bilen – Trots höga bensinpriser

Pressbild- Alex Ataseven

Foto: EasyPark / Alex Ataseven.

I en ny rapport, som techbolaget Easypark tagit fram, framgår det att mobilparkerandet i Södertälje ökar med åren.

Trots de höja bensinpriserna fortsätter användningen av fordon att öka.

Enligt Easypark, som finns i över 3 200 städer globalt och har över 70 miljoner användare, har mobilparkerandet ökat i Södertälje kommun. Under andra kvartalet 2022 ökade mobilparkerandet med 26 procent jämfört med samma period förra året.

Förutom att vara en av Europas mest använda parkeringsapp delar bolaget även viktig information till svenska kommuner för att se mönstret på invånarnas rörelsemönster.

Foto: EasyPark.

– Easyparks parkeringsdata ger kommuner och regioner viktiga insikter om rörelsemönstret i städerna, vilket underlättar beslut vid stadsplanering. Vårt uppdrag handlar med andra ord inte bara om att erbjuda bra och tidsbesparande lösningar för bilister. Vi tillhandahåller också insikter till städer och beslutsfattare vilket bidrar till bättre trafikflöden i hela Sverige, säger Anders Bäck, Sverigechef på Easypark.

Men det är inte bara mobilparkerandet som fortsätter att öka.

Enligt bolaget, som även tillhandahåller elbilsladdning, har laddning av elbilar ökat med 433 procents i Sverige på bara ett år.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juli 2022 07:13
Senast uppdaterad: 14 juli 2022 07:16

Telgenytt önskar gott nytt år

PEXELS

Foto: Pexels

Från oss på Telgenytt i Södertälje önskar vi er alla ett Gott Nytt År, fyllt med förnyad energi och positiva förväntningar inför 2024.

Som vi nu står vid skiftet av året, välkomnar vi på Telgenytt 2024 med öppna armar. Det är en tid för reflektion över de erfarenheter vi samlat under det gångna året, och en tid för att blicka framåt med hopp och optimism.

Som en lokalt förankrad tidning, ser vi fram emot att fortsätta rapportera, engagera och växa tillsammans med er. Vi på Telgenytt vill ta detta tillfälle att tacka er för fortsatta stöd och engagemang. Ert intresse och deltagande är vad som gör vår tidning levande och relevant.

Gott Nytt År.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 januari 2024 01:23
Senast uppdaterad: 1 januari 2024 01:23

Larm om villabrand – anlagd med bensin

IMG_7660

Foto: Shamash Oyal

På nyårsafton larmades SOS Alarm om en brand i en villa i Mariekäll i Södertälje. Enligt uppgifter Blåljusbilder sågs okända personer hälla bensin på villan och tända på.

Vid 21.12 på nyårsafton inkom ett larm till SOS Alarm om en brand i ett villaområde i Mariekäll i Södertälje. Räddningstjänsten, med stöd från flera stationer, samt polisen ryckte ut till platsen för att hantera händelsen.

Enligt räddningstjänstens vakthavande befäl, som talade med Telgenytt, verkar branden ha startats efter att någon tänt på bensin, vilket även får stöd av uppgifter som boende har uppgett till Blåljusbilder.

Enligt boende sågs okända gärningspersoner hälla ut bensin på villan och därefter tända på.

Räddningstjänsten bekräftar att elden snabbt kunde släckas.

– Vi har varit på plats med tre stationer efter att någon ska ha tänt på bensin, men när vi kom fram var det redan släckt, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Polisen fanns på plats för att undersöka händelsen och samla in bevismaterial. Detaljerna kring brandens uppkomst och exakta omfattning är fortfarande oklara. Utredningen kring händelsen fortsätter för att klargöra omständigheterna och identifiera eventuella ansvariga.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 december 2023 22:10
Senast uppdaterad: 31 december 2023 22:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors