Företag i fokus:

Granberg: Det är fult att ljuga Boel Godner

2022_01_Granberg-Godner

Foto: Shamash Oyal.

I LT måndag 1/8 så skriver Boel Godner (S) och Johan Andersson (S) att de utesluter samarbete med Realistpartiet för att, och jag citerar; ”De sprider lögner som skadar Södertälje”.

Realistpartiet har sökt efter texter/uttalanden som kan definieras som lögner som skadat Södertälje. Vi hittar inga. Det finns därmed grund för en förtalsanmälan om de inte kan påvisa lögner som skadat Södertälje.

Det vi däremot talat om är kavalkader av skandaler som t.ex. Fornhöjdsskandalen och P-hus skandalen. Skandaler som möjligen skadat förtroendet för Socialdemokraterna.

Då slog det mig – Kan det vara så illa att hybrisen är så stor hos Boel och Johan att de jämställer sitt parti med Södertälje? Jag kan inte dra några andra slutsatser!

I ett sådant scenario menar de att vi sprider lögner om S. Även där rannsakar vi oss själva och kan inte hitta några lögner.

Vi har lyft dåliga och hemliga bostadsaffärer, bristen på upphandlingar och insyn, misstankar om korruption i stadshuset. Men aldrig påstått något som inte är sant!

Men tänk arrogansen att likställa sitt parti och sig själva med Södertälje, man baxnar…

”S skall styra Södertälje oavsett vad väljarna röstar på, även om ca 70% av Södertäljeborna inte röstar på S.”

Maktfullkomligheten är tydlig i insändaren. S skall styra Södertälje oavsett vad väljarna röstar på, även om ca 70% av Södertäljeborna inte röstar på S.

Joakim Granberg och Realistpartiet överväger att förtalsanmälan Boel Godner (S) och Johan Andersson (S).

Hon deklarerar att hon kan styra med V eller alla de borgerliga partierna så länge hon får behålla ordförandeklubban och makten. Detta trots att S troligen tappar väljare i Södertälje även detta val, precis som i tidigare val.

Så frågan är: Vågar övriga partier ta makten och därmed ansvaret, eller kommer ytterligare ett parti sluta upp bakom Boel i utbyte mot en ordförandepost?

Det märkliga är inte att Boel och S vill behålla makten, det märkliga är att flera partier verkar förhålla sig till Boels synsätt och accepterar att hon bestämmer allt väsentligt.

Ibland tror jag att några gruppledare är nöjda med att Boel sköter de stora affärerna och att de själva har sin nämnd eller bolag att gömma sig i. För tar man makten så måste man ju ta ansvar på riktigt och jobba hårt!

Övriga majoritetspartier protesterar inte ens när de stängs ute ifrån stora affärer som Boel i ensamt majestät tillsammans med ett par andra Socialdemokrater beslutar om. Som t.ex. vem som skall få köpa våra tillgångar och till vilket pris, vilket var fallet med bostäderna i Hovsjö som ett exempel.

”S-ledningen har helt tappat den demokratiska kompassen.”

S-ledningen har helt tappat den demokratiska kompassen. Man har styrt de senaste 30 åren (100 år sedan 1917), varav Boel de sista 12 åren. Makten har blivit för koncentrerad kring en eller ett fåtal personer. Det hade varit samma problem oavsett vilket parti som haft makten så länge, så det handlar egentligen inte om S.

Det handlar om att samma personer inte ska ha makt för länge. Det centrala målet förflyttas till att handla om att behålla makten istället för att tjäna medborgarna, vilket förtroendeuppdraget egentligen går ut på.

Realistpartiet står redo att ta ansvar för Södertälje tillsammans med andra partier som känner sig redo att styra kommunen utan S. Ett S som behöver minst 4 år på ”avbytarbänken” för att hitta tillbaka till sina rötter och en mer ödmjuk inställning.

Södertälje behöver en omstart!
En ny ledning som står för öppenhet och demokrati. Det måste vara slutsmusslat i stadshuset nu!

Hela kommunen skulle må bättre av ett mer demokratiskt styre där Realistpartiet ingår, så rösta realistiskt i kommunvalet 11/9 – För din egen skull!

Joakim Granberg, partiledare
Realistpartiet, ditt lokalparti 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 augusti 2022 18:54
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Lämnar Telge för hotellkedjan – ”Det är ett drömjobb”

Foto: Stadsrum/Wynn hotell

Anna Rosang rekryterades till det tidigare kommunägda Telge Energi som marknadschef 2021. Tre år senare lämnar hon sin position inom företaget för att anta en ny chefsroll hos Winn Hotel Group, koncernen som ska driva Marenhotellet.

Anna Rosang, som tidigare innehaft en ledande position inom Telge koncernen, har nu officiellt tillträtt som Chief Commercial Officer hos Winn Hotel Group. Rosang, med över 15 års erfarenhet av ledande roller inom digitalisering och e-handel, har en gedigen karriär bakom sig inklusive nyckelpositioner hos ODEON Cinemas Group och Filmstaden. Hennes expertis inom digital kundrelation och försäljning har varit avgörande för hennes tidigare framgångar.

– Anna Rosangs gedigna erfarenhet av digital affärsutveckling, varumärken och försäljning i kombination med Winns förmåga att driva hotell är en förutsättning för att vi ska nå vårt mål om att dubbla omsättningen inom fem år, säger Anders Junger, VD och Koncernchef för Winn Hotel Group.

Marenprojektet väntas stå klart 2025. Foto. Stadsrum

Winn Hotel Group, som äger projektet för det nya Clarion-hotellet med 184 rum i centrala Södertälje, planerar att dubbla sin omsättning från 700 miljoner till 1,4 miljarder inom de närmaste fem åren. Denna ambitiösa tillväxtstrategi inkluderar betydande investeringar i både befintliga och nya hotellanläggningar samt en fokuserad satsning på digital försäljning och förbättring av gästresan.

– Inom de fem närmsta åren ska Winn därför investera 800 miljoner kronor, där hälften går till att renovera, bygga ut och bygga spa på befintliga hotell samt hälften till att bygga flera nya destinationshotell på attraktiva lägen, säger Anders Junger, VD och Koncernchef för Winn Hotel Group.

Anna Rosang lämnar positionen som marknadschef på Telge energi.
I sin nya roll hos Winn Hotel Group kommer Rosang att leda utvecklingen av den nya kommersiella funktionen, med ett övergripande ansvar för att säkra framgången i bolagets satsningar. Detta kommer bland annat att innefatta utvecklingen av digital försäljning och en förbättrad digital gästupplevelse.

– Att jobba med digitalisering av hotellbranschen är som att komma hem ­– det är ett drömjobb. Jag har mycket att bidra med och ambitiösa mål om starka resultat. Förutom digitalisering och e-handel brinner jag för varumärken och försäljning, säger Anna Rosang, Chief Commercial Officer för Winn Hotel Group.

Med Rosangs omfattande erfarenhet och ledarskap ser Winn Hotel Group fram emot att nå sina ambitiösa mål, inklusive lanseringen av det nya Clarion-hotellet i Södertälje, planerat att öppna i slutet av 2025.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2024 15:50
Senast uppdaterad: 8 februari 2024 15:50

DEBATT: NPF-anpassa våra skolor i större utsträckning

Anna Syr

Anna Syrjänen. Gruppledare, Kristdemokraterna. Foto: Liza Simonsson

Svar på insändare: Lärandet får inte anpassas bort

Jag minns min skolgång på 90-talet. Även om den ägde rum i Finland och inte i Sverige så finns det både likheter och skillnader. Jag tänker ofta på de mer utmanande eleverna i klassrummet, som de stökiga killarna.

Jag tänker på en tjej med en fysisk funktionsnedsättning, som tvingades gå runt skolbyggnaden under varje idrottslektion. Jag tänker också på mig själv, som hade svårt att somna på nätterna och fick rådet att sjunga godnatt visor i mitt huvud för att hitta lugn.

Jag behövde mer stöd och hjälp än bara enkla råd från min lärare. Satu, som var tvungen att promenera runt skolbyggnaden, krävde mer meningsfulla och anpassade idrottslektioner, medan de stökiga killarna var i behov av ett individuellt anpassat stöd för sin skolgång.

”Det finns mycket från min skoltid som jag önskar att vi hade kvar idag”

Liberalernas Metin Hawsho längtar i ett inlägg efter bättre eller kanske svunna tider. Det finns mycket från min skoltid som jag önskar att vi hade kvar idag, till exempel disciplin och respekt för läraren. Men det jag är glad över nu är att vi ser varje individ och gör anpassningar för att varje unikt barn ska få det stöd det behöver. Att arbeta enskilt med en vuxen i ett separat rum är en anpassning. Att gå till biblioteket i mindre grupper är en annan. Det känns som att Hawsho blandar ihop äpplen och päron när han identifierar just ”anpassningar” som ett problem, när problemet egentligen ligger någon annanstans.

(Annonslänk)

Jag tycker inte att vi gör tillräckligt idag, utan måste satsa på anpassningar i större utsträckning. Kristdemokraterna anser att alla skolor i Södertälje bör vara anpassade för NPF (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). En NPF-anpassad skola innebär bland annat att man inte behöver ha en specifik diagnos för att få tillgång till olika hjälpmedel och att alla som arbetar på skolan har goda kunskaper om NPF.

Att vara inriktad mot NPF handlar om att tänka om och använda resurserna på bästa möjliga sätt. Här är bemötande och förståelse nyckelbegrepp. Fysiska anpassningar i klassrummet kan vara ergonomiska stolar med fjädring, justerbara ståbord, avskärmade arbetsplatser och inbjudande säckstolar. Lärare på en NPF-anpassad skola har generellt en väl synlig lektionsplan på tavlan, där syftet med varje uppgift förklaras, inklusive tydlig inledning, avslutning och redovisning av arbetsområdet.

Vad är det egentligen i ovannämnda anpassningar som ”anpassar bort” lärandet enligt Liberalerna?

Anna Syrjänen
Gruppledare, Kristdemokraterna

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2024 13:37
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors