Företag i fokus:

Södertäljenätverkets ledare överklagade dom – Får avslag av HD

Hovrätten Foto: Cc

Foto: Cc.

30-åringen som polisen pekar ut som ledare för Södertäljenätverket överklagade en dom till Högsta domstolen.

Men nu avslår HD överklagan och beslutar att inte ta upp målet, därmed fastslås hovrättens tidigare dom.

Mannen har suttit fängslad sedan våren 2021 och dömdes månaderna senare till ett långt fängelsestraff för flera brott.

Ett av dessa brott var grov utpressning som inträffade januari i 2020. För det brottet dömdes han till ett års fängelse som han överklagade till Högsta domstolen.

Men överklagan avslogs i onsdags, den 10 augusti.

Högsta domstolen har gått igenom materialet. Det har inte kommit fram något skäl att meddela prövningstillstånd.”, skriver HD i beslutet.

Den nuvarande 30-åringen dömdes som tonåring till ett långt fängelsestraff för mord och medhjälp till mord. När han blev villkorlig frigiven hösten 2018 och pekades han ut av polisen som nätverkets nya ledare.

2021, knappt tre år senare frihetsberövades han på nytt. Bland annat dömdes han för grovt narkotikabrott i ett stort och uppmärksammat Encrochat-mål.  

Sedan den 19 januari i år sitter 30-åringen fängslad på Kumla-anstalten där han direkt placerades i avskildhet. Bild: Cc.

Slutligen dömdes han 2021 för grovt narkotikabrott och försök till grovt narkotikabrott, grov utpressning, men frias för synnerligen grovt vapenbrott och anstiftan av allmänfarlig ödeläggelse. Det sistnämnda har med en bilsprängning i Ronna den 30 april 2020.

Nu väntar ett fängelsestraff på fem år och två månader för grova narkotikabrott och ytterligare fyra år för inblandning i mordet i Ronna för 12 år sedan som han var villkorligt frigiven för.

30-åringen tilldelas ett fängelsestraff på totalt 9 år och två månader.

Varje år får Högsta domstolen in cirka 6 000 överklaganden per år, drygt 100 av dem får prövningstillstånd. Överklagan beviljas endast om det anses finnas synnerliga skäl för att Högsta domstolen ska pröva målet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2022 11:51
Senast uppdaterad: 12 augusti 2022 12:03

Nykvarn lämnar över stafettpinnen som länets minsta

Nykvarns kommun

Foto: Alexander Isa

Befolkningen i Nykvarn ökar, och kommunen är inte längre den med den lägsta befolkningen i Stockholms län. Den titeln tillhör nu istället Vaxholm.

Under det andra kvartalet 2023 föddes fler människor än de som avled i Nykvarns kommun, och det var också fler som flyttade till kommunen än från den. Befolkningen ökade med 219 personer jämfört med det föregående kvartalet. Som ett resultat har Nykvarn nu en befolkning på 11 950 invånare och är inte längre den minsta kommunen i Stockholms län. Den titeln tillhör nu istället Vaxholms kommun, med sina 11 877 invånare.

Jämfört med för ett år sedan har befolkningen ökat med 341 personer. Befolkningsökningen under detta kvartal är den största under ett enskilt kvartal under 2000-talet i Nykvarn. Sedan millennieskiftet har Nykvarn genomgående haft en positiv befolkningsutveckling under de flesta kvartal.

(Annonslänk)

Flest personer flyttar in från andra kommuner i Stockholms län.
Under det andra kvartalet flyttade 360 personer till Nykvarn, medan 146 personer flyttade ut. Kommunen hade med andra ord ett positivt nettoflyttnetto. Detta utgör det största nettoflyttantalet under ett enskilt kvartal på hela 2000-talet i Nykvarn.

Majoriteten av de 360 personerna som flyttade in i kommunen, det vill säga 251 personer, var från Stockholms län. Ytterligare 87 personer flyttade från andra län i Sverige, medan 22 personer var internationella invandrare.

Av de 146 personerna som flyttade ut från kommunen, valde 73 personer att stanna inom Stockholms län, 65 personer flyttade till andra län i Sverige och åtta personer flyttade utomlands.

Historiskt sett brukar majoriteten av de som flyttar till Nykvarn komma från andra kommuner i Stockholms län, och de som flyttar från Nykvarn tenderar också att stanna inom samma län.

Läs även: – Nykvarn köper kommunhuset för 191 miljoner kronor

Graf: Newsworthy

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 18:59
Senast uppdaterad: 6 september 2023 18:59

Momika drar tillbaka alla sina planerade koranbränningar

Momika

Salwan Momika till höger. Foto: Streetphotobysd

Salwan Momika har återkallat alla sina ansökningar om framtida koranbränningar. Det betyder att den planerade aktionen imorgon i Södertälje inte kommer att äga rum.

Södertäljebon Salwan Momika hade tidigare lämnat in flera ansökningar till polisen med önskan om tillstånd att bränna koranen vid olika tillfällen.

Ansökningarna omfattade platser som Stockholm, Södertälje, Botkyrka, Solna, Sundbyberg, Trollhättan och Malmö som han under söndagen genomförde. Det resulterade i en kaotisk situation med stenkastning mot polisen och uppemot 30 fordon som sattes i brand.

I Södertälje hade han planerat att bränna en koran utanför tingsrätten på torsdagen, men nu backar han från samtliga ansökningar.

Enligt polisen har Salwan Momika uppgett personliga skäl som skäl till att han återkallade ansökningarna. Det betyder att han endast har avslutat hälften av de 12 offentliga sammankomster för vilka han hade sökt tillstånd i slutet av augusti.

Läs även: – Här attackeras Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 17:18
Senast uppdaterad: 6 september 2023 17:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors