Företag i fokus:

Telge Inköp misstänkts för fusk i upphandlingar

4C79ECFF-61DD-4B29-9B0C-262EFA35A8B5

Foto: Alexander Isa / PxHere

”- Telge inköp måste granskas.”, så inleds samtalet mellan Telgenytt och den kommunanställde som önskar att vara anonym.

En upphandling värd flera hundra miljoner kronor misstänks ha styrts till att gynna ett utvalt bolag.

När en offentligt sektor, som exemplevis i det här fallet Södertälje kommun, ska upphandla köp av varor, tjänster, byggentreprenader eller exemplevis försäljning av fastigheter omfattas de av LOU, Lag om offentlig upphandling.

Telge Inköp hanterar samtliga upphandlingar för kommunkoncernen i Södertälje, Nykvarn och Salem. Och varje år upphandlar bolaget till ett värde av cirka 3 miljarder kronor, enligt bolaget själva.

Moderaten Lukas Kerimo lyfte tidigare ett varningsfinger genom att kritisera Södertälje kommun och Tekniska nämnden, som leds av Centerpartisten Tage Gripenstam, om missförhållanden. Han framförde sin oro om den dåliga insynen och avtalen utanför LOU i en debattartikel till Telgenytt.

Men Kerimos oro ignorerades och möttes av total tystnad.

Varningsklockorna ringer i det tysta och nu larmar en kommunanställd om missförhållanden i det kommunägda bolaget Telge Inköp. Enligt uppgifter till Telgenytt gynnar Telge Inköp några få aktörer i styrda upphandlingar, helt bakom kulisserna.

Enligt Joakim Granberg på Realistpartiet kommer det här inte som en nyhet.


Joakim Granberg, Realistpartiet.

– Vi har krävt granskning av Telge Inköp sedan februari 2018, säger Joakim Granberg, Realistpartiet, till Telgenytt.

Enligt uppgiftslämnaren fuskas det inom flera upphandlingar som Telge Inköp rör vid, men en specifik upphandling sticker ut. Nämligen upphandlingen av ”IT- Outsourcing” för Södertälje kommun och Telge AB gemensamt som avslutads i mars 2022.

”IT-Outsourcing” innebär i princip att en leverantör tar hand om kommunens IT istället för att göra det internt. En affär och upphandling som är värd flera hundra miljoner kronor.

Lukas Kerimo (M), Ersättare tekniska nämnden i Södertälje kommun.

En upphandling som det japanska IT-bolaget Fujitsu vann, men enligt Telgenytts källa var upphandlingen uppgjord och styrd till Fujitsu fördel.

Den upphandlingen har nu överklagats till domstol av Fujitsus konkurrent, Tieto Sweden AB, som anklagar kommunkoncernen för att ha agerat olagligt.

– Någon eller några har stor ekonomisk vinning av att just en på förhand utvald leverantör skall få uppdraget. Man ändrar och anpassar upphandlingen vartefter så den skall passa endast ett företag. Det är så uppenbart att vem som helst som läser överklagan kan se det, säger den kommunanställde till Telgenytt.

Telgenytt har tagit del av överklagan där det framgår att börsnoterade bolaget Tieto Sweden AB (Tietoevry) anser att de orättfärdigt blivit lurade på affären. Vidare anser Tieto att bolaget lidit skada i omfattningen av cirka 300 miljoner kronor.

Grunden till överklagan är att kommunkoncernen anklagas för att ha accepterat Fujitsu ofullständiga anbud. Fujitsu har fått ändra sin lösning efter den 18 mars 2022, som var sista dag för inlämnande av anbuden till Telge Inköp.

Kommunalägda bolaget Telge Inköp anklagas för att ha agerat olagligt. Foto: Alex Ataseven.

Kommunkoncernen har i strid mot LOU använt det förhandlade förfarandet för att komplettera anbuden, inte bara justera dessa.”, skriver Tieto i överklagan till Förvaltningsrätten.

Enligt avtalet var det obligatoriskt att lämna in ett komplett anbud som uppfyller samtliga krav. Tieto var den 18 mars det enda bolaget som uppfyllde alla krav och därav anser bolaget att de borde tilldelats kontraktet.

– Telge inköp måste granskas. Någon eller några tjänar grova pengar på skattebetalarnas bekostnad, det är uppenbart, säger uppgiftslämnaren till Telgenytt.

Telgenytt har sökt Telge Inköp för kommentar.

Läs: Dålig insyn och avtal utanför LOU – Den miljö vi bygger upp skapar utrymme för korruption

Läs även: Södertäljepolitiker använder skarp retorik och undviker frågor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2022 14:48
Senast uppdaterad: 15 november 2022 21:45

Premiärvecka för SSK – utan forwardsstjärnan

Skärmavbild 2023-09-18 kl. 21.57.19

Skärmdump: Youtube

På fredag den 22:a september smäller det. Då är det säsongspremiär och full omgång i Hockeyallsvenskan. En av sju matcher spelas under kvällen i Smidjegrav arena där hemmalaget Mora IK gästas av Södertälje SK.

Vi på Telgenytt tog oss en pratstund med Södertäljes huvudtränare Magnus Bogren.

Hur ligger ni till i förberedelserna inför fredag tycker du? Befinner ni er där ni ska?

– Ja, det tycker jag i stort. Sedan så har det ju varit en del frånvaro men det är ju sådant som kan hända under serien också, det får man ju hantera. Vi har gått igenom det vi ska och vi har gjort en helt okej försäsong.

Kommer ni att lägga speciellt fokus på något i spelet nu så här dagarna innan premiären mot Mora?

– Man håller ju allting levande under säsongen, där finns vissa saker vi kommer att gå igenom. Sedan får man se från match till match men vi ligger i fas med allting.

Kommer ni på träningarna nu inför att köra med tilltänkta backpar och femmor?

– Ja, förutsatt att alla är hela och friska så kommer vi att göra det. Det är tanken.

Skade och sjukdomsstatus i truppen?

– Marcus Eriksson var sjuk idag (läs måndag), annars så är alla utom Sebastian Dyk tillgängliga på fredag.

Läs även: – Ny skribent med fokus på SSK inför kommande säsong

Hur långt har Dyk kvar till att kunna spela match?

– Det kan jag inte svara på, han ska till läkare i slutet av veckan. Då vet jag mer men han är inte med mot Mora på fredag.

Är Veeti Vainio tillbaka i full träning?

– Ja, det är han.

Målvakterna Tomas Sholl och Claes Endre är nya i SSK inför den här säsongen. Det finns alltid frågetecken när man på en sådan viktig position signar två nya namn. Men både Sholl och Endre har visat sig från deras bästa sida i träningsmatcherna. Bogren instämmer i att bägge två gjort ett bra intryck men har ändå i princip bestämt sig för vem som ska vakta kassen på fredagskvällen.

– Jag tycker att båda två har gjort det jättebra på försäsongen, det är jag väldigt glad för. Vem som ska stå på fredag har jag ändå rätt så klart för mig.

De unga spelarna Rasmus Ekström, Olle Hilmersson och Egor Polin har varit med en del på försäsongen. Kommer vi få se någon av dem i line up på fredag?

– Någon av dem kommer att följa med till Mora, vi är ju 14 forwards i truppen, 15 med Egor. Minus Dyk där så kommer någon av dem att få spela.

– Det kommer de att få tävla om, jag tycker alla tre har gjort det jättebra på försäsongen, det är kul att se.

Kommer de att ingå i truppen och ges speltid eller är det aktuellt med utlåning i något fall där?

– Det är lite för tidigt att säga något om det just nu. Dels har J20 mycket matcher också och i och med att vi inte har alla hela och friska så får vi se. Det får vi ta senare hur det blir med det. Nu är två av dem juniorer (Rasmus Ekström och Egor Polin, bägge födda 2004), så det är klart, får de spela mindre hos oss så behöver de någon annanstans få spela seniorhockey.

Läs även: – Ny skribent med fokus på SSK inför kommande säsong

Daniel Hansson, ny skribent på Telgenytt.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 08:56
Senast uppdaterad: 29 oktober 2023 20:46

Här är den nya designen på kommunens tjänstefordon

kommun

Foto: Södertälje kommun

Nu genomgår kommunens tjänstebilar en uppfräschning när hundratals fordon får en ny och modern uppgradering.

Från och med igår, måndagen den 18 september, rullar Södertälje kommuns tjänstebilar ut med en ny och uppgraderad foliering. Detta gäller för kommunens flotta av ungefär 400 tjänstebilar, som nu kommer att lysa med en modern och mer framträdande design.

Kommunens fordon har behållit sin foliering oförändrad under en lång tid, men nu är det dags för en modern och mer iögonfallande uppdatering av deras utseende.

I takt med att de äldre fordonen i kommunens flotta byts ut mot nya, kommer den nya folieringen att appliceras på dem. Det betyder att kommunen under en tid framöver kommer att se både de gamla och de nya folieringarna på Södertälje kommuns bilar när de rör sig på Södertäljes vägar.

Denna förändring är ett steg mot att skapa en modernare och mer framträdande tjänstebil som bättre speglar Södertälje kommun.

Foto: Södertälje kommun

Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 september 2023 18:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors