Företag i fokus:

Tiktok-stjärnan till Södertälje – ”Har många fans i området”

x1000w-TK tycoon

Pressbild.

Snart inledes den efterlängtade Södertäljefestivalen. En fullspäckad helg med en massa aktiviteter, uppträdanden, mat och attraktioner.

För att kicka igång det hela så har Södertälje City arrangerats, som tidigare rapporterat, en stand-up show med några av landets mest älskade komiker.

Med komediaktet “Släng dig i Maren” så kommer vi få se flera omtyckta komiker, men även gästas av TikTok-influencern, TK Tycoon.

– Vi är glada att ha TK som en del av Södertäljefestivalen och stand up kvällen som blir startskottet för festivalhelgen och vi ser fram emot en härlig show och många skratt, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City.

TK, som har över 165 tusen följare på den populära appen TikTok, gör komedisketcher såsom “Reason why I quit SFI” och “Back to SFI”, har valt att komma till Södertälje för första gången med sin miniturné “Kallt Välkommen”.

Södertäljefestivalen inleds med Stand-up framträdandet ”Släng dig i Maren!”. Pressbild.

Med en bakgrund som artist och producent så är scenen inte något främmande för TK. Dock så var det kulturkrockar mellan Sverige och Nigeria som gav artisten en utmaning, speciellt kampen med att uttala siffran “sju”.

Född i Lagos, Nigeria, så var miljöskiftet ganska stor för den nu Stockholmsbaserade artisten och komikern, men något många kan relatera till. 

– Språk- och kulturkrockar är ofta väldigt tacksamt inom humor. Jag tar saker vi alla känner igen och har varit med om, men jag gör humor av det vilket gör det så mycket lättare att ta in och nyansera. Helt plötsligt blir det i stället krockar som vi kan skratta åt tillsammans, som en enhet. Och det tror jag folk tycker är rätt härligt, säger TK Tycoon.

Hans uppdrag med aktet är se till att alla får ett gott skratt. Om du vill vara en av dem, se till att vara på plats klockan 18:00 vid Marentrapporna, fredag den 26 augusti. 

Text: Marianne Mikhail.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2022 16:01
Senast uppdaterad: 24 augusti 2022 16:02

Ungdomars sommarmöbel tar plats på Marenplan

4EFB1B1A-2C2E-4207-BA55-E32887CE3C8D

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun monterar en sommarmöbel idag, utformad av barn och ungdomar genom påsk- och sommarlovskollo, under ledning av Grafikens Hus och Läsfrämjarinstitutet. Möbeln blir en del av sommarplatsen på Marenplan, en plats för nya idéer och uttryck.

Södertälje kommun fortsätter sitt initiativ med sommarplatser, vilket innebär att testa nytänkande idéer. Bland annat blir Marenplan en plats för att utforska innovativ möblering av kajer och gångstråk.

Kommunen har ställt material och ytor för målning till förfogande, samtidigt som Grafikens hus och Läsfrämjarinstitutet har stöttat genom att tillhandahålla pedagogiskt stöd. Arbetet startade under vårens påskkollo och fortsatte under sommarens Konst- och demokratikollo. Bänken, skapad som en ”platsbyggd sittmöbel”, förväntas stå på Marenplan tillsammans med andra möbleringar som ett schackbräde och planteringskärl.

– Att engagera andra är en stor poäng. Det bygger intresse för en plats och visar att den är något vi utvecklar tillsammans. Skapandet tar upp frågeställningar som hur solen rör sig, tillgänglighet för funktionshindrade, material och färger. Men framförallt hur vi skapar en plats som är trivsam och välkomnar alla Södertäljebor, säger projektledaren Klara Henning från kommunens samhällsbyggnadskontor.

Hon påpekar även att tillfälliga omvandlingar som denna ger utrymme för modigare och mer lekfulla uttryck än vad traditionell stadsplanering kanske tillåter.

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 22:58

Efter sprängning i Ronna – Sis-anställd går inte att nå

Ronna

Foto: Shamash Oyal

Under början av augusti ägde rum en explosion där en lägenhetsdörr förstördes i Ronna. Personen som misstänks vara måltavlan är anställd vid Sis och arbetar på Tysslinge. Nu har Sis lämnat in en rapport till Arbetsmiljöverket, eftersom arbetsgivaren inte har lyckats få kontakt med den anställda.

Den var efter midnatt, den 2 augusti, som en lägenhetsdörr spränges av en kraftig anordning och orsakade stora skador.  En person skadades och fördes till sjukhus, men enligt Aftonbladets uppgifter misstänker polisen inte att mannen var den riktiga måltavlan för sprängningen, utan en nära anhörig.

Sprängningen ska vara riktad mot en ung man som arbetar på ett Sis-Tysslinge och uppges ha utpressats av intagna att smuggla in en mobiltelefon. Men när mannen vägrade blev mannen utpressad och en påhittad skuld ha uppstått.

Efter incidenten har arbetsgivaren försökt nå den anställde utan framgång. Nu har Sis gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket baserat på uppgifter som har rapporterats i media och som inte har kunnat bekräftas av den anställde.

– Arbetsgivaren har inte kunnat få kontakt med berörd medarbetare trots flera regelbundna försök, skriver Sis i anmälan till Arbetsmiljöverken.

Läs även: – Explosion i flerfamiljshus i Geneta – Två till sjukhus

BILDEXTRA / TV: Lägenhetsdörr sprängd i Ronna

Foto: Alexander Isa.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 19:10
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 19:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors