Företag i fokus:

Efter sabotaget – ”Brukare och patienter som drabbas mest”

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Natten mellan lördag och söndag vandaliserades flera kommunal bilar, som bland annat används av hemtjänstpersonal och sjuksköterskor, vid Artursberg i Grusåsen.

Nu talar personalen om att de känner obehag över att obehöriga rör sig i området för att vandalisera deras arbetsbilar.

– Med tanke på att vi är flera personer som åker till och från lokalerna på Artursberg, ett flertal gånger om natten, så kan man inte annat än att känt sig nästan iakttagen. Personen eller personerna som gjorde detta måste ha haft koll på när vi åkt iväg, säger en kommunanställd som arbetar vid Artursberg till Telgenytt.

Händelsen inträffade sent efter midnatt och upptäcktes tidigt på söndagsmorgonen när sjuksköterskor skulle nyttja bilarna tidigt på söndagsmorgonen. Totalt drabbades 13 fordon med samtliga däck skurna.

Men då kommunala bilar vandaliserats ett flertal tillfällen tidigare, kom detta inte som en stor förvåning.

– Det är klart vi fick oss en liten chock när vi såg vad som hänt, men samtidigt har man nästan väntat sig att det skulle ske hos oss med till slut, säger den kommunanställde.

13 kommunal bilar utsattes för sabotage. Foto: Alex Ataseven.

Hur påverkar händelsen ert arbete med att hjälpa personer och äldre i behov?

– Nu kan jag inte tala för de andra verksamheterna som blivit utsatta för detta, men det är självklart att patienter och brukare är dom som påverkas mest negativt av händelser som dessa. Sjuksköterskorna stod på söndagsmorgonen med endast en fungerande bil. Finns det inte tillräckligt med fungerande bilar så kan inte vi ta oss dit vi ska för att hjälpa dom som behöver hjälp. Det är våra brukare och patienter som drabbas mest av det här, säger hen.

Varför tror ni att enbart kommunala bilat vandaliserats och inga andra bilar i området?

– Vi kan spekulera hur mycket som helst om vad vi tror är anledning till att detta sker, men egentligen vet vi verkligen inte. Är det någon som tjänar på det, någon med agg mot kommunen eller är det kanske bara någon som är uttråkad? Vi har verkligen ingen aning.

Läs: Kommunala bilar vandaliserade – Igen

Annons.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2022 01:13
Senast uppdaterad: 8 september 2022 01:13

Nytt restaurangkoncept lanseras i Södertälje

sa7xjn4orjqvkmkzmo42

Nytt koncept tar plats på Hotell Quality Park i Södertälje. Pressbild.

Norska investeraren och hotellmagnaten, Petter Stordalen, presenterar två nya restaurangkoncept som tar plats i Södertälje – The Social bar & bistro och Brasserie NÒR.

Quality Hotel Park Södertälje utsågs i januari till koncernens bästa hotell i hela Norden. Nu lanserar hotellkedjan Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) sitt bredaste koncept på Södertäljehotellet. The Social bar & bistro är en avslappnad internationell bistro där enkelhet och tillgänglighet är nyckelorden, enligt bolaget själva. Menyn är en crossover baserad på favoriter hämtade från hotellbarer och lounger världen över.

– The Social ska vara gästernas vardagsrum och en självklar mötesplats för att varva ner efter dagen och ladda upp inför kvällen! Här ska gästerna känna sig som hemma och snabbt hitta sin favorit på menyn och i dryckeslistan, säger Maria Reisö, Concept & Commercial Food & Beverage Director Strawberry.

Quality Hotel Park Södertälje. Pressbild.

Det andra konceptet, Brasserie NÒR, som nu lanseras i full skala, satsar på väl utvalda europeiska viner med fokus på Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien. Dessutom kommer de även att erbjuda några av världens främsta cocktails.

– De allra bästa hotellbarerna är rika på historia och uppfunnit många av världens mest populära cocktails. På NÒR vill vi höja dessa klassiker som är skapade i just en hotellbar, men vi blandar dem med fördel på nordiska råvaror, säger Angelica Wallberg, Director of Restaurants & Bars Strawberry.

The Social i Södertälje har redan invigts, medan brasserie NÒR etableras på andra order under hösten 2023.

Läs även: – Hotellägaren och Norwegian bildar gemensamt bolag

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:20
Senast uppdaterad: 3 september 2023 08:20

Kvinna misshandlade och rånade en person på smycken

polisen

Arkivbild

Under lördagskvällen kallades polisen till en fest på Granövägen. När de anlände på platsen greps en kvinna, misstänkt för rån och misshandel.

Händelsen inträffade på Granövägen i Hovsjö strax efter klockan 21, efter att polisen reagerade på ett samtal om en pågående fest på adressen. När polispatrullen anlände till platsen för att utföra en kontroll av festen fick de information om att en kvinna hade misshandlat och rånat en annan person.

Polisen kunde snabbt identifiera kvinnan på plats, som visade sig ha en hög berusningsnivå. Enligt polisen ska kvinnan ha misshandlat och ryckt av brottsoffrets tre guldkedjor. Hon är nu under misstanke för både rån och misshandel. Polisen omhändertog henne på grund av hennes berusning och förde henne sedan till stationen för att låta henne nyktra till.

För tillfället är det oklart hur allvarliga skador offret har ådragit sig, men det finns inga rapporter om några allvarliga skador efter händelsen under natten i Hovsjö.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors