Företag i fokus:

Efter sabotaget – ”Brukare och patienter som drabbas mest”

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Natten mellan lördag och söndag vandaliserades flera kommunal bilar, som bland annat används av hemtjänstpersonal och sjuksköterskor, vid Artursberg i Grusåsen.

Nu talar personalen om att de känner obehag över att obehöriga rör sig i området för att vandalisera deras arbetsbilar.

– Med tanke på att vi är flera personer som åker till och från lokalerna på Artursberg, ett flertal gånger om natten, så kan man inte annat än att känt sig nästan iakttagen. Personen eller personerna som gjorde detta måste ha haft koll på när vi åkt iväg, säger en kommunanställd som arbetar vid Artursberg till Telgenytt.

Händelsen inträffade sent efter midnatt och upptäcktes tidigt på söndagsmorgonen när sjuksköterskor skulle nyttja bilarna tidigt på söndagsmorgonen. Totalt drabbades 13 fordon med samtliga däck skurna.

Men då kommunala bilar vandaliserats ett flertal tillfällen tidigare, kom detta inte som en stor förvåning.

– Det är klart vi fick oss en liten chock när vi såg vad som hänt, men samtidigt har man nästan väntat sig att det skulle ske hos oss med till slut, säger den kommunanställde.

13 kommunal bilar utsattes för sabotage. Foto: Alex Ataseven.

Hur påverkar händelsen ert arbete med att hjälpa personer och äldre i behov?

– Nu kan jag inte tala för de andra verksamheterna som blivit utsatta för detta, men det är självklart att patienter och brukare är dom som påverkas mest negativt av händelser som dessa. Sjuksköterskorna stod på söndagsmorgonen med endast en fungerande bil. Finns det inte tillräckligt med fungerande bilar så kan inte vi ta oss dit vi ska för att hjälpa dom som behöver hjälp. Det är våra brukare och patienter som drabbas mest av det här, säger hen.

Varför tror ni att enbart kommunala bilat vandaliserats och inga andra bilar i området?

– Vi kan spekulera hur mycket som helst om vad vi tror är anledning till att detta sker, men egentligen vet vi verkligen inte. Är det någon som tjänar på det, någon med agg mot kommunen eller är det kanske bara någon som är uttråkad? Vi har verkligen ingen aning.

Läs: Kommunala bilar vandaliserade – Igen

Annons.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2022 01:13
Senast uppdaterad: 8 september 2022 01:13

(L): – Inte lärarnas ansvar om elever ska få stanna i Sverige

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Foto: Pixnio

Den senaste tiden har det diskuterats i vilken utsträckning personal inom offentlig verksamhet ska informera relevanta myndigheter när de kommer i kontakt med personer som saknar rätten att befinna sig i Sverige. Särskilt har frågan om hur lärare ska förhålla sig till elever belysts ur olika perspektiv.

Liberalerna anser att lärare inte ska behöva informera andra myndigheter när de kommer i kontakt med elever utan uppehållstillstånd. Ett sådant krav skulle skapa en situation som vid de rödgrönas gymnasieamnesti, där lärare i praktiken blev ansvariga för huruvida en person skulle få stanna i Sverige.

Att människor befinner sig i Sverige utan tillstånd är ett misslyckande som gör att många far illa och det är viktigt att vi kommer åt det omfattande skuggsamhället. Personer i Sverige utan uppehållstillstånd utnyttjas som svart arbetskraft, av kriminella gäng och riskerar att bli offer för grov brottslighet. Migrationsverket, polisen och andra myndigheter förtjänar förstärkta resurser för att säkerställa att de som saknar rätt att vara i landet också lämnar.

”Bra att det genomförs en gedigen utredning”

För att det arbetet ska fungera behöver information enklare kunna spridas och delas mellan myndigheter. Staten måste tala med en tydlig och enad röst, och Liberalerna tycker därför att det är rimligt att myndigheter i större utsträckning än idag delar information med varandra om personer som vistas här illegalt. Men det här är en svår fråga och kräver noga överväganden. Därför är det nu bra att det genomförs en gedigen utredning om hur undantagen ska utformas.

Utredningen som precis tillsatts ska utöver att presentera förslag om undantag också se till att den nya lagstiftningen om informationsutbyte ska vara förenliga med de internationella konventioner som Sverige åtagit sig att följa. Barnkonventionen har samma ställning som svensk lag, och i den slås alla barns rätt till skolgång fast. Andra situationer där utredningen ska titta på undantag rör till exempel sjukvården.

Fredrik Malm (L)
Utbildningspolitisk talesperson och ordförande i utbildningsutskottet

Metin Hawsho,
gruppledare (L) 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 11:31
Senast uppdaterad: 4 september 2023 11:48

Restauranger kontrolleras för att stoppa köttligor

2x6nu0wfejtjmlsb

Pressbild: Ica.

Köttligor stjäl varor för enorma belopp från butiker och säljer sedan det stulna köttet på den svarta marknaden, inklusive till restauranger. För att bekämpa denna illegala handel har Södertälje kommun nu infört kvitto-kontroller på restauranger som resulterat i flera förbud, enligt rapportering från SVT.

– Det finns en svart marknad där man säljer kött vidare, säger Lars Greger (MP) ordförande i miljönämnden, till SVT.

Under många år har köttstölder varit en problematik som sträckt sig genom hela Sverige, från norr till söder. Ett problemet som förvärrats över tiden. Kriminella ligor tömmer butikshyllor på kött i omgångar, vilket kan vara värt tiotusentals kronor.

Det har kommit uppgifter om att flera butiksägare har tvingats ta bort kött från sina hyllor och anställa egna vakter för att förebygga stölderna. En genomförd utredning avslöjar även flera exempel bland medlemmarna i Svensk Handel där butikerna har utrustat hela kyldiskar med lås och valt att placera köttet bakom disken.

Enligt polisen betraktas dessa stölder som en betydande inkomstkälla för andra kriminella aktiviteter. Under år 2021 beräknas det att varor för över 4,5 miljarder kronor stals från dagligvaruhandeln enligt Svensk Handels uppskattningar. 2010 stals varor för 1,9 miljarder.

För att minska efterfrågan på stulet kött har nya metoder introducerats. En av dessa metoder är att genomföra inspektioner av restauranger, där de måste kunna verifiera ursprunget av det kött de serverar. I Stockholms län har denna metod lett till att flera restauranger har förbjudits att servera kött. Nu beslutar sig även Södertälje kommun för att anamma denna metod i samband med sina livsmedelskontroller för att minska efterfrågan på stulet kött.

– Vi måste angripa problemet från andra hållet. Om det ses som en risk att befatta sig med stöldgods kommer efterfrågan på det stulna köttet att minska. Kommunerna har ett viktigt uppdrag och tillsammans med berörda aktörer tror jag att vi kan göra skillnad på riktigt, sade Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande under våren.

Enligt SVT har det hittills i år utfärdats 15 förelägganden eller förbud i Södertälje som rör spårbarhet på livsmedel.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 08:31
Senast uppdaterad: 4 september 2023 08:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors