Företag i fokus:

Ellastbilarna väntas utgöra hälften av Scanias försäljning

Scania Levin

Pressbilder. Montage: Alex Ataseven.

Scania satsar allt mer på utsläppsfria fordon och visade just nu upp framtidens transportlösningar i en mässa i Tyskland.

Försäljningen av nya elektriska lastbilar väntas att stiga kraftigt kommande år och 2030 förväntar Scania att de kommer att utgöra hälften av företagets försäljningsvolym.

På transportmässan IAA 2022 i Hannover fick besökarna se de nya elektrifierade lastbilen som ingår i ett system med digitala och uppkopplade tjänster och laddning. 

Mässan i Hannover öppnade under måndagen och pågår fram till söndag den 25 september. Där kommer Scania visa fjorton fordon, de flesta av dem elektriska, med varierat utbud som fungerar för de allra flesta applikationer

– På vår elektrifieringsresa lämnar vi stadens begränsningar bakom oss och siktar vidare mot motorvägsförbindelser mellan städer. Det är nu ett faktum att vi idag kan elektrifiera alla tunga transportapplikationer, säger Scanias VD och koncernchef Christian Levin i ett pressmeddelande.

Scanias VD och koncernchef Christian Levin. Pressbild.

Scanias nya megawatt-laddning, som just nu montera för att möjliggöra långa motorvägstransporter, kan ladda en lastbil för 4,5 timmars körning på endast 45 minuter.

Nu visar indikationer att Scanias andel sålda elfordon kommer att öka drastiskt de närmaste åren. Till år 2030 förväntas de att utgöra hälften av företagets volym av nya sålda fordon.

– Allt eftersom vi satsar mer på utsläppsfria fordon ökar vi också fokus på andra källor till utsläpp. Scania visar än en gång vägen genom att sätta industrins högsta målsättning för utfasning av fossilt i vår leverantörskedja. Vi har identifierat fyra ”hotspots” – batterier, stål, aluminium och gjutjärn – som tillsammans står för mer än 80% av utsläppen i leverantörskedjan. Till 2030 kommer vi ha sänkt utsläppen från dessa hotspots med mellan 60 och 85%, säger Christian Levin.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2022 07:00
Senast uppdaterad: 20 september 2022 21:23

Stort polispådrag i centrum

IMG_9020

Läsarbild

Polisinsats centralt med flera enheter på plats onsdagskvällen.

Vid 19-tiden under onsdagskvällen drog en omfattande polisinsats igång i stadens centrum. Enligt ögonvittnen mobiliserades flera polisbilar som riktade in sig på Gallerian Kringlan bland andra platser.

– Poliserna gick snabbt ut ur bilarna och in i gallerian och andra stannade kvar ute, väldigt många poliser på plats, säger ett ögonvittne till telgenytt.

-Vi fick in ett tips vid 18:49 om att en person ska ha blivit jagad av några personer som eventuellt ska ha burit på ett vapenliknande föremål, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Insatsen pågick i ca 2 timmar och polisen kunde senare lämna utan resultat.

-Vi larmades till platsen efter vittnesuppgifter och säkra att inget har skett på platsen kunde vi lämna då vi inte hittade något, avslutar polisens presstalesperson.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 19:58
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 20:25

Kvinna frisläppt efter misstanke om mord i Västergård

CBFDEE0A-15E7-49AA-B61B-E81E01E3FEA1

Foto: Shamash Oyal

Kvinna som tidigare anhölls misstänkt för mordet på en man i Södertälje har släppts fri efter att obduktionen visade att dödsfallet orsakades av fallskador.

Det var under söndagseftermiddagen som polisen kallades till Västergård. På plats påträffades en avliden 55-årig man med kraftiga skallskador i ett trapphus, och en kvinna greps senare misstänkt för mord. Obduktionen visade dock att mannen avlidit till följd av fallskador, vilket ledde till att åklagaren beslutade att släppa den anhållna kvinnan fri.

Bland annat framkommer uppgifter om att kvinnan kände offret och att inget mordvapen kunde hittas, vilket ytterligare stärker teorin att dödsfallet inte var resultatet av ett brott.

Polisens tekniker på plats efter dödsfallet i Västergård.
Foto: Shamash Oyal

En kvinna som anhölls misstänkt för att ha mördat en man i Västergård, Södertälje, har släppts fri efter obduktionen visade att mannen dog av fallskador. Kvinnan greps efter att polisen larmats om ett bråk söndag eftermiddag och hittat mannen död i ett trapphus.

Åklagaren beslutade att släppa kvinnan, som var bekant med offret, eftersom det inte fanns bevis för att någon knuff skett. Ingen misstänkt mordvapen hittades, vilket ytterligare förstärkte osäkerheten om brott begåtts.

Förundersökningen fortsätter medan polisen väntar på ytterligare kriminalteknisk analys för att avgöra om utredningen ska läggas ned helt och kvinnans misstankar avskrivas.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 20:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors