Företag i fokus:

Tidigare M-toppen om maktskiftet – ”Det var på tiden”

306408070_418531413746812_6903170816297767220_n

Marita Lärnestad. Foto: Alex Ataseven.

Alexander Rosenberg (M), kommunstyrsens nya ordförande, presenterade under torsdagen den nya högeralliansen som kommer att styra Södertälje kommande fyra år.

För den tidigare gruppledaren för Moderaterna, Marita Lärnestad, kommer beslutet om maktskifte som ett positivt besked.

Torsdagens besked om maktskiftet, och det nya allianssamarbetet, är historisk då Södertälje som stad varit unik i Sverige som en rödgrön dominerade kommun i flera decennier.

– Det är 32 år sedan det var ett borgerligt styre i Södertälje, så det var väl faktiskt på tiden. Jag kommer ihåg valet -88 när det blev borgerlig majoritet, och jag tänkte, kommer jag någonsin få uppleva det igen. Och nu har jag fått göra det, säger Moderaternas tidigare gruppledare Marita Lärnesta till Telgenytt.

Så du trodde aldrig att den här dagen skulle komma?

– Ärligt talat, inte hundra. Jag har uppfattat Boel Godner som så oerhört stark. Jättesvårt att slå hål på den här sossebubblan, men nu klara vi det.

Boel Godner (S), Elof Hjansons (S), Tage Gripenstam (L) och Lars Greger (MP) förlorar sina positioner som kommunalråd i Södertälje efter den nya koalitionen tagit makten. Kommunstyrelsens nya ordförande i Södertälje blir Alexander Rosenberg (M).

Vad tror att det här kommer innebära för Rosenberg ?

– Jag tror att han kommer få jobba häcken av sig, det blir ett helt nytt liv, man får vara beredd att satsa allt för att få det här att gå runt. Sen har jag sagt det här till här honom förut, man måste tänka på att man har ett privatliv också. Det är oerhört viktigt, säger Lärnestad.

Läs även – Nya Södertäljealliansen petar bort rödgröna från makten

Alexander Rosenberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2022 11:36
Senast uppdaterad: 23 september 2022 12:05

Dramatisk vändning – Nordic United föll i slutminuterna

IMG_8940

Skärmdump: Nordic United.

I en händelserik match med många vändningar lyckades IFK Göteborg vända underläge till seger mot Nordic United. Matchen bjöd på flera mål och en avslutning med två mål på stopptid.

Södertäljelaget Nordic United visade prov på starkt motstånd mot IFK Göteborg under säsongens första tävlingsmatch i Svenska cupen. Nordic tog ledningen med 1–0 genom Yoann Fellrath och utökade sedan ledningen till 2–0 tack vare 15-årige Johannes Tahan.

IFK Göteborg reducerade innan halvtid, men missade sedan en straff i andra halvlek. I målet stod Uniteds nyförvärv, 18-årige Angelo Melkemichel, Nordic Uniteds nya talang, som räddade den första av två straffar och imponerade i sitt första framträdande. Trots detta lyckades Thomas Santos kvittera för Göteborg, men Nordic United återtog ledningen med 3–2 och höll ledningen till slutminuterna.

Men Göteborgs straffmissare fick en andra chans när de tilldelades en andra straff i matchens 93:e minut. Två minuter senare kunde Göteborgs Kolbeinn Thordarson sätta det avgörande målet i den femte tilläggsminuten, vilket säkrade en 4–3-seger för Blåvitt.

Uniteds nya förvärv, målvakten Angelo Melkemichel.
Foto. Nordic United

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2024 21:01
Senast uppdaterad: 18 februari 2024 21:01

Polisinsats i Västergård – En person gripen

C26DE974-96A0-4E20-B716-78465CF6B9BA

Läsarbild

En stor polisinsats pågår i Västergård där en person har gripits efter ett larm som inkom till polisen under söndagseftermiddagen.

På söndagseftermiddagen vid 16.23 mottog polisen ett larm om en händelse vid Erikshällsgatan i Västergård. En omfattande polisinsats har inletts, där flera polisbilar tillsammans med räddningstjänst och ambulans snabbt anlände till platsen. Polisen bekräftar att utredningsåtgärder genomförs i en fastighet i området, men detaljer kring händelsen hålls för tillfället konfidentiella.

En person har frihetsberövats i samband med insatsen och en brottsutredning har påbörjats. Polisen har i ett uttalande på sin hemsida angivit att ”av integritetsskäl” kan de inte lämna ytterligare information vid denna tidpunkt.

Det är ännu oklart om någon person skadats under händelsen. Enligt uppgifter till Telgenytt tyder på att insatsen varit omfattande, med upp till fem polisbilar samt insatser från räddningstjänsten och ambulans på plats. Mer information väntas bli tillgänglig allteftersom utredningen fortskrider.

Se film från platsen här via Telgenytts nystartade Snapchat-konto.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2024 19:34
Senast uppdaterad: 18 februari 2024 19:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors