Företag i fokus:

Tidigare M-toppen om maktskiftet – ”Det var på tiden”

306408070_418531413746812_6903170816297767220_n

Marita Lärnestad. Foto: Alex Ataseven.

Alexander Rosenberg (M), kommunstyrsens nya ordförande, presenterade under torsdagen den nya högeralliansen som kommer att styra Södertälje kommande fyra år.

För den tidigare gruppledaren för Moderaterna, Marita Lärnestad, kommer beslutet om maktskifte som ett positivt besked.

Torsdagens besked om maktskiftet, och det nya allianssamarbetet, är historisk då Södertälje som stad varit unik i Sverige som en rödgrön dominerade kommun i flera decennier.

– Det är 32 år sedan det var ett borgerligt styre i Södertälje, så det var väl faktiskt på tiden. Jag kommer ihåg valet -88 när det blev borgerlig majoritet, och jag tänkte, kommer jag någonsin få uppleva det igen. Och nu har jag fått göra det, säger Moderaternas tidigare gruppledare Marita Lärnesta till Telgenytt.

Så du trodde aldrig att den här dagen skulle komma?

– Ärligt talat, inte hundra. Jag har uppfattat Boel Godner som så oerhört stark. Jättesvårt att slå hål på den här sossebubblan, men nu klara vi det.

Boel Godner (S), Elof Hjansons (S), Tage Gripenstam (L) och Lars Greger (MP) förlorar sina positioner som kommunalråd i Södertälje efter den nya koalitionen tagit makten. Kommunstyrelsens nya ordförande i Södertälje blir Alexander Rosenberg (M).

Vad tror att det här kommer innebära för Rosenberg ?

– Jag tror att han kommer få jobba häcken av sig, det blir ett helt nytt liv, man får vara beredd att satsa allt för att få det här att gå runt. Sen har jag sagt det här till här honom förut, man måste tänka på att man har ett privatliv också. Det är oerhört viktigt, säger Lärnestad.

Läs även – Nya Södertäljealliansen petar bort rödgröna från makten

Alexander Rosenberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2022 11:36
Senast uppdaterad: 23 september 2022 12:05

Dömd till över 20 års fängelse i Portugal – Överklagar dom

A12ADCA4-9E9B-4F75-9932-087CED4D2B7C

Bild/Foto: Polisen/Diego Delso

Den person som polisen utpekar som ledare för Ronnafalangen dömdes till över 20 års fängelse för mord i Portugal. Nu vill han bli frikänd och har överklagat domen.

(Annonslänk)

Mordet, som skakade den lilla staden Setúbal i södra Portugal den 27 november 2022, involverade den 20-årige modellen och studenten Tiago Danu, som avled efter att ha försökt ingripa i ett bråk. En 28-årig Södertäljebo, utpekad som ledare för ett kriminellt nätverk, dömdes till 20 år och sju månaders fängelse av en portugisisk domstol för mordet.

Händelsen utspelade sig efter att 28-åringen blivit av med ett bankkort och i sitt sökande efter den ansvarige uppstod ett tumult där Danu knivhöggs till döds. Utöver fängelsestraffet har nätverksledaren ålagts att betala 180 000 euro, motsvarande över två miljoner kronor, i skadestånd till offrets familj.

Samtidigt som han avtjänar sitt straff i Portugal, är han även häktad i sin frånvaro i Sverige för synnerligen grovt narkotikabrott. Han misstänks ha spelat en central roll i en omfattande operation som involverar transporter, förvaring och distribution av kokain och cannabis.

Nu rapporterar LT att han överklagar domen.

– Han misstänks ju även för synnerligen grovt narkotikabrott i ett ärende här i Södertälje som avgörs nu i hovrätten. Blir han fri lär det tas upp på nytt, säger en polis till tidningen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2024 13:57
Senast uppdaterad: 18 februari 2024 13:57

Investerar tre miljarder på ny canceranläggning i USA

Astra Pressbild

AstraZeneca i Södertälje
Pressbild

Läkemedelsföretaget planerar att investera 300 miljoner dollar i en ny anläggning för cellterapi i Rockville, Maryland, ett steg som förväntas generera över 150 nya arbetstillfällen och främja cancerforskningen.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

Enligt ett nyligen utgivet pressmeddelande kommer anläggningen att spela en central roll i bolagets forskning och utveckling, specifikt inriktad på cellterapier för behandling av olika former av cancer samt förberedelser inför framtida kommersiella lanseringar.

Den nya investeringen på 300 miljoner dollar, cirka 3 miljarder kronor, förväntas inte bara bidra till vetenskapliga genombrott inom cancerbehandling, utan också skapa mer än 150 nya arbetstillfällen. Initialt kommer anläggningen att inrikta sig på produktionen av cellterapier för att stödja kliniska prövningar, men det finns planer på att bredda verksamheten till att omfatta fler områden inom läkemedelsutveckling.

Denna investering representerar ett betydande steg för läkemedelsföretaget, som redan har säkrat leasingavtalet för en byggnad i Rockville. Genom denna satsning understryker företaget sitt engagemang för att vara i framkant inom life science-industrin och sitt mål att leverera innovativa behandlingsmetoder till patienter globalt.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 februari 2024 01:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors