Företag i fokus:

KRÖNIKA: Saknad och älskad

B9BC24C9-539F-43CD-B30F-749650A1591E

Foto: Privat.

Där stod vi, över hundra personer på en begravning. En begravning som fick många att uppskatta sina nära.

Känslan var obeskrivlig, vi förlorade en kusin, en vän, kanske till och med en framtida fotboll spelare.

Man vet aldrig vad som händer imorgon, det finns många som mister en chans med just denna personen. Man måste förlåta oavsett vad, för i slutändan spelar inte materiella saker någon roll.

Jag ser många vuxna och ungdomar som är själva på en fredag. De vuxna kanske skrollar på Facebook. Ungdomarna kanske är ute med vänner eller spelar hela natten. Jag spelar också ibland hela natten med mina vänner. Men jag lärde mig att uppskatta min familj, det är synd att nått sånt här måste hända för att inse att livet är mer än bara Facebook eller data spel.

”Föräldrarna måste börja ta sitt ansvar”

Det är också många kriminella som dödar andra vilket är sorgligt för familjen. Men hur märker inte föräldrarna att det är något som inte stämmer när han kommer hem efter tolv på kvällen. Föräldrarna måste börja ta sitt ansvar för att det är oftast tonåringar som skjuter eller blir skjutna. Det är också synd om de oskyldiga som blir skjutna.

Kan du tänka dig att du tankar din bil efter klockan nio, sedan ser ett gäng tonåringar med vapen, och plötsligt blir du skjuten till döds.

Istället för att gå ut med dina vänner eller skrolla på Facebook en fredag kväll, köp snacks och sitt med din familj. Spendera med tid med din familj. Vi tar allting föregivet och när den dagen kommer, kommer du ångra allt du har gjort.

Ta till dig!

Till alla familjer som har förlorat någon angånnde detta beklagar jag sorgen och hoppas att allt blir bra igen. Just nu finns det poliser som åker runt 24/7 vilket är bra och det borde ha varit så innan detta hände.

Men nu är vi här och det enda vi kan göra är att uppskatta allt vi har.

Tony, 13 år.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 oktober 2022 16:54
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Torekällbergets nya utställning reser tillbaka i tiden

86e20cc11d016180_org

Foto: Södertälje kommun

Nu inviger Torekällbergets sin nya lekfulla utställning ”Bland folk och fä” som tar oss tillbaka till 1800-talet. Kalasfirande med varieté, hantverk, musik, roliga aktiviteter och underhållning väntar hela familjen under tre dagar.

Utställningen tar oss med till Råbygården år 1864 och skapar en magisk tittskåpsupplevelse in i historien. Under tre dagar, med start imorgon fredag den 16 juni klockan 13:00, får både barn och vuxna möjligheten att utforska formgivningen och utställningsbyggande som Tor Svae har ansvar för.

– Det har varit roligt och lärorikt att få jobba med Tor Svae som är prisbelönt formgivare och konstnär. Han har tidigare byggt flera barnutställningar åt museer som Junibacken och Lill-Skansen, säger Kristina Svidén, intendent på Torekällberget och projektledare för utställningen.

Finansieringen av utställningen möjliggjordes av Kulturrådets återstartsbidrag till kulturen. Under de tre dagarna vaknar historien till liv på Torekällberget, där aktörer och kulturarvspedagoger gestaltar människorna som bodde på Råbygården år 1864. Besökarna får chansen att stiga in i miljöerna och resa tillbaka i tid och rum.

Invigningen imorgon på Landet-området, intill djurhagarna på Torekällbergets friluftsmuseum leds av Eva Pedersen-Wallin (S), ordförande för kultur- och fritidsnämnden.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 juni 2023 22:26

Kulturfestival på klassisk mark i Södertälje

Esa Moussa Assyriska

Moussa Esa, ordförande för Assyriska FF. Foto: Shamash Oyal/Privat

I augusti hyllas Södertäljeborna och Södertäljes historiska och kulturella utveckling de senaste 50 åren genom en tvådagars kulturfestivalen. – Vi älskar vår hemstad och vi har mycket att vara stolta över i Södertälje, säger Besima Aho, en av initiativtagarna.

Initiativet bakom festivalen HuboTelge kommer från Assyriska föreningen i Södertälje, Assyriska fotbollsföreningen och festivalföreningen HuboTelge. Tillsammans vill de, genom en stor folkfest, stärka barns och ungdomars identitet och öka inkluderingen och gemenskapen i Södertälje.

– Vi vill fira Södertälje och den positiva kraft som finns i samhörigheten bland hela stadens invånare. Vi älskar vår hemstad och vi har mycket att vara stolta över i Södertälje. Vi liksom våra barn behöver få vara stolta Södertäljebor samtidigt som vi är stolta över vårt rika historiska och kulturella arv. Det gör oss starka både som individer och som samhällsmedborgare, säger Besima Aho.

(Annonslänk)

Kulturfestivalen hålls den 1-2 augusti på den klassiska Bårsta IP där hela området på 5 000 kvadratmeter omvandlas till ett festivalområde med fler aktiviter. Festivalen planeras att inkludera en veteranmatch med gamla AFF-spelare, scenframträdanden, livemusik, utställningar, föreläsningar och andra kulturaktiviteter.

– Allt det här gör vi för att hylla Södertäljes rika idrotts- och kulturliv som för den assyriska minoriteten har spelat en avgörande roll för integrationen i staden och landet. Vi är därför extra glada att det under invigningsdagen kommer att spelas en veteranmatch med gamla AFF spelare. Vi kommer successivt att avslöja vilka spelare som kommer att delta och vilket lag de möter, säger Moussa Esa, ordförande för Assyriska FF och en av initiativtagarna till festivalen. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 19:51
Senast uppdaterad: 14 juni 2023 19:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors