Företag i fokus:

Manifestation mot våldet imorgon – Här är programet

Alexander

Alexander Rosenberg (M), kommunstyrelsens tillträdande ordförande. Foto: Alex Ataseven.

Just nu pågår en dödligt konflikt mellan olika gäng i Södertälje och bottnar främst i narkotikamarknaden.

Södertälje som stad står enade mot brottsligheten och det eskalerade våldet – det måste få ett stopp.

Imorgon, söndag hålls en stor manifestation där goda krafter enats och kraftsamlar mot våldet som drabbar Södertälje.

– Södertälje ska inte vika en tum i arbetet för ett tryggt samhälle. Ingen ska behöva känna oro. Vi kommer fortsätta arbetet mot den organiserade brottsligheten tillsammans, inom vårt nära samarbete med Polisen och andra myndigheter. Idag sörjer vi, men vi väljer också att stå upp gemensamt, säger kommunstyrelsens tillträdande ordförande Alexander Rosenberg (M).

Fem skjutningar på 13 dagar, varav tre med dödligt utgång. Det eskalerade våldet och dödsskjutningarna måste stoppas.

Den senaste tidens konflikter för tankarna tillbaka till 2009 och 2010 då Södertälje drabbades av flera dödsskjutningar. Det eskalerade i våldet som pågår just nu saknar motstycke och får poliser utanför Sveriges gränser att höja på ögonbrynen.

Under torsdagen sköts ytterlegare två personer, varav en miste livet. Läsarbild.

– Det vi nu ser är ett mycket sorgligt och tråkigt bakslag. Vi behöver nu tillsammans kliva fram och markera att vi Södertäljebor är mot våldet och tystnadskulturen som understödjer de krafter som möjliggör skjutningar, säger avgående ordförande Boel Godner (S).

Nu på söndag har Södertälje kommun tillsammans med de syrisk-ortodoxa kyrkorna, S:t Jacobs och S:t Afrem, Syrianska och Assyriska föreningarna, enade gruppledare och civilsamhället anordnat en gemensam manifestation mot våldet.

– Det är jätteviktigt att civilsamhället och kyrkor aktivt och tydligt tar ställnings mot våldet genom att prata om vad som händer. Låt det här bli en dag för en tryggare och ljusare framtid för våra barn. Vi vill samverka med alla goda krafter i Södertälje för att få slut på detta meningslösa våld, säger Besim Aho som är ordförande i S:t Jacobs församling i Södertälje.

Manifestationen hålls nu på söndag, den 9 oktober, klockan 14:00 och pågår fram till 15.00 på Stora torget i Södertälje. Alla Södertäljebor, kyrkor, föreningar och idrottsklubbar är välkomna att samlas på söndag meddelar kommunen.

– Mörkret som drabbat oss den senaste veckan får aldrig vinna, säger kommunstyrelsens tillträdande ordförande Alexander Rosenberg (M).

Tid: söndagen den 9 oktober kl. 14.00-15.00

Plats: Stora torget i Södertälje

Arrangör: Södertälje kommun

Medarrangörer: Kyrkorna S:t Jacob, S:t Afrem, S:t Tomas, S:t Gabriel, Svenska kyrkan, Kaldeiska Katolska Kyrkan, Assyriska föreningen och Syrianska föreningen.

Program

  • Klas Jervfors (trumpet) Kai Sundquist (basklarinett)   
  • Konferencier Nisha Besara hälsar välkommen 
  • Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande (S) 
  • Alexander Rosenberg, tillträdande kommunstyrelsens ordförande (M) 
  • Vox Humana, kör
  • Sonya Aho, ordförande Assyriska föreningen 
  • Ralph Sjöholm, kyrkoherde Svenska kyrkan
  • Daniel Boyacioglu, poet 
  • Tälje voices, kör  

Syrisk-ortodoxa kyrkorna, S:t Jacobs och S:t Afrem. Foto: Alex Ataseven.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 oktober 2022 16:54
Senast uppdaterad: 8 oktober 2022 16:55

Tom Tits prisas vid gala som favoritmuseum

Tom-tits1

Pia Kronqvist, vd, Åsa Ribbing, publik chef och Sandra Enerstrand, chef för gästservice, Tom Tits Experiment
Fotograf: Niclas Carlsson

Tom Tits Experiment har tagit hem titeln som det mest uppskattade museet bland stockholmarna för år 2024, enligt en omfattande undersökning utförd av Evimetrix.

(Annonslänk)

I en årlig tradition som sträcker sig tillbaka till 1999, har konsultföretaget Evimetrix än en gång genomfört sin uppskattade undersökning för att kora stockholmarnas favoritmuseum. År 2024 gick den ärofyllda titeln till Tom Tits Experiment, ett museum som lyckats fängsla besökare med sina interaktiva utställningar och starka fokus på barnens upplevelse.

– Vi jobbar hårt för att vara en favoritdestination för nyfikna barn i alla åldrar och vi är otroligt stolta över att stockholmarna har röstat fram Tom Tits Experiment till sitt favoritmuseum, säger Åsa Ribbing, publik chef på Tom Tits Experiment.

Mer än 1 500 respondenter från Storstockholm deltog i undersökningen, som täckte 42 museer i regionen. Resultatet, som baseras på ett nöjd kund-index (NIK), visar på Tom Tits Experiments förmåga att engagera och underhålla sin publik.

Åsa Ribbing i mitten i samband med prisutdelningen.
Fotograf: Niclas Carlsson

Vid en ceremoni som ägde rum på Junibacken den 20 februari, kunde Tom Tits Experiment stolt ta emot utmärkelserna inte bara som det mest uppskattade museet men även för sina framsteg som ”Årets klättrare” och som det ledande museet ur ett ”Barnperspektivet”. Dessa erkännanden understryker museets engagemang för att erbjuda en lärorik och underhållande miljö för alla åldrar.

Även om Tom Tits Experiment stod som den slutgiltiga vinnaren, visar undersökningens resultat även på en stark uppslutning för andra museer. I hård konkurrens med Armémuseum och Vasamuseet, som placerade sig på andra och tredje plats, lyckades Tom Tits inte bara vinna huvudkategorierna men också utmärkelser för ”Årets klättrare” och bäst på ”Barnperspektivet”.

– Under 2023 har vi lanserat flera tillfälliga utställningar och teman, öppnat en helt ny restaurang och lagt grunden för en marknadskommunikation som lyfter själen i vår verksamhet. Vi har också kunnat glädjas åt 20 000 fler besökare än året innan och det i kombination med de här väldigt fina utmärkelserna bekräftar att vi fyller en viktig funktion inom besöksnäring samtidigt som vi främjar ett livslångt lärande, säger Åsa Ribbing.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 12:20
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 12:20

Södertälje Sjukhus expanderar med nytt byggprojekt

Sodertalje-sjukhus_hus20_efter_hogupplost

Illustration av påbyggnaden på hus 20. Pressbild

I ett ambitiöst projekt för att möta framtidens vårdbehov, inleder Locum AB bygget av fyra nya våningsplan på hus 20 vid Södertälje sjukhus.

– Påbyggnaden ger oss bättre förutsättningar för att driva geriatrisk vård på Södertälje sjukhus, säger Anna Gerber Ekblom, vd på Södertälje sjukhus i ett pressmeddelande.

Södertälje sjukhus, en institution med en lång historia av vårdexcellens, går nu in i en ny fas av sin utveckling. Efter flera år av förbättringar och upprustningar, bland annat med en helt ny behandlingsbyggnad och renoverade existerande strukturer, riktar sjukhuset nu fokus mot hus 20.

– Syftet med påbyggnaden på hus 20 är att förbättra den fysiska arbetsmiljön för vårdpersonalen och skapa fler patientsäkra geriatriska vårdplatser. Nu skapar vi en hållbar vårdmiljö för alla som rör sig i lokalerna enligt Arbetsmiljöverkets höga krav, säger Jens Sjöström, ordförande Locum.

(Annonslänk)

Projektet, som leds av Locum AB, innefattar tillägget av fyra våningar som totalt täcker en yta på omkring 9 000 kvadratmeter. Dessa nya våningar är designade för att vara energieffektiva och arbetsmiljövänliga, vilket kommer att ge positiva effekter både för personal och patienter. Tre av de nya våningarna är avsedda för geriatrisk vård, med tjugo nya vårdplatser per avdelning, vilket innebär en utökning med sextio platser. Det fjärde våningsplanet är tänkt att användas för generell vård.

Denna expansion är inte bara en fysisk förändring. Den markerar en viktig anpassning till de förändrade kraven i hälso- och sjukvårdslagstiftningen och Arbetsmiljöverkets riktlinjer. Genom att flytta den geriatriska vården från den äldre byggnaden, hus 18, till de nybyggda, moderna lokalerna, kommer sjukhuset att kunna erbjuda en högre standard av vård och arbetsmiljö.

Utöver förbättringar i arbetsmiljön och patientsäkerheten, kommer den nya byggnaden att erbjuda ett förbättrat inomhusklimat, tack vare redan installerad kyla och energieffektiva fönster och fasader. Med en byggstart i slutet av februari, ligger projektet på kurs för att slutföras och tas i bruk till våren 2026.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 00:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors