Företag i fokus:

Så tycker Södertäljeborna om manifestationen

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Tusentals samlades på Stora Torget i centrum för att stå upp mot det eskalerade våldet som skördat flera liv i Södertälje.

Tillsammans med kyrkor och föreningar tog Södertälje kommun initiativet till en gemensam manifestation mot våldet.

Telgenytt som var på plats passade på att ta del av Södertäljebornas synpunkter om den stora uppslutningen på söndagen.

Södertälje kommuns tillträdande ordförande, Alexander Rosenberg (M).

– Jättebra faktiskt, otroligt viktigt i det här. Vi kommer behöva hela samhället, från politik, kyrkor, föreningsliv och näringsliv om vi ska lyckas med en förändring. Det breda perspektivet har inte funnits på ett sätt som det borde. Samverkan som sker nu mellan kyrkorna för att stå upp mot det här har varit jättebra. Det här, tillsammans med kommunen, borde ha skett tidigare, säger Södertälje kommuns tillträdande ordförande, Alexander Rosenberg (M), till Telgenytt.

Ilona Nison, blivande Södertäljebo(tillbaka efter 10 år), med dottern och kusinbarnet.

– Det är fantastiskt att se att så många har anslut idag för att visa sitt stöd mot det som händer. Alla vet att den här staden är så mycket mer än det som händer idag. Det är sorgligt att utvecklingen har fått fortgå, att det har blivit värre, och än mer, krig mellan gäng som vi inte har vetat om. Det har varit en tragisk utveckling och det räcker. Många som är har idag har visat kärlek till staden och jag hoppas verkligen att den kärleken är en bidragande faktor som räcker nog att utveckla det till något bättre, säger Ilona Nison.

Elisabet Qvarford, Tf pressekreterare Södertälje kommun.

– Jag tycker att det är helt fantastiskt, jag är en av dem som har jobbat för att det ska bli såhär idag och det här överträffade mina förväntningar. Det kommer mer folk än väntat och både talarna och framträdandena var fantastiska, så jag är jätteglad. Jag hoppas att vi fortsätter att jobba tätt tillsammans med föreningslivet, för de är det som vi behöver. Kommunen som sådan kan inte lösa det här själva, vi måste lösa det här tillsammans med bland annat föreningarna och kyrkorna, säger Elisabet Qvarford, Tf pressekreterare Kommunikation- och digitaliseringsavdelningen Södertälje kommun.

SSKs klubbdirektör Robert Andersson med son.

– Jag tycker det är ett viktigt tillfälle att komma samman och visa att vi står upp för Södertälje samt att manifestera för Södertälje. Det är tunga veckor som har varit, men det är viktigt att vi är här tillsammans för Södertälje, säger SSKs klubbdirektör, Robert Andersson, till Telgenytt.

Metin Hawsho (L)

– Jättebra att att vi samlas här idag, de goda krafterna samlas och står upp för Södertälje. En bra uppslutning och jag hoppas att det här blir en nystart och att samarbetet mellan polisen, skolor, kommunen, politikerna, föreningar, kyrkor och alla goda krafter förstärks för att få bukt på brottsligheten. Däremot saknade jag ungdomarnas närvaro idag, jag hade gärna velat se fler ungdomar här idag, säger Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho.

Andreas Haddad, arbetsledare Telge Tillväxt.

– Jag tycker att det är helt fantastiskt att så många kunde komma, bra startskott på någonting vi får bygga vidare på. Att vi fortsätter att samverka mellan myndigheter och folket, att man tar sitt ansvar när man ser konstiga saker, säger Andres Haddad, på Telge Tillväxt.

Joakim Granberg (RP) med partikollegor.

– Man känner lite hopp när man ser hur Syriska kyrkorna, Svenska kyrkan, föreningarna och kommunen krokar arm, det visar att vi vill ha en förändring. Jag hoppas att det här är startskottet på något bättre Vi på Realistpartiet, som faktiskt ska vara med och styra Södertälje, är väldigt engagerade och vill göra bra saker, framförallt för ungdomarna för att inte kliva in i kriminaliteten, säger Joakim Granberg, gruppledare Realistpartiet.

Lukas Kerimo och Daniel Thepper.

– Jättebra att folket samlas och visar sin avsky mot det grova våldet som finns i samhället, säger Daniel Thepper.

– Enskilda individer kan göra så pass mycket att så fort de påverkar en person, och det sprider sig vidare, så gör man så otroligt mycket nytta, säger Lukas Kerimo (M).

Berolin Deniz, Läsfrämjarinstitutet.

– Jag tycker att det är bra att manifestationen anordnades och att det var stor uppslutning med starka budskap som visar att alla i Södertälje vill se en annan utveckling än det vi ser idag, säger Berolin Deniz

Stefan Hollmark, Stadsdirektör Södertälje kommun.

– Det har varit fantastiskt, det känns som att stora torget har varit fullt av Södertäljebor. Jag vet att många är oroliga och har uttryckt det också. Som talarna sa; ”Vi måste göra det tillsammans för att lösa det här”, båda för barnen som går till skola och förskola, att de ska känna sig trygga, men även för personer som är inne i de här nätverken måste också få möjligheten att komma tillbaka till det rätta livet, säger kommunens stadsdirektör, Stefan Hollmark.

Tusentals Södertäljebor på plats. Foto: Shamash Oyal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2022 18:49
Senast uppdaterad: 9 oktober 2022 22:18

Ny match mot gamla gänget: ”Alltid skönt att vinna derbyn”

IMG_6419

Ludvig Hedström
Foto: Skärmdump/youtube

Idag möter SSK Djurgården i Scaniarinken. En match med flera infallsvinklar innan match, rivaliteten klubbarna och fansen emellan.

Också lagens tidigare möten under säsongen med den stökiga matchen i Scaniarinken i minnet. De båda lagen slåss också mot varandra men även med AIK om andraplatsen i den jämna tabellen.

En av SSK:s backar, Ludvig Hedström, värvades i slutet av Oktober 2023 till SSK från just Djurgården. Hedström fick inte något förtroende där och hade varit utlånad till Västervik i tre matcher innan det blev klart med en permanent övergång till Södertälje.

-Jag trivs jättebra, det är en fantastisk grupp, bra ledare, både i laget och runt omkring, säger Ludvig om tiden hittills i SSK.

-En bra förening och jag tycker att det speglar mer och mer mitt spel, det går bättre och bättre för varje dag som går. Jag tycker det är jättekul.

Trots att Ludvig Hedström inte fick spela några matcher med Djurgården innan han bytte klubb så har han ändå en historik med flera säsonger i klubben. Ytterligare en krydda att rikta lite extra fokus mot när pucken släpps 20.30 ikväll.

Men kommer då huvudpersonen själv gå in med dubbla känslor i toppmötet?

-Man måste tänka att det är som vilken match som helst. Inför första matchen var jag väldigt nervös med tanke på att jag inte hade spelat så mycket innan. Nu är det ju en jäkla toppstrid där uppe och det är egentligen bara vinna som gäller.

-Det ska bli sjukt kul och det är väl en liten försmak på vad som komma skall i slutspelet.

Givetvis var ingen nöjd med insatsen mot Almtuna?

-Precis, Almtuna borta dock har jag respekt för, det är en jäkligt tuff bortamatch. Vi gör inte mål på våra chanser. Vi har mer att hämta och det blir revanschlust inför imorgon (läs fredag).

Det kommer ju krävas betydligt mer mot Djurgården för att vinna.

-Så är det definitivt och det är det som är så fint med att det är matcher strax inpå. Då är det bara upp på hästen igen och försöka leverera och prestera.

Mötena med Djurgården den här säsongen har varit tuffa för SSK, Hedström missade Sportklubbens första möte lagen emellan då han vid det tillfället fortfarande tillhörde Djurgården men inte var uttagen till den matchen.

Hedström har däremot fått vara med och förlora två gånger mot hans före detta lagkamrater och han har svårt att sätta fingret på varför resultaten blivit som de blivit mot dem.

-Det är en bra fråga vad det beror på. Till att börja med så är det två väldigt bra lag, vi har all respekt för dem och de har nog det för oss också.

-Jag vet inte riktigt vad det har varit men i de två matcherna som jag har varit med i så har vi inte riktigt kommit upp i det spelet vi vill ha. Lugnet med pucken, de har fått tag i den lite för enkelt och kunnat tryckt tillbaka.

Det känns som att Djurgården har lyckats betydligt bättre med sin gameplan mot er än vad ni har mot dem. Håller du med om det?

-Ja, på nåt sätt. Sedan är det så att vad jag tycker, på globen rann det iväg lite. Det har varit jämna matcher, de står ofta och väger och där har vi kanske haft nån stolpe ut istället för stolpe in.

-Det ska som sagt bli jättekul och förhoppningsvis får vi till de där små detaljerna imorgon som gör att vi kan dra det längsta strået. Det kommer vara tajt.

Och det där klassiska, att göra första målet kommer att vara viktigt i en sådan match?

-Ja, verkligen viktigt. Och vår start generellt kommer att bli viktig med tanke på att det är hemmaplan. Kanske få in några tacklingar i början, få med sig publiken från start. Komma ut flygande och verkligen visa att vi ska ta revansch sedan senaste matchen och även de två andra.

Det är dags för publikfest i Templet, fina förutsättningar för en bra inramning när Ludvig Hedström och hans SSK möter Djurgården Foto: Shamash Oyal

Vad tror du blir de viktigaste nycklarna för att få pendeln att väga över till er?

-Jag tror vårt press spel kommer bli väldigt viktigt. Att vi får upp alla i banan och kan sätta press på dem väldigt högt redan från start. Också överväga att inte gå bort oss, våra bedömningar i vår press kommer bli en avgörande faktor. Där kan vi förhoppningsvis stjäla åt oss några puckar och peta in nån.

I grundseriens sista möte med AIK i Scaniarinken fick Ludvig in en rejäl bröstvärmare på gnagets Daniel Muzito-Bagenda. Ett fysiskt spel som hemmapubliken troligen vill se mer.

-Det är inget man åker runt och jagar men får man tillfälle för det, så absolut.

Det märks att det är viktigt för dig att vinna över AIK.

-Det är alltid skönt att vinna derbyn.

Det brukar väl sitta i ryggmärgen när man har Djurgårdsanknytning?

-Absolut, det sitter väl ganska djupt rotat att man vinner gärna de matcherna lite extra.

Ludvig Hedström är bara ett exempel där man som spelare ställs mot sitt före detta lag, där det finns vänner och folk som man under en tid knutit band till. Olika spelare resonerar olika kring hur man lägger undan rivaliteten före och efter match till vänner och före detta lagkompisar.

När det är match så är det match anser Ludvig:

-Imorgon är det matchdag och då är det fullt fokus på att vinna, det är ömsesidig respekt, det är samma för dem, de vill ju också vinna.

-Men jag brukar i alla fall inte ha så mycket kontakt med motståndarna under match även om det är polare. Då handlar det om att vinna till varje pris. Innan och efter så är man väl kompisar, det är på isen det smäller.

-Det är nästan ännu roligare att spöa folk man känner. Så kan man använda det mot dem sen.

-På isen spelar det ingen roll om man är kompisar, då handlar det om att vinna, spela för sitt lag, sina lagkamrater och supportrar.

Din lagkamrat Hampus Harlestam uttalade sig om att det var fjantigt att inte fira mål när man möter sitt gamla lag. Vad har du för åsikt om det?

-Det håller jag med om, man tävlar ju om det och göra att mål. Det är kul och vad det går ut på, då måste man ju få jubla oavsett vilken historia man har. Som sagt, det går ut på att vinna och då kan du inte åka runt och tänka på att du spelat för det andra laget.

Den 22-åriga backen med Nordia HC som moderklubb kom till SSK mitt under säsongen med få spelade matcher och lite sargat självförtroende. Men till våren så ska Hedström vara med på resan från början och uppbyggnaden då avtalet med SSK även sträcker sig över nästa säsong.

-Det är en så himla bra grupp och har varit en så bra sammanhållning redan från start. Det känns som att jag har varit här mycket längre än jag varit.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 06:17

Södertälje och Nykvarn vänder trenden i antalet nyfödda

2022_01_bebis

Foto: Pexels

Trots en nationell minskning av nyfödda i Sverige lyckades Södertälje kommun vända trenden under 2023, men den största ökningen stod Nykvarns kommun för med en ökning på 3,8 procent.

Sverige har sett en fortsatt minskning av antalet nyfödda barn över hela landet, men Södertälje kommun sticker ut som ett positivt undantag. Enligt den senaste statistiken från Statistiska centralbyrån (SCB) ökade antalet födda i Södertälje under 2023 jämfört med föregående år, vilket bidrog till en total befolkningsökning på 93 personer. Kommunens befolkning uppgår nu till 102 519 invånare.

– I Södertälje har utflyttningen varit större än inflyttningen. 7 101 personer flyttade till kommunen medan 7 429 flyttade därifrån, säger Lovisa Sköld, befolkningsstatistiker på SCB.

(Annonslänk)

I kontrast minskade barnafödandet i majoriteten av Sveriges kommuner, med en nedgång noterad i samtliga län och i 197 av 290 kommuner. Södertälje är dock en av de 87 kommunerna i Stockholms län där trenden gick åt motsatt håll.

– Antalet nyfödda fortsätter att minska. Senast det föddes färre barn i Sverige var 2003, och då var den totala folkmängden nästan 1,6 miljoner invånare mindre än i dag. Södertälje är en av 87 kommuner där antalet födda ökade jämfört med 2022, säger Lovisa Sköld.

Stockholms län som helhet upplevde en befolkningsökning på 0,6 procent, med Nykvarns kommun som ledare med en ökning på 3,8 procent, medan Ekerö kommun såg den största minskningen.

– I absoluta tal är den totala folkökningen i Sverige förra året den minsta sedan 2001. I förhållande till befolkningens storlek är det den minsta ökningen sedan år 2000, säger Lovisa Sköld.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 22:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors