Företag i fokus:

Så tycker Södertäljeborna om manifestationen

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Tusentals samlades på Stora Torget i centrum för att stå upp mot det eskalerade våldet som skördat flera liv i Södertälje.

Tillsammans med kyrkor och föreningar tog Södertälje kommun initiativet till en gemensam manifestation mot våldet.

Telgenytt som var på plats passade på att ta del av Södertäljebornas synpunkter om den stora uppslutningen på söndagen.

Södertälje kommuns tillträdande ordförande, Alexander Rosenberg (M).

– Jättebra faktiskt, otroligt viktigt i det här. Vi kommer behöva hela samhället, från politik, kyrkor, föreningsliv och näringsliv om vi ska lyckas med en förändring. Det breda perspektivet har inte funnits på ett sätt som det borde. Samverkan som sker nu mellan kyrkorna för att stå upp mot det här har varit jättebra. Det här, tillsammans med kommunen, borde ha skett tidigare, säger Södertälje kommuns tillträdande ordförande, Alexander Rosenberg (M), till Telgenytt.

Ilona Nison, blivande Södertäljebo(tillbaka efter 10 år), med dottern och kusinbarnet.

– Det är fantastiskt att se att så många har anslut idag för att visa sitt stöd mot det som händer. Alla vet att den här staden är så mycket mer än det som händer idag. Det är sorgligt att utvecklingen har fått fortgå, att det har blivit värre, och än mer, krig mellan gäng som vi inte har vetat om. Det har varit en tragisk utveckling och det räcker. Många som är har idag har visat kärlek till staden och jag hoppas verkligen att den kärleken är en bidragande faktor som räcker nog att utveckla det till något bättre, säger Ilona Nison.

Elisabet Qvarford, Tf pressekreterare Södertälje kommun.

– Jag tycker att det är helt fantastiskt, jag är en av dem som har jobbat för att det ska bli såhär idag och det här överträffade mina förväntningar. Det kommer mer folk än väntat och både talarna och framträdandena var fantastiska, så jag är jätteglad. Jag hoppas att vi fortsätter att jobba tätt tillsammans med föreningslivet, för de är det som vi behöver. Kommunen som sådan kan inte lösa det här själva, vi måste lösa det här tillsammans med bland annat föreningarna och kyrkorna, säger Elisabet Qvarford, Tf pressekreterare Kommunikation- och digitaliseringsavdelningen Södertälje kommun.

SSKs klubbdirektör Robert Andersson med son.

– Jag tycker det är ett viktigt tillfälle att komma samman och visa att vi står upp för Södertälje samt att manifestera för Södertälje. Det är tunga veckor som har varit, men det är viktigt att vi är här tillsammans för Södertälje, säger SSKs klubbdirektör, Robert Andersson, till Telgenytt.

Metin Hawsho (L)

– Jättebra att att vi samlas här idag, de goda krafterna samlas och står upp för Södertälje. En bra uppslutning och jag hoppas att det här blir en nystart och att samarbetet mellan polisen, skolor, kommunen, politikerna, föreningar, kyrkor och alla goda krafter förstärks för att få bukt på brottsligheten. Däremot saknade jag ungdomarnas närvaro idag, jag hade gärna velat se fler ungdomar här idag, säger Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho.

Andreas Haddad, arbetsledare Telge Tillväxt.

– Jag tycker att det är helt fantastiskt att så många kunde komma, bra startskott på någonting vi får bygga vidare på. Att vi fortsätter att samverka mellan myndigheter och folket, att man tar sitt ansvar när man ser konstiga saker, säger Andres Haddad, på Telge Tillväxt.

Joakim Granberg (RP) med partikollegor.

– Man känner lite hopp när man ser hur Syriska kyrkorna, Svenska kyrkan, föreningarna och kommunen krokar arm, det visar att vi vill ha en förändring. Jag hoppas att det här är startskottet på något bättre Vi på Realistpartiet, som faktiskt ska vara med och styra Södertälje, är väldigt engagerade och vill göra bra saker, framförallt för ungdomarna för att inte kliva in i kriminaliteten, säger Joakim Granberg, gruppledare Realistpartiet.

Lukas Kerimo och Daniel Thepper.

– Jättebra att folket samlas och visar sin avsky mot det grova våldet som finns i samhället, säger Daniel Thepper.

– Enskilda individer kan göra så pass mycket att så fort de påverkar en person, och det sprider sig vidare, så gör man så otroligt mycket nytta, säger Lukas Kerimo (M).

Berolin Deniz, Läsfrämjarinstitutet.

– Jag tycker att det är bra att manifestationen anordnades och att det var stor uppslutning med starka budskap som visar att alla i Södertälje vill se en annan utveckling än det vi ser idag, säger Berolin Deniz

Stefan Hollmark, Stadsdirektör Södertälje kommun.

– Det har varit fantastiskt, det känns som att stora torget har varit fullt av Södertäljebor. Jag vet att många är oroliga och har uttryckt det också. Som talarna sa; ”Vi måste göra det tillsammans för att lösa det här”, båda för barnen som går till skola och förskola, att de ska känna sig trygga, men även för personer som är inne i de här nätverken måste också få möjligheten att komma tillbaka till det rätta livet, säger kommunens stadsdirektör, Stefan Hollmark.

Tusentals Södertäljebor på plats. Foto: Shamash Oyal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2022 18:49
Senast uppdaterad: 9 oktober 2022 22:18

BILDEXTRA: Succépremiär för ”Mitt Verona”

780D9B04-983C-489C-9AA7-5BC544DC8EA3

Foto: Shamash Oyal

Under veckan var det äntligen dags för premiären av ”Mitt Verona” i stadshuset – en förnyad tolkning av Shakespeares ”Romeo och Julia”, skapad av El Sistema och Livet Bitch!.

På torsdagskvällen hade kortfilmen ”Mitt Verona” premiär på Estrad inför en fullsatt publik bestående av vänner, familj, politiker och invånare från Södertälje. Efter visningen fick Telgenytt möjlighet att intervjua skådespelaren Gabriel Khajo och regissören Linda Mallik.

Regissören Linda Mallik och skådespelaren Gabriel Khajo
Foto: Sahmash Oyal

– Jag skrev ett manus och sedan fick jag en förfrågan om jag ville regissera en film baserad på manuset. När jag tackade ja till att regissera filmen, ville jag ha med El Sistema som spelade i bakgrunden. Jobbet vi har gjort här ligger till grund för filmen, säger regissören Linda Mallik.

Hur känns det att filma i Södertälje?

– Jätteroligt, jag älskar Hovsjö, säger hon.

Hur upplever du samarbetet med El Sistema?

– Samarbetet med El Sistema har alltid handlat om kreativitet, och det handlar inte bara om att de spelar utan även om att de är med och skapar musiken.

Mallik har erfarenhet på sin sida, men för Gabriel Khajo var upplevelserna nya. Vanligtvis ser man Gabriel på El Sistemas konserter där han arbetar som barnvärd och ungdomsledare, och han är också en del av orkestern. I ”Mitt Verona” var det första gången han skådespelade i en film och hade även rollen som produktionsassistent.

Linda Mallik förklarar för Telgenytt att Gabriels medverkan var avgörande. Trots initial oro över Gabriels andra åtaganden, ändrade han sig och antog rollen som produktionsassistent i filmen.

– Det känns väldigt kul att få vara med i en så professionell film. Det är en utmaning, annars är jag musiker i grund och botten. Jag medverkar på konserter och är mycket på scen. Det är en ny upplevelse som jag inte har provat på förut, säger skådespelaren Gabriel Khajo till Telgenytt.

Khajo passar även på att uttrycka sin tacksamhet till hela produktionsteamet för deras enastående insats, och särskilt till Linda, filmens regissör, för allt stöd och hjälp. Dessutom delar han med sig av hur samarbete och samhörighet präglade projektet, där alla bidrog gemensamt.

Många var på plats under premiären, och filmen hade ett bra avslut som antydde en möjlig uppföljning?

– Vi har ju lite fantasier, så vi hoppas verkligen på att det kommer en del 2. Vi hoppas även på att det kan bli en långfilm av det med samma tema, avslutar Linda Mallik.

Här kan du se Mitt Verona

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 13:35
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 18:13

Revanschsuget NIF tar sig an Helsingborg

NIF

#91 Oscar Janthe har stått för poäng de senaste 9 matcherna, kan han förlänga sviten?
Foto: Roland Osbeck

Under lördagen reser NIF till Helsingborg för att ge sig själva goda förutsättningar för att säkra nytt kontrakt. Senast lagen mötte dominerade NIF stora delar av matchen och hade flertal chanser att vinna matchen men fick se sig besegrade av sina egna misstag, läs mer om matchen i sin helhet här.

Inför den 22: a omgången kommer NIF från en förlust mot Jönköping, vilket verkar säkra Jönköping en slutspelsplats med fem omgångar kvar. För NIF är matchen mot Helsingborg av yttersta vikt, inte bara för att ta revansch för förlusten på hemmaplan utan även för att skapa en större lucka till de lag som jagar dem bakifrån. Oscar Janthe fortsätter att imponera och har producerat poäng i de senaste nio matcherna, vilket placerar honom som en av ligans hetaste spelare.

Förra mötet blev en vändpunkt för Helsingborg, som då låg sist i tabellen men sedan började plocka segrar. Tyvärr har årets start inte varit lika framgångsrik för Helsingborg, som ännu inte har säkrat en seger och endast har en poängs marginal ner till Karlstad under nedflyttningsstrecket. Christoffer Andersson är poängbäst i Helsingborg med 17 mål och 17 assist hittills och har varit en central del i lagets klättring i tabellen.

Matchen spelas lördag den 24 februari, kl.14:00 i Helsingborg Arena. 

Matchen sänds via Sportexpressen TV och sändningen startar 13:50 här:

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 24 februari 2024 03:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors