Företag i fokus:

Så tycker Södertäljeborna om manifestationen

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Tusentals samlades på Stora Torget i centrum för att stå upp mot det eskalerade våldet som skördat flera liv i Södertälje.

Tillsammans med kyrkor och föreningar tog Södertälje kommun initiativet till en gemensam manifestation mot våldet.

Telgenytt som var på plats passade på att ta del av Södertäljebornas synpunkter om den stora uppslutningen på söndagen.

Södertälje kommuns tillträdande ordförande, Alexander Rosenberg (M).

– Jättebra faktiskt, otroligt viktigt i det här. Vi kommer behöva hela samhället, från politik, kyrkor, föreningsliv och näringsliv om vi ska lyckas med en förändring. Det breda perspektivet har inte funnits på ett sätt som det borde. Samverkan som sker nu mellan kyrkorna för att stå upp mot det här har varit jättebra. Det här, tillsammans med kommunen, borde ha skett tidigare, säger Södertälje kommuns tillträdande ordförande, Alexander Rosenberg (M), till Telgenytt.

Ilona Nison, blivande Södertäljebo(tillbaka efter 10 år), med dottern och kusinbarnet.

– Det är fantastiskt att se att så många har anslut idag för att visa sitt stöd mot det som händer. Alla vet att den här staden är så mycket mer än det som händer idag. Det är sorgligt att utvecklingen har fått fortgå, att det har blivit värre, och än mer, krig mellan gäng som vi inte har vetat om. Det har varit en tragisk utveckling och det räcker. Många som är har idag har visat kärlek till staden och jag hoppas verkligen att den kärleken är en bidragande faktor som räcker nog att utveckla det till något bättre, säger Ilona Nison.

Elisabet Qvarford, Tf pressekreterare Södertälje kommun.

– Jag tycker att det är helt fantastiskt, jag är en av dem som har jobbat för att det ska bli såhär idag och det här överträffade mina förväntningar. Det kommer mer folk än väntat och både talarna och framträdandena var fantastiska, så jag är jätteglad. Jag hoppas att vi fortsätter att jobba tätt tillsammans med föreningslivet, för de är det som vi behöver. Kommunen som sådan kan inte lösa det här själva, vi måste lösa det här tillsammans med bland annat föreningarna och kyrkorna, säger Elisabet Qvarford, Tf pressekreterare Kommunikation- och digitaliseringsavdelningen Södertälje kommun.

SSKs klubbdirektör Robert Andersson med son.

– Jag tycker det är ett viktigt tillfälle att komma samman och visa att vi står upp för Södertälje samt att manifestera för Södertälje. Det är tunga veckor som har varit, men det är viktigt att vi är här tillsammans för Södertälje, säger SSKs klubbdirektör, Robert Andersson, till Telgenytt.

Metin Hawsho (L)

– Jättebra att att vi samlas här idag, de goda krafterna samlas och står upp för Södertälje. En bra uppslutning och jag hoppas att det här blir en nystart och att samarbetet mellan polisen, skolor, kommunen, politikerna, föreningar, kyrkor och alla goda krafter förstärks för att få bukt på brottsligheten. Däremot saknade jag ungdomarnas närvaro idag, jag hade gärna velat se fler ungdomar här idag, säger Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho.

Andreas Haddad, arbetsledare Telge Tillväxt.

– Jag tycker att det är helt fantastiskt att så många kunde komma, bra startskott på någonting vi får bygga vidare på. Att vi fortsätter att samverka mellan myndigheter och folket, att man tar sitt ansvar när man ser konstiga saker, säger Andres Haddad, på Telge Tillväxt.

Joakim Granberg (RP) med partikollegor.

– Man känner lite hopp när man ser hur Syriska kyrkorna, Svenska kyrkan, föreningarna och kommunen krokar arm, det visar att vi vill ha en förändring. Jag hoppas att det här är startskottet på något bättre Vi på Realistpartiet, som faktiskt ska vara med och styra Södertälje, är väldigt engagerade och vill göra bra saker, framförallt för ungdomarna för att inte kliva in i kriminaliteten, säger Joakim Granberg, gruppledare Realistpartiet.

Lukas Kerimo och Daniel Thepper.

– Jättebra att folket samlas och visar sin avsky mot det grova våldet som finns i samhället, säger Daniel Thepper.

– Enskilda individer kan göra så pass mycket att så fort de påverkar en person, och det sprider sig vidare, så gör man så otroligt mycket nytta, säger Lukas Kerimo (M).

Berolin Deniz, Läsfrämjarinstitutet.

– Jag tycker att det är bra att manifestationen anordnades och att det var stor uppslutning med starka budskap som visar att alla i Södertälje vill se en annan utveckling än det vi ser idag, säger Berolin Deniz

Stefan Hollmark, Stadsdirektör Södertälje kommun.

– Det har varit fantastiskt, det känns som att stora torget har varit fullt av Södertäljebor. Jag vet att många är oroliga och har uttryckt det också. Som talarna sa; ”Vi måste göra det tillsammans för att lösa det här”, båda för barnen som går till skola och förskola, att de ska känna sig trygga, men även för personer som är inne i de här nätverken måste också få möjligheten att komma tillbaka till det rätta livet, säger kommunens stadsdirektör, Stefan Hollmark.

Tusentals Södertäljebor på plats. Foto: Shamash Oyal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2022 18:49
Senast uppdaterad: 9 oktober 2022 22:18

SSK:s ställs mot Björklöven i Play off 1

ROBERT JOHANSSON

Robert Johansson och Tomas Holmberg i båset när SSK mötte Malmö Foto: Patric Gill

SSK:s damlag vann Hockeyallsvenskan Södra i överlägsen stil. Ett av hinderna på vägen mot målet som är SDHL.

-Jag tycker vi genomför en bra allsvenska, totalt 15 matcher, vi vinner 14 och har en förlust, säger Damlagets huvudtränare Robert Johansson.

Hur vill du sammanfatta matcherna där? 

-Inspirerande att möta lagen från Syd där främst Malmö var en tuff utmaning. Vi avslutar serien med tre segrar och nio poäng på roadtrippen till Skåne, det tar vi med oss in i Play off.

SSK var även i den här serien det klart bästa laget av de som deltog. 82 gjorda mål på 15 matcher och en målskillnad på +69 talar sitt tydliga språk att SSK:s serieseger aldrig var hotad. Johansson väljer ändå att se ödmjukt på det.

-Tycker Malmö kanske var det tuffaste laget med en hel del erfarna och duktiga spelare som satte oss på prov ordentligt. Mot dessa lag är det fullt fokus som gäller annars blir det jobbigt.

Enda plumpen i protokollet blev mot jumbon Uppsala. Underskattning? 

-Måste nog tyvärr svar ja här. Vi är inte med alls från start och sedan är det liksom svårt att bara trycka på en knapp och få saker att hända. Fast vi pratat mycket om ödmjukhet och att vara konsekventa så ville Uppsala mer och vinner matchen.

Damlaget hoppas att få fira ett avancemang till SDHL Foto: Patric Gill

Vad i spelet är du nöjd respektive mindre nöjd med?

-Mest nöjd med hur laget tagit sig an utmaningen och vuxit in i hur dessa matcher måste spelas. Vi har blivit stabilare och mer disciplinerade ju längre serien pågått. ’

-Är inte direkt missnöjd med något men allt kan ju såklart skruvas på. Så ska jag säga något så får det bli mer bestämda i försvarszon samt lite högre pucktempo.

För varje steg som SSK Dam passerar höjs svårighetsgraden på motståndet och det krävs också att SSK får upp kvalitén på allt de gör ett snäpp till. Robert Johansson kan se skillnader i motståndet efter årsskiftet kontra innan.

-Tycker att det är rätt stor skillnad på topplagen i Allsvenskan och NDHL serien fram till jul. Det är viktigt att få till dessa tuffa matcher för alla lag och spelare som inte är uppe i SDHL, annars kommer gapet aldrig minska och det är inte bra för svensk damhockey.

Varför passar ett mer ”spelande” lag som Björklöven er bättre en ett mer ”hårt jobbande” lag? 

-Det var inte ett lätt val men det föll på Björklöven. Vi tror vårt eget spel kan vara mer vägvinnande mot ett lag som dem.

Läget i truppen, alla tillgängliga? 

-Ja.

Målvaktsvalet till matchen imorgon? 

Det avgör vi i morgon.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 02:04
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 02:10

SSK förlorade mot Almtuna – gick miste om 2:a platsen

Marcus Eriksson

Deppigt efter förlust mot Almtuna Foto: Arkivbild/Daniel Hansson

Förutsättningarna var att hemmalaget i senaste matchen stod för ett riktigt magplask mot BIK Karlskoga (0-10). Bortalaget o sin sida kom från en hemmavinst med 7-2 mot jumbon Västervik.

Ett revanschsuget Almtuna kändes på förhand som en klurig nöt att knäcka för SSK. Efter en trevande inledning för bägge lagen så började SSK succesivt sätta sig i förarsätet. Klart övertag i skottstatistiken men utan att skapa de riktigt farliga målchanserna.

Tidigt i andra perioden tog SSK ledningen med 1-0. Istället för att bortalaget skulle få energi och momentum av målet var det Almtuna som fick luft under vingarna och fick längre byten i SSK:s försvarszon. Men Södertälje hade ledningen efter att andra perioden var slut.

En period som matchens dittills enda målskytt Daniel Norbe var väldigt missnöjd med när TV4 intervjuade honom i pausen mellan andra och tredje perioden.

-Vi kommer inte upp i den nivån som vi vill idag tyvärr, säger Norbe till Telgenytt efter matchen.

Av de fyra senaste matcherna som SSK spelat så har tre av dem varit på bortaplan. I de tre matcherna har laget endast gjort två mål sammanlagt. Ineffektiviteten offensivt har varit den enskilt största orsaken att SSK förlorat tre av sina fyra senaste matcher.

Inte heller i Gränby ishall fick SSK fart på målskyttet. Daniel Norbe blev lagets enda målskytt för kvällen. En klen tröst när hans lag förlorade och sumpade chansen att ta över andraplatsen i tabellen.

Slutresultatet skrevs till 2-1 för Almtuna. Det avgörande målet sattes i förlängningen där Almtunas tränare när laget hade powerplay chansade och tog ut målvakten och satte in en extra utespelare. Ett drag som alltså lyckades.

Norbe igen:

-Trots att vi inte är nöjda med matchen så tycker jag ändå vi skapar tillräckligt för att göra fler mål.

Backen var märkbart missnöjd men det är tätt mellan matcherna och snart är det dags att börja ladda för matchen mot Djurgården.

-Man får vara sur och förbannad ikväll. Sedan är det bara att hitta ny energi inför fredag och se till att ta 3 poäng då.

Daniel Norbe blev SSK:s enda målskytt mot Almtuna Foto: Shamash Oyal

Den här matchen var ett steg tillbaka. Om det på något sätt hade smygit sig in en Djurgårdsmatch i tankarna på spelarna låter jag vara osagt. Det man i alla fall kan konstatera är det faktum som tidigare nämnts i texten att målskyttet de senaste matcherna (frånsett Västervik 7-2) har varit svagt.

Ibland ser det ut som att man som lag inte tycker om att göra de ”fula” målen utan man söker hellre den extra passningen. Istället för enkelheten så ska pucken liksom vallas in i mål på något fancy vis. Det kan vara mina ögon som övertolkar den delen av spelet men min iaktagelse är att SSK behöver bli lite grisigare framför bägge målen. Ett spel som de tidigare under säsongen visat att de behärskar.

Om Norbe var besviken efter matchen så var det inget mot vad tränare Magnus Bogren var. Så här uttalade han sig för TV4:

-Jag tycker vi är direkt dåliga idag. Tycker inte alls vi visar att vi vill, vi förbereder oss på samma sätt som vi brukar, trycker på saker. Men där finns också ett spelaransvar att checka in när det är en sån här match. Jag tycker inte vi gör det. Även om vi vinner skotten är det alibiskott hela tiden, tyvärr, det är ingen bra insats av oss.

På fredag möter SSK Djurgården i Scaniarinken. Med tanke på rivaliteten, händelserna senast när lagen möttes i Scaniarinken och att Djurgården har 3 raka segrar över SSK den här säsongen bör Södertälje bubbla över av motivation och energi.

Revanschlustan borde vara hög, både med tanke på de senaste resultaten och att Djurgården har ett övertag på SSK i poängfördelning men även spelmässigt i matcherna. Men då behöver händer och fötter på varje individ i laget vakna på en helt annan sida på fredag än de gjorde i den här matchen.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 00:40
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 00:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors