Företag i fokus:

Så tycker Södertäljeborna om manifestationen

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Tusentals samlades på Stora Torget i centrum för att stå upp mot det eskalerade våldet som skördat flera liv i Södertälje.

Tillsammans med kyrkor och föreningar tog Södertälje kommun initiativet till en gemensam manifestation mot våldet.

Telgenytt som var på plats passade på att ta del av Södertäljebornas synpunkter om den stora uppslutningen på söndagen.

Södertälje kommuns tillträdande ordförande, Alexander Rosenberg (M).

– Jättebra faktiskt, otroligt viktigt i det här. Vi kommer behöva hela samhället, från politik, kyrkor, föreningsliv och näringsliv om vi ska lyckas med en förändring. Det breda perspektivet har inte funnits på ett sätt som det borde. Samverkan som sker nu mellan kyrkorna för att stå upp mot det här har varit jättebra. Det här, tillsammans med kommunen, borde ha skett tidigare, säger Södertälje kommuns tillträdande ordförande, Alexander Rosenberg (M), till Telgenytt.

Ilona Nison, blivande Södertäljebo(tillbaka efter 10 år), med dottern och kusinbarnet.

– Det är fantastiskt att se att så många har anslut idag för att visa sitt stöd mot det som händer. Alla vet att den här staden är så mycket mer än det som händer idag. Det är sorgligt att utvecklingen har fått fortgå, att det har blivit värre, och än mer, krig mellan gäng som vi inte har vetat om. Det har varit en tragisk utveckling och det räcker. Många som är har idag har visat kärlek till staden och jag hoppas verkligen att den kärleken är en bidragande faktor som räcker nog att utveckla det till något bättre, säger Ilona Nison.

Elisabet Qvarford, Tf pressekreterare Södertälje kommun.

– Jag tycker att det är helt fantastiskt, jag är en av dem som har jobbat för att det ska bli såhär idag och det här överträffade mina förväntningar. Det kommer mer folk än väntat och både talarna och framträdandena var fantastiska, så jag är jätteglad. Jag hoppas att vi fortsätter att jobba tätt tillsammans med föreningslivet, för de är det som vi behöver. Kommunen som sådan kan inte lösa det här själva, vi måste lösa det här tillsammans med bland annat föreningarna och kyrkorna, säger Elisabet Qvarford, Tf pressekreterare Kommunikation- och digitaliseringsavdelningen Södertälje kommun.

SSKs klubbdirektör Robert Andersson med son.

– Jag tycker det är ett viktigt tillfälle att komma samman och visa att vi står upp för Södertälje samt att manifestera för Södertälje. Det är tunga veckor som har varit, men det är viktigt att vi är här tillsammans för Södertälje, säger SSKs klubbdirektör, Robert Andersson, till Telgenytt.

Metin Hawsho (L)

– Jättebra att att vi samlas här idag, de goda krafterna samlas och står upp för Södertälje. En bra uppslutning och jag hoppas att det här blir en nystart och att samarbetet mellan polisen, skolor, kommunen, politikerna, föreningar, kyrkor och alla goda krafter förstärks för att få bukt på brottsligheten. Däremot saknade jag ungdomarnas närvaro idag, jag hade gärna velat se fler ungdomar här idag, säger Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho.

Andreas Haddad, arbetsledare Telge Tillväxt.

– Jag tycker att det är helt fantastiskt att så många kunde komma, bra startskott på någonting vi får bygga vidare på. Att vi fortsätter att samverka mellan myndigheter och folket, att man tar sitt ansvar när man ser konstiga saker, säger Andres Haddad, på Telge Tillväxt.

Joakim Granberg (RP) med partikollegor.

– Man känner lite hopp när man ser hur Syriska kyrkorna, Svenska kyrkan, föreningarna och kommunen krokar arm, det visar att vi vill ha en förändring. Jag hoppas att det här är startskottet på något bättre Vi på Realistpartiet, som faktiskt ska vara med och styra Södertälje, är väldigt engagerade och vill göra bra saker, framförallt för ungdomarna för att inte kliva in i kriminaliteten, säger Joakim Granberg, gruppledare Realistpartiet.

Lukas Kerimo och Daniel Thepper.

– Jättebra att folket samlas och visar sin avsky mot det grova våldet som finns i samhället, säger Daniel Thepper.

– Enskilda individer kan göra så pass mycket att så fort de påverkar en person, och det sprider sig vidare, så gör man så otroligt mycket nytta, säger Lukas Kerimo (M).

Berolin Deniz, Läsfrämjarinstitutet.

– Jag tycker att det är bra att manifestationen anordnades och att det var stor uppslutning med starka budskap som visar att alla i Södertälje vill se en annan utveckling än det vi ser idag, säger Berolin Deniz

Stefan Hollmark, Stadsdirektör Södertälje kommun.

– Det har varit fantastiskt, det känns som att stora torget har varit fullt av Södertäljebor. Jag vet att många är oroliga och har uttryckt det också. Som talarna sa; ”Vi måste göra det tillsammans för att lösa det här”, båda för barnen som går till skola och förskola, att de ska känna sig trygga, men även för personer som är inne i de här nätverken måste också få möjligheten att komma tillbaka till det rätta livet, säger kommunens stadsdirektör, Stefan Hollmark.

Tusentals Södertäljebor på plats. Foto: Shamash Oyal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2022 18:49
Senast uppdaterad: 9 oktober 2022 22:18

Stort polispådrag i centrum

IMG_9020

Läsarbild

Polisinsats centralt med flera enheter på plats onsdagskvällen.

Vid 19-tiden under onsdagskvällen drog en omfattande polisinsats igång i stadens centrum. Enligt ögonvittnen mobiliserades flera polisbilar som riktade in sig på Gallerian Kringlan bland andra platser.

– Poliserna gick snabbt ut ur bilarna och in i gallerian och andra stannade kvar ute, väldigt många poliser på plats, säger ett ögonvittne till telgenytt.

-Vi fick in ett tips vid 18:49 om att en person ska ha blivit jagad av några personer som eventuellt ska ha burit på ett vapenliknande föremål, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Insatsen pågick i ca 2 timmar och polisen kunde senare lämna utan resultat.

-Vi larmades till platsen efter vittnesuppgifter och säkra att inget har skett på platsen kunde vi lämna då vi inte hittade något, avslutar polisens presstalesperson.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 19:58
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 20:25

Kvinna frisläppt efter misstanke om mord i Västergård

CBFDEE0A-15E7-49AA-B61B-E81E01E3FEA1

Foto: Shamash Oyal

Kvinna som tidigare anhölls misstänkt för mordet på en man i Södertälje har släppts fri efter att obduktionen visade att dödsfallet orsakades av fallskador.

Det var under söndagseftermiddagen som polisen kallades till Västergård. På plats påträffades en avliden 55-årig man med kraftiga skallskador i ett trapphus, och en kvinna greps senare misstänkt för mord. Obduktionen visade dock att mannen avlidit till följd av fallskador, vilket ledde till att åklagaren beslutade att släppa den anhållna kvinnan fri.

Bland annat framkommer uppgifter om att kvinnan kände offret och att inget mordvapen kunde hittas, vilket ytterligare stärker teorin att dödsfallet inte var resultatet av ett brott.

Polisens tekniker på plats efter dödsfallet i Västergård.
Foto: Shamash Oyal

En kvinna som anhölls misstänkt för att ha mördat en man i Västergård, Södertälje, har släppts fri efter obduktionen visade att mannen dog av fallskador. Kvinnan greps efter att polisen larmats om ett bråk söndag eftermiddag och hittat mannen död i ett trapphus.

Åklagaren beslutade att släppa kvinnan, som var bekant med offret, eftersom det inte fanns bevis för att någon knuff skett. Ingen misstänkt mordvapen hittades, vilket ytterligare förstärkte osäkerheten om brott begåtts.

Förundersökningen fortsätter medan polisen väntar på ytterligare kriminalteknisk analys för att avgöra om utredningen ska läggas ned helt och kvinnans misstankar avskrivas.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 20:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors