Företag i fokus:

Nu har Kanaltorget invigts – ”Det är helt underbart”

Montage Alex Ataseven

Foto: Shamash Oyal

Nu har det nya Kanaltorget äntligen invigts och öppnats upp för allmänheten.

Och glädjen bland tjänstemän och boende i området var tydligt märkbar när bandet klipptes av Centerpartits gruppledare, Tage Gripenstam, på tisdagsförmiddagen.

– Det är helt underbart, fantastiskt. Den här platsen har gjort så att hela området har fått ett lyft. Västra Kanalgatan har varit ett riktigt haveri i många år, nu blev det riktigt fantastiskt. Det har återfått sin forna glans, säger Bosse Siljebrand, boende i Orionkullen, till Telgenytt.

Kanaltorget som byggts ovanpå tunnelnedfarten till Kringlangaraget ligger mellan Köpmangatan och Västra Kanalgatan. Tage Gripenstam, ordförande i tekniska nämnden, var med vid invigningen av nya tunnelnedfarten och fick även äran att inviga nya torget – som är en viktig del i utvecklingen av hela stadskärnan.

Nya toget invigdes tidigt på tisdagsförmiddagen. Foto: Shamash Oyal

– Ja, det är andra invigningen på den här platsen. Första invigningen var ju infarten till Kringlangaraget. Sedan tog arbetet med kanaltorget fart, det har hållit på sedan i mars och nu är det äntligen klart, säger Tage Gripenstam till Telgenytt och fortsätter.

– Det känns väldigt bra och en väldigt trevligt plats. Så vi tror människor kommer tycka om att vara här. Det är även nära koppling till kanalen och jag tror att detta kommer vara en ytterligare en besökspunkt. Platsen är nära kollektivtrafiken och leder till att folk kommer se den och tycka om den, säger Gripenstam(C).

Tage Gripenstam, Centerpartiets gruppledare. Foto: Shamash Oyal

Under året har projektet stött på en hel del tekniska utmaningar, vilket gjort att arbetet dragit ut på tiden och även blivit dyrare än planerat.

– Arbetet har pågått i sammanlagt 2,5 år med försening i 1 år på grund av Köpmangatan som hade stora tekniska brister som man var tvungen att göra om, därför blev det dyrare. Den här platsen har gått enligt plan efter kunde man starta upp det, avslutar Tage Gripenstam (C) 

Syftet med torget är att vara en plats för möten samt en plats att njuta av tillvaron med terrasser i olika sektioner som omges av träd, sittplatser och vattentrappa i tre delar.

Bosse Siljebrand, boende vid Orionkullen. Foto: Shamash Oyal

Representanter från PEAB. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 oktober 2022 21:03
Senast uppdaterad: 11 oktober 2022 21:08

Informera våra unga om riskerna med ”boffning”

PM Lustgas

Bild: Tullverket

I Stockholm säljs lustgas öppet utanför nöjesställen. Och i Luleå dog tragiskt en 14-åring på en skola efter att ha boffat drivgas från torrschampo. Denna oroande utveckling måste vändas med en informationskampanj om riskerna riktad mot Södertäljes barn och unga.

Sniffning innebär inandning av olika former av lösningsmedelsångor, vanligtvis från lim, medan boffning är inhalering lustgas och drivgaser i sprayer. Både ångor och gaser kan ge upphov till rus på grund av att hjärnans signalsystem stimuleras. När ångan/gasen når lungorna tas den snabbt upp i blodet, vilket ger syrebrist i hjärnan och ruskänsla. En kraftig dos vid ett enstaka tillfälle kan leda till döden – ”sudden sniffing death”.

Fältassistenterna på Södermalm i Stockholm har konstaterat att försäljningen av lustgas utanför krogar och nattklubbar och i parker har ökat explosionsartat. En del av kundkretsen är ungdomar mellan 14 och 17 år. Lustgas köps i patroner avsedda för gräddsifoner. Inhalering sker antingen genom sifonen eller gasfyllda ballonger. Patronerna är lagliga och finns till försäljning både på nätet och i fysiska butiker.

”Säljs helt öppet och lagligt”

I vår nåddes vi också av ett tragiskt dödsfall på en skoltoalett i Luleå. En 14-årig elev hade boffat och i det aktuella fallet andats in drivgas från en behållare med torrschampo, som också säljs helt öppet och lagligt.

Denna utveckling stämmer till eftertanke. Dels behöver stödet och hjälpen till ungdomar med som mår psykiskt dåligt förbättras, dels måste kommunen dra igång en informationskampanj om det livsfarliga med att sniffa/boffa för att nå berusning riktad mot våra elever i skolan och besökare på fritidsgårdarna.

Vi kan inte stillatigande bevittna nya tragedier. Vi måste bekämpa den här mycket oroande trenden så att den inte får fäste bland Södertäljes barn och unga.

Fadi Abdalahad (KD).
Ledamot, utbildningsnämnden

Tony Garabet (KD)
Ledamot, kultur- och fritidsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 13 juni 2023 11:47

Europas första syriska-ortodoxa kyrka firade 40 år

4C862F4C-0063-454B-9BF5-3575719057E0

Foto: S:t Afrem

I helgen firade S:t Afrem-kyrkan i Geneta sitt 40-årsjubileum. Kyrkan är den första Syrisk-ortodoxa kyrkan i Europa och jubileet firades med en härlig tillställning för barn i alla åldrar på lördagen.

Under dagen anordnades olika aktiviteter såsom korvgrillning, hoppborgar, tivoliattraktioner, fotbolls- och basketrink, hinderbana, ansiktsmålning, dansuppvisningar och utdelning av glass och popcorn. Dessutom fanns polis, ambulans och räddningstjänst på plats för att svara på frågor och delta i evenemanget.

Senare på kvällen hölls även en tillställning i kyrkans lokal där präster, kyrkoföreningar från Södertälje och Stockholm samt nuvarande och tidigare styrelsemedlemmar välkomnades.

Birgitta Kaya, ordförande S:t Afrems syrisk-ortodoxa kyrka och Hobil Varli Foto: S:t Afrem

S:t Afrem kyrkan i Södertälje, namngiven efter den Helige Afrem, är en syrisk-ortodox och apostolisk kristen kyrka med en betydande plats inom den syrisk-ortodoxa kyrkans teologiska och andliga arv. Kyrkans historia började på 1960-talet när en grupp syrisk-ortodoxa kristna immigrerade till Södertälje från olika länder i det forna mesopotamien, såsom Turkiet (Turabdin), Syrien, Libanon och Irak.

Med den ökande vågen av syrisk-ortodoxa kristna immigranter till Sverige växte även behovet av en egen kyrka som kunde rymma de troende i Södertälje. År 1981 ansökte man om bygglov hos Södertälje kommun för att uppföra den första syrisk-ortodoxa kyrkan i Europa.

Två år senare, 1983, stod S:t Afrem klar och redo att ta emot sin församling. Detta markerade invigningen av den första syrisk-ortodoxa kyrkan i Sverige. Invigningsceremonin leddes av kyrkans överhuvud, Patriarken Ignatios Zakka I Iwas och biskop Afrem Abodi genomförde ceremonin.

För 40 år sedan var detta en betydelsefull händelse i det kristna folkets andliga historia som följdes av människor i Sverige, men också från länder. Sedan dess har S:t Afrem Kyrkan genomgått renoveringar och ombyggnationer för att möta behoven hos församlingsmedlemmarna.

År 2003, efter en omfattande renovering, tilldelades den nyrenoverade S:t Afrem Kyrkan utmärkelsen ”Årets byggnad” i Södertälje kommun.

Foto: S:t Afrem

Foto: S:t Afrem

Foto: S:t Afrem

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 juni 2023 18:05
Senast uppdaterad: 12 juni 2023 18:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors