Företag i fokus:

Insändare: Avgå Boel Godner

Boel G

Foto: Shamash Oyal

12 års misslyckad styrning av kommunen är ett underbetyg Godner, det är dags att avgå.

Socialdemokraterna har efter valförlusten, genom osanningar och osaklig kritik, svartmålat mitt parti Kristdemokraterna och det nya styret Södertäljealliansen. Den kritiken riktas därmed indirekt också mot de tusentals ärorika kommuninvånarna som valt att nyttja sin demokratiska rättighet och röstat för ett maktskifte.

Kristdemokraterna har styrt kommunen tillsammans med S, C och MP under de senaste fyra åren. Den förhandlingen sköttes av mig och den dåvarande gruppledaren. Under dessa fyra år behandlades Kristdemokraterna som om vi vore en av de ”goda”. Men nu när vi har bestämt oss för att bilda ett nytt styre genom Södertäljealliansen, tre borgerliga partier med liberal politik, så svartmålas vi med anklagelser av Socialdemokraterna att Södertälje går en mörk tid tillmötes.

”Södertälje har haft många mörka dagar under Godners styre”

Det nya styret har ännu inte tillträtt, men Godner verkar kunna spå i framtiden. Sanningen är att Södertälje har haft många mörka dagar under Godners styre. Socialdemokraternas osanningar sker delvis i syfte att bortförklara sitt valnederlag och delvis för att misskreditera oss i KD som fått ökat förtroende hos väljarna.

Påståendet att Kristdemokraternas styrelse skulle kuppat bort sin gruppledare utan saklig grund är en ren lögn. Styrelsen har efter noga överväganden och förankring med partiet på alla nivåer beslutat att avsätta den dåvarande gruppledaren. Förtroendet var förbrukat och det är och förblir en intern fråga.

”Dags att sätta stopp för den 32-åriga misskötseln av kommunen med Socialdemokraterna i spetsen”

Att vara en gruppledare är en förtroendefråga och att ledande socialdemokrater och journalister drar förutfattade slutsatser om vad som ligger till grund för förändringen utifrån rykten och spekulationer är oseriöst.

Godner är kritisk till bytet av gruppledare för att hon tror att det var det som var orsaken till att vi valde att ingå i ett borgerligt styre. Så var inte fallet. Styrelsen sa sitt, det var dags att sätta stopp för den 32-åriga misskötseln av kommunen med Socialdemokraterna i spetsen. Detta är ett historiskt maktskifte som vi är stolta över.

Robert Halef, Ordförande Kristdemokraterna. Foto: Privat.

Jag vill uppmana Socialdemokraterna att rannsaka sig själva istället, gör en objektiv valanalys och ta reda på varför ni tappat väljare och förtroende under Boels Godners styre: valåren 2014, 2018 och 2022.

Boel är kommunstyrelsens ordförande och koncernstyrelsens ordförande och är högst ansvarig för den rådande situation.

Vi kan se ett stort misslyckande när det kommer till integrationen och de dåliga skolresultaten samt ett stort utanförskap. Vi kan se ett stort misslyckade i den kommunala servicen och i bemötandet av våra entreprenörer och företag. Vi kan se ett stort misslyckande i Socialdemokraternas paradfråga – tryggheten.

Den grova kriminaliteten har fått fotfäste och ökat reellt under Socialdemokraternas styre. Dödskjutningarna eskalerar och den ökande narkotikahandel vittnar om misslyckandet. Boende vågar inte ens på dagtid vistas i närområdet.

”Korruptionshärvor i stadshuset”

Korruptionshärvor i stadshuset har avlöst varandra och nyligen kunde vi läsa att en högt uppsatt tjänsteman blivit tagen ur tjänst.

Socialdemokraterna har haft huvudansvar under flera decennier i de flesta nämnder och de kommunalt ägda bolagen. Köpcentrum, kommersiella fastigheter, hyresfastigheter samt byggmark har sålts under åren. Oseriösa aktörer har fått tillstånd att bedriva hemtjänst och assistans av funktionshindrade.

Frågan är hur det kommer sig att korrupta näringsidkare kan muta sig fram? Frågan är vilka möjliggör detta?

Vi måste hitta och täppa igen kryphålen för korruption, där kan en extern granskning av beslutfattare under de senaste 10 åren vara intressant.

Slutligen vill jag citera boende i Saltskog, (LT 9/10–2022):

  • ”Boende i Saltskog som gjorde första hjälpen på den skottskadade 16 åringen i Saltskog vägrar att komma på manifestationen”.
  • ”Att den uppkomna situationen med den eskalerande våldspiralen är kommunens fel”
  • ”Kommunen sviker ungdomarna. Jag skyller bara på kommunen, inget annat”
  • ”De satsar ingenting på ungdomarna”

Dessa ord av ögonvittne till skjutningen i Saltskog beskriver verkligheten Godner.

Robert Halef, Ordförande Kristdemokraterna

Läs även: Vem svek vem egentligen?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2022 07:34
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

Regnfritt midsommarfirande – Detta år var blötast

Midsommar-Pexels

Det var spridda skurar runt om i landet på midsommarafton i år. I Södertälje och Nykvarn var det dock ett regnfritt midsommarfirande, vilket historiskt sett inträffar ungefär två av tre gånger enligt Newsworthys genomgång av väderhistoriken vid SMHI:s mätstationer.

Torkan är svår i stora delar av landet, och många längtar nog efter mer regn. Men just under midsommarfirandet brukar uppehållsväder vara välkommet. Så hur vanligt är det att det regnar på midsommar i Södertälje? Vid mätstationen Södertälje har det fallit minst en millimeter nederbörd under 33 procent av alla midsommaraftnarna sedan 1945.

Blötast var midsommarafton 1996 där det under ett dygn föll 19,5 millimeter regn. Samma år Södertälje kammade Gnesta hem nederbördsrekordet. Hela 39,6 millimeter föll det under ett dygn.

En genomsnittlig midsommarafton i Södertälje har haft en dygnsmedeltemperatur på 15,8 grader. Temperaturen har dock varierat betydligt, med en lägsta temperatur på 9,3 grader år 1987 och en högsta temperatur på 22,6 grader år 1970.

År 1970 nåddes den allra högsta temperaturen på midsommarafton, då termometern visade 31,8 grader. Det året var rekordvarmt i stora delar av landet. Historiskt sett har maxtemperaturen överstigit 20 grader på midsommar ungefär vartannat år. Åtta gånger av 72 har temperaturen varit över 25 grader.

MåttRekordMidsommaraftonMätstation
Varmast (högsta dygnsmedel)22,6°1970Södertälje
Kallast (lägsta dygnsmedel)9,3°1987Södertälje
Varmast (högsta maxtemperatur)31,8°1970Södertälje
Kallast (lägsta maxtemperatur)11°1987Södertälje
Regnigast19,5 mm1996Södertälje
Blåsigast (högsta medelvind, 10 min)8 m/s1959Tullinge A

Värden från midsommarafton respektive år, oavsett vilket datum den inträffade. Midsommarafton inträffar sedan 1953 alltid fredagen närmast efter den 19 juni, innan dess den 23 juni.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juni 2023 08:30
Senast uppdaterad: 25 juni 2023 00:53

Skyddad yrkestitel för undersköterskor införs

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Nu blir undersköterska en skyddad yrkestitel inom vård och omsorg. Från och med den 1 juli 2023 krävs ett bevis från Socialstyrelsen för att få använda titeln.

Tidsbegränsat anställda och nyanställda efter den 1 juli 2023 måste ansöka om skyddad yrkestitel för att arbeta som undersköterska. De som saknar bevis kan istället arbeta som vårdbiträden. Semestervikarier kommer inte kunna anställas som undersköterskor sommaren 2023, utan föreslås istället anställas som vårdbiträden.

De som är anställda som undersköterskor med tillsvidareanställning före denna datum behöver dock inte bevis fram till den 30 juni 2033. Detta gäller oavsett om man är utbildad i eller utanför Sverige. Ansökan om skyddad yrkestitel kan göras först från och med den 1 juli 2023.

Enligt Socialstyrelsen får de med skyddad yrkestitel använda titeln undersköterska och ha fast omsorgskontakt inom hemtjänsten, men inte de som saknar skyddad yrkestitel.

Nyanställda undersköterskor med tillsvidareanställning behöver också ha ett bevis om skyddad yrkestitel efter den 1 juli. I vissa fall kan anställningsbevis fungera som styrkande dokument för övergångsregeln. Annars kommer de anställas som vårdbiträden även om de är utbildade undersköterskor.

Timvikarier och visstidsanställda som för närvarande är anställda som undersköterskor kommer att behöva omanskaffas som vårdbiträden innan den 1 juli för att fortsätta arbeta inom verksamheten.

På Socialstyrelsens hemsida kan du läsa mer om den nya skyddade yrkestiteln för undersköterskor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 juni 2023 22:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors