Företag i fokus:

Insändare: Avgå Boel Godner

Boel G

Foto: Shamash Oyal

12 års misslyckad styrning av kommunen är ett underbetyg Godner, det är dags att avgå.

Socialdemokraterna har efter valförlusten, genom osanningar och osaklig kritik, svartmålat mitt parti Kristdemokraterna och det nya styret Södertäljealliansen. Den kritiken riktas därmed indirekt också mot de tusentals ärorika kommuninvånarna som valt att nyttja sin demokratiska rättighet och röstat för ett maktskifte.

Kristdemokraterna har styrt kommunen tillsammans med S, C och MP under de senaste fyra åren. Den förhandlingen sköttes av mig och den dåvarande gruppledaren. Under dessa fyra år behandlades Kristdemokraterna som om vi vore en av de ”goda”. Men nu när vi har bestämt oss för att bilda ett nytt styre genom Södertäljealliansen, tre borgerliga partier med liberal politik, så svartmålas vi med anklagelser av Socialdemokraterna att Södertälje går en mörk tid tillmötes.

”Södertälje har haft många mörka dagar under Godners styre”

Det nya styret har ännu inte tillträtt, men Godner verkar kunna spå i framtiden. Sanningen är att Södertälje har haft många mörka dagar under Godners styre. Socialdemokraternas osanningar sker delvis i syfte att bortförklara sitt valnederlag och delvis för att misskreditera oss i KD som fått ökat förtroende hos väljarna.

Påståendet att Kristdemokraternas styrelse skulle kuppat bort sin gruppledare utan saklig grund är en ren lögn. Styrelsen har efter noga överväganden och förankring med partiet på alla nivåer beslutat att avsätta den dåvarande gruppledaren. Förtroendet var förbrukat och det är och förblir en intern fråga.

”Dags att sätta stopp för den 32-åriga misskötseln av kommunen med Socialdemokraterna i spetsen”

Att vara en gruppledare är en förtroendefråga och att ledande socialdemokrater och journalister drar förutfattade slutsatser om vad som ligger till grund för förändringen utifrån rykten och spekulationer är oseriöst.

Godner är kritisk till bytet av gruppledare för att hon tror att det var det som var orsaken till att vi valde att ingå i ett borgerligt styre. Så var inte fallet. Styrelsen sa sitt, det var dags att sätta stopp för den 32-åriga misskötseln av kommunen med Socialdemokraterna i spetsen. Detta är ett historiskt maktskifte som vi är stolta över.

Robert Halef, Ordförande Kristdemokraterna. Foto: Privat.

Jag vill uppmana Socialdemokraterna att rannsaka sig själva istället, gör en objektiv valanalys och ta reda på varför ni tappat väljare och förtroende under Boels Godners styre: valåren 2014, 2018 och 2022.

Boel är kommunstyrelsens ordförande och koncernstyrelsens ordförande och är högst ansvarig för den rådande situation.

Vi kan se ett stort misslyckande när det kommer till integrationen och de dåliga skolresultaten samt ett stort utanförskap. Vi kan se ett stort misslyckade i den kommunala servicen och i bemötandet av våra entreprenörer och företag. Vi kan se ett stort misslyckande i Socialdemokraternas paradfråga – tryggheten.

Den grova kriminaliteten har fått fotfäste och ökat reellt under Socialdemokraternas styre. Dödskjutningarna eskalerar och den ökande narkotikahandel vittnar om misslyckandet. Boende vågar inte ens på dagtid vistas i närområdet.

”Korruptionshärvor i stadshuset”

Korruptionshärvor i stadshuset har avlöst varandra och nyligen kunde vi läsa att en högt uppsatt tjänsteman blivit tagen ur tjänst.

Socialdemokraterna har haft huvudansvar under flera decennier i de flesta nämnder och de kommunalt ägda bolagen. Köpcentrum, kommersiella fastigheter, hyresfastigheter samt byggmark har sålts under åren. Oseriösa aktörer har fått tillstånd att bedriva hemtjänst och assistans av funktionshindrade.

Frågan är hur det kommer sig att korrupta näringsidkare kan muta sig fram? Frågan är vilka möjliggör detta?

Vi måste hitta och täppa igen kryphålen för korruption, där kan en extern granskning av beslutfattare under de senaste 10 åren vara intressant.

Slutligen vill jag citera boende i Saltskog, (LT 9/10–2022):

  • ”Boende i Saltskog som gjorde första hjälpen på den skottskadade 16 åringen i Saltskog vägrar att komma på manifestationen”.
  • ”Att den uppkomna situationen med den eskalerande våldspiralen är kommunens fel”
  • ”Kommunen sviker ungdomarna. Jag skyller bara på kommunen, inget annat”
  • ”De satsar ingenting på ungdomarna”

Dessa ord av ögonvittne till skjutningen i Saltskog beskriver verkligheten Godner.

Robert Halef, Ordförande Kristdemokraterna

Läs även: Vem svek vem egentligen?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2022 07:34
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

Hon utses till Södertälje sjukhus nya HR-direktör

Hr-SS

Inger Nerell. Foto: Södertälje sjukhus

Södertälje sjukhus rekryterar Inger Nerell, som tidigare var HR-chef på Capio. Hon har utsetts till sjukhusets nya HR-direktör.

Södertälje sjukhus har nyligen rekryterat Inger Nerell som sin HR-direktör. I sin nya roll kommer Inger att vara ansvarig för att utveckla HR-organisationen, ledar- och medarbetarskapet samt kompetensförsörjningen på sjukhuset.

– Jag är glad över att få möjligheten att få bli en del av Södertälje sjukhus, ett av våra viktiga akutsjukhus. Jag hoppas att kunna bidra genom mina samlade erfarenheter och mitt engagemang för de strategiska HR-frågorna, säger Inger Nerell.

Hon kommer att ingå i sjukhusets ledningsgrupp. Med omfattande erfarenhet inom HR-arbete inom hälso- och sjukvård, omsorg och näringslivet, har Inger tidigare arbetat som HR-chef på Capio äldre och mobil vård. Hon kommer att tillträda sin nya tjänst den 3 september 2023.

– Det känns väldigt roligt att ha rekryterat en så väl meriterad HR-direktör med gedigen erfarenhet av att leda HR-arbete inom hälso- och sjukvård och inom näringslivet, säger Anna Gerber Ekblom, VD på Södertälje sjukhus.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 juni 2023 00:12

Telge Energi expanderar sortimentet av solceller

Solceller Telge E

Pressbild

Telge Energi expanderar sitt sortiment av solceller genom att erbjuda utrustning för lagring av solel. – Vi är glada att äntligen kunna erbjuda våra solcellskunder det här komplementet, säger Peter Wigren, solcellsrådgivare på Telge Energi.

Efter år av begränsad tillgång och långa leveranstider har intresset för modulära batterisystem nu ökat och blir allt vanligare i Sverige. Genom att kombinera solceller med batterimoduler och hybridväxelriktare kommer hushåll nu effektivt kunna hantera eltoppar och förbättra sin position – både som konsument och producent på elmarknaden.

– Vår utgångspunkt är att hjälpa våra kunder göra smarta val. Den som är utrustad med solceller och ett hembatteri kan med god effekt utnyttja elprisets svängningar över dygnet till sin fördel. Överskottsel sparas till när solen inte skiner eller säljas till nätet när priset peakar. Vi är glada att äntligen kunna erbjuda våra solcellskunder det här komplementet, säger Peter Wigren, solcellsrådgivare på Telge Energi.

Batterierna säljs i 5 kWh-moduler och kan skräddarsys efter behov. För att koppla samman batterierna med en solcellsanläggning krävs en hybridväxelriktare från SAJ, som även den erbjuds av Telge Energi.

SAJ batteri och hybridväxelriktare. Pressbild

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 juni 2023 18:53
Senast uppdaterad: 17 juni 2023 18:53

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors