Företag i fokus:

Insändare: Nytillträtt S-styre undergräver demokratin

Boel

Boel Godner (S) tog tillbaka makten under gårdagens möte i kommunfullmäktige. Foto: Alex Ataseven.

Det är ett hårt slag mot demokratin i Södertälje efter gårdagens nytillträdda S-styre som saknar legitimt mandat.  

Vi i Liberalerna i Södertälje gick till val på ett maktskifte för kommunen och vi höll vad vi lovade.

Det har varit ett hårt arbete från alla partierna, M, KD, L sedan valet för att förbereda inför det stundande maktskiftet som skulle ske i går kväll. 

Tyvärr, så blir det i nuläget inte ett maktskifte. S deltog i en kupp och valde att tillträda på ett otroligt skakigt mandat. 

Boel Godner (S) använde efter gårdagens möte ordet ”stabilt” när hon beskrev sitt nya styre. Glöm det. Detta är allt annat än stabilt. Hennes styre har endast ett (1) mandats övervikt, som vunnits med hjälp av, inte bara en, utan två ledamöter från KD, som har valt att gå emot partilinjen och bli politiska vildar. 

Södertäljealliansen blev kuppade av S och två KD-politiker. Foto: Alex Ataseven

Detta innebär i praktiken: Om en enda av dessa två politiska vildar är sjuka eller förhindrade att delta vid ett kommunfullmäktigemöte, så har S inte längre majoritet vid mötet. Detta då den politiska vilden istället ersätts av en partilojal kristdemokrat. Ska S då ställa in mötet och låta viktiga beslut vänta? Ingen av de två politiska vildarna får heller under mandatperiodens fyra år flytta från kommunen eller av något annat skäl avsluta/avsäga sig uppdraget som ledamot, för då faller hela styret. 

”Ett ytterst instabilt styre för en kommun med över 100 000 invånare”

Vi konstaterar att det är ett tungt ansvar dessa båda politiska vildar har valt att ta på sig, och som S, för att komma åt makten har valt att lägga på dessa personers axlar. Att hela styret kan falla på grund av någon av dessa två enskilda personer är att beteckna som ett ytterst instabilt styre för en kommun med över 100 000 invånare.

Vad än värre är, så representerar det nu tillträda S-styret inte heller vad väljarna röstade för. En majoritet av södertäljeborna har INTE lagt sin röst på de partier (S, V, MP, C) som nu ska styra kommunen. En majoritet av södertäljeborna har röstat på Södertäljealliansens M, KD och L med dess samarbetspartier SD och RP, som alltså var redo att tillträda, men som nu istället får gå i opposition. 

”Att S nu väljer att tillträda utan legitimt mandat från medborgarna visar på allt annat än respekt för väljarna”

Vad gör det med tilltron till demokratin? Vad gör det med röstdeltagandet i vår kommun, där andelen personer som finner det meningsfullt att rösta sjunker för varje val? Att jobba med att öka valdeltagandet i kommunen är något som S brukar fokusera på ett år innan valet. Ord är dock billiga, det är handling som räknas. Att S nu väljer att tillträda utan legitimt mandat från medborgarna visar på allt annat än respekt för väljarna. 

Metin Hawsho, ledamot kommunfullmäktige (L) 
Sandro Banovac, ledamot kommunfullmäktige (L)
Ida Banovac, ledamot kommunfullmäktige (L)
Victor Zetterman, ersättare kommunfullmäktige (L)
Sevina Salci, ersättare kommunfullmäktige (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 oktober 2022 18:03
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

SENASTE NYTT: Miljardären blir skolans nya storägare

Innovitaskolan i Södertälje. Bild: Google Maps

Innovitaskolan i Södertälje får ny storägare.
Bild: Google Maps

Den kända affärsmannen Roger Akelius har förvärvat en betydande andel i den ledande utbildningskoncern, Academedia, med målet att omfokusera från vinst till elevernas utveckling.

Miljardären Roger Akelius blir den största ägaren av Academedia, en aktör med omkring 800 utbildningsinstitutioner under sitt paraply, inklusive Innovitaskolan i Geneta.
Genom att förvärva 24,4 procent av aktierna för cirka 1,7 miljarder kronor, etablerar han sig som den nya storägaren av en koncern som omfattar 800 skolor och har 100 000 elever.

(Annonslänk)

– Min dröm är att kunna visa att tusentals fler elever är godkända efter nian, att tusentals fler klarar högskoleprovet, att barn till invandrare kan skriva och räkna på svenska och att mobbningen i skolor minskas radikalt, säger Roger Akelius till DI.

Affärsmannens förvärv markerar en potentiell förändring i hur utbildningskoncerner opererar, med ett uttalat mål att minska vinstuttag och istället investera mer resurser direkt i elevernas lärande och välmående.

Den nya ägaren, med en bakgrund inom fastighetssektorn, uttrycker en stark vision om att prioritera kvalitativ utbildning över ekonomisk avkastning. Detta inkluderar planer på att minska betydelsen av betyg och öka fokus på pedagogisk forskning och utveckling. Hans tillkännagivande om att avstå från traditionella vinster och utdelningar till aktieägare ledde till en omedelbar reaktion på börsen, med en nedgång i bolagets aktiekurs på onsdagsförmiddagen.

– Om jag får bestämma så blir det ingen utdelning. Generellt är utdelning en brist i matematik-kunskaper. För friskolor är det viktigare att hjälpa lärare och elever än att ge utdelning, säger miljardären Roger Akelius till DI.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2024 17:24
Senast uppdaterad: 15 februari 2024 17:24

Fängelse och utvisning för försök till våldtäkt i centrum

tingsratt

Foto/Montage: Alexander Isa

En man från Ukraina dömdes nyligen till fängelse och kommer att utvisas ur Sverige efter ett försök till våldtäkt i centrala Södertälje.

I ett nyligen avgjort fall vid Södertälje tingsrätt har en man dömts till ett år och sex månaders fängelse för försök till våldtäkt, efter att ha använt våld och hot om våld i ett försök att utföra sexuella handlingar mot en kvinna. Brottet ägde rum på på Storgatan i centrala Södertälje i april 2022, då mannen lurade offret till en källarlokal med löften om arbete, innan han försökte genomföra övergreppet.

Efter våldtäktsförsöket laddade kvinnan, som också är från Ukraina, upp ett inlägg på Facebook. Många hörde av sig till henne och berättade att de kände igen mannen på bilden i inlägget. Flera personer, huvudsakligen män, skrev att de hade arbetat för honom utan att få betalning. En av dessa personer skickade bilder på mannens pass till henne, vilket underlättade polisanmälan.

(Annonslänk)

Mannen, som enligt domen bor med sin flickvän i Alby och förnekat brottet, hävdade att han inte var i Sverige vid tidpunkten för händelsen. Åklagaren styrkte dock sin sak med omfattande bevisning, inklusive polisrapporter, sociala mediers konversationer och fotografier som visar mannens närvaro och inblandning.

Till följd av brottets allvar har åklagaren även yrkat på att mannen ska utvisas från Sverige efter avtjänat straff. Utvisningsbeslutet grundas på brottets natur och den fara och kränkning det inneburit. Mannen, som är medborgare i Ukraina, anses inte ha tillräckliga band till Sverige för att motivera ett undantag från utvisning.

Tingsrätten har vidare fastställt att mannen ska betala skadestånd till offret för det lidande och de kränkningar hon utsatts för. Kränkningsersättningen uppgår till 60 000 kronor. Utöver fängelsedomen på ett år och sex månader förbjuds mannen att återvända till Sverige under en period av fem år.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2024 11:30
Senast uppdaterad: 15 februari 2024 10:56

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors