Företag i fokus:

DEBATT: Boel Godner svartmålar hela Södertälje

Boel G

Foto: Shamash Oyal.

Boel Godner (S) skrev en debattartikel i DN den 8 oktober.

Först blev jag ledsen när jag läste debattartikeln sedan blev jag arg för att hon svartmålar hela Södertälje.

Godner skriver att det förekommit upplopp i olika stadsdelar, i plural, och stenkastning mot polis. Jag vill gärna få svar av Godner vilka upplopp och i vilka stadsdelar hon menar. När har Södertäljepolisen blivit utsatta för stenkastning. Ta gärna med årtal så att det blir tydligt.

Godner skriver också att arbete mot hederskultur är en av de förebyggande insatserna i kommunen. Detta för att tydliggöra att det handlar om människor med en annan bakgrund än henne själv, för att på så sätt säkerställa att läsaren förstår att det handlar om utomnordiska individer. Jag har i vart fall inte sett tendenser till hederskultur i vår stad, Godner överdriver.

Godner har en förmåga att överdramatisera allt som händer i Södertälje och helst ska det göras i riksmedia för att visa att hennes stad är Sveriges Chicago på 1920-talet. Och självklart vill hon få lite mer pengar till sin skattkista.

”Detta visar på den Godnerska okunskapen. Skyddsvästar är obligatoriskt”

Hon skriver vidare att det var kaos i Södertälje för 10-15 år sedan och att vakter med skyddsvästar stod utanför krogarna. Detta visar på den Godnerska okunskapen. Skyddsvästar är obligatoriskt och en del av ordningsvakternas utrustning och detta gäller inte bara i Södertälje, utan i hela Sverige. Varför Godner väljer att lyfta upp incidenter minst ett decennium tillbaka i tiden är ett mysterium.

Godner vill ge en bild av pågående kaos och laglöshet i alla led i vår stad. Och att alla är inblandade, därav förvränger hon sanningen. Det finns undertoner av rasism i den Godnerska debattartikeln. Hon förtalar halva befolkningen i vårt Södertälje, Godner har skapat en Vi och Ni mentalitet i vår stad.

Skribenten anser att kommunstyrelsens ordförande svärtar ned Södertälje medvetet.

Godner skriver vidare att hon vill återgå till att den kommunala förköpsrätten för alla fastigheter ska gälla. Det vill säga att alla som ska köpa sig ett hus ska bli godkända av Godner själv. En maktfullkomlighet utan dess like. Medborgarnas fri- och rättigheter ska begränsas ännu mer och mer makt ska åtnjutas av borgmästaren Godner.

Godner vill även ha tillbaka allmän värnplikt, skriver hon, för att det är den bästa integrationsinsatsen. Här visar hon återigen med tydlighet att det handlar om folk med annan bakgrund då hon pratar om integration. Folkets fria vilja ska än en gång begränsas, de ska inte få välja utan det ska vara obligatoriskt. Godners bästa integrationsförslag låter som ett förslag som skulle kunna vara skrivet av Vladimir Putin eller Kim Jong-un.

”Initiativet Tryggare Södertälje företräder närmare 50 000 församlingsmedlemmar”

Initiativet Tryggare Södertälje har bemött Godners artikel, bla. annat i Telgenytt. Debattörerna menar att Godners artikel är direkt rasistisk. Två av de som skrivit under artikeln är uttalade socialdemokrater, Besim Aho och Sonya Aho. De andra är Birgitta Kaya och Polin Shahho. Alla fyra är ordföranden i kyrkor och föreningar. Tillsammans representerar debattörerna en majoritet av den Assyriska/Syrianska populationen i Södertälje. Initiativet Tryggare Södertälje företräder närmare 50 000 församlingsmedlemmar.

(Annonslänk)

Godner läxar upp ledarna för Initiativet Tryggare Södertälje i en replik i Telgenytt, där hon skriver att deras grova övertramp skrivits i affekt. Godner kan inte förstå att hon får kritik från egna led och av goda människor i samhället. Godner kan inte heller förstå att av de 50 000 församlingsmedlemmarna så är det inte ens en promille som är kriminella. Godner verkar inte heller förstå att hon svartmålar och stämplar en hel folkgrupp i sin debattartikel. Godner verkar inte ha insikt i att hon sårar vanliga hederliga medborgare med sina utpekanden. Och att svartmålning av staden träffar alla som bor i Södertälje. Godner verkar inte heller förstå att hennes artikel är direkt rasistisk och träffar helt fel.

Den Godnerska organiserade diskrimineringen av Södertälje och folkgruppen fortsätter oavbrutet.

”Det är Godner själv som gör det grova övertrampet”

Det är Godner själv som gör det grova övertrampet genom att svärta ned vår stad medvetet. Hon tar upp gammalt skit som hände för 15 år sedan och sammanfattar det i en debattartikel i DN och får det att låta som att vår stad är genomrutten och att alla, läs nysvenskar, som bor i staden är kriminella. Det märks att valåret är över, Godner har tagit av sig silkesvantarna och svingar hejvilt mot folket och staden som avlönar henne och hennes lakejer.

En normalfuntad borgmästare lyfter upp det som är bra i sin stad och berättar i positiva ordalag om sin hemkommun. Men nej inte Godner, hon vet att man då inte får plats i riksmedia och inte heller några pengar från regeringen.

Avslutningsvis, vill jag uppmana socialdemokratiska ledamöter i kommunfullmäktige att gå över till Södertälje Alliansen. Gör Godner en tjänst och hjälp henne ned från den höga tronen hon sitter på, och vägrar släppa.

Kommunanställd

Läs även: – Direkt rasistiskt utpekande av Boel Godner(S)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2022 16:41
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Så många villor och lägenheter såldes i Nykvarn

brevlåda dörr

Foto: Pexels

Mellan maj och juli gjordes sammanlagt 23 affärer med villor i Nykvarns kommun. Det kan jämföras med 27 vid motsvarande tid i fjol. Det visar ny statistik från Svensk Mäklarstatistik som Newsworthy har analyserat.

Priserna på villor stiger i 78 av landets kommuner, medan de sjunker i 42, i merparten av de resterande kommunerna redovisas inga prisförändringsuppgifter på grund av få försäljningar.

De sålda villorna i Nykvarns kommun hade ett genomsnittligt pris på 4,3 miljoner kronor. I hela Stockholms län såldes 2 038 villor för i snitt 6,8 miljoner kronor.

Bland kommunerna i Stockholms län stiger priserna på villor i tolv av 21 kommuner. Störst var ökningen i Nynäshamn, Upplands Väsby och Värmdö där priserna steg med 6 procent. I Norrtälje däremot sjönk priserna med 7 procent.

18 sålda bostadsrätter
Mellan maj och juli gjordes sammanlagt 18 affärer med bostadsrätter i Nykvarns kommun. Det är lika många affärer som vid motsvarande tid i fjol.

De sålda bostadsrätterna i Nykvarns kommun hade ett genomsnittligt pris på 2,2 miljoner kronor. Samma period såldes totalt 8 542 bostadsrätter för i snitt 3,9 miljoner kronor i hela Stockholms län.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 11:35
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 11:35

INSÄNDARE: Etablera trygga hubbar i Södertälje

2022_01_Granberg

Foto: Alexander Isa

Ett stökigt stadsdelscentrum förvandlas till en trygg och trivsam mötesplats!
En ny lag infördes 1 juli som ger alla kommuner större brottsförebyggande ansvar. I Södertälje pågår sedan länge ett nära samarbete mellan kommunen och polisen som fördjupats i det så kallade Pax – samarbetet innebär att även kommunens bolag skall involveras i det brottsförebyggande arbetet.

Redan nu har Telgebostäder och fastigheter börjat titta på vilka egna lokaler som möjligen kan användas till aktiviteter för unga i främst de så kallade utsatta områdena, allt detta är bra och möjligen (troligen) har man inspirerats av vårt förslag från 2022 där:

Realistpartiet föreslog att ta det brottsförebyggande arbetet till en helt ny och bevisat effektiv nivå genom att fysiskt etablera trygga hubbar i bostadsområden, vi la fram förslaget som motion redan oktober 2020, men tyvärr så röstades förslaget ned av majoriteten.

Vetenskapen och alla politiska partier är överens om att ju mer engagerat och synligt det lokala samhällets aktörer och boende blir, desto lägre blir brottligheten i området.

En trygg hubb är en fysisk plats, det kan vara i en lokal eller initialt i något så enkelt som en kontorsbod som är knutpunkten för hela verksamheten i det aktuella bostadsområdet. Avsikten är att verksamheten ska drivas med utgångspunkt från evidensbaserade erfarenheter och forskning kring situationell brottsprevention.

Hubben ska bemannas av anställd personal, men också ta hjälp av volontärer, eldsjälar i området, engagera det lokala näringslivet, föreningslivet, hyresvärdar och det är viktigt att engagera föräldrar i så stor utsträckning som möjligt.
Tillsammans så planeras trygghetsskapande aktiviteter, lek och aktiviteter för barn, unga och familjer.

”Det är en fördel och stöd till polis och myndigheter”

En lokalt förankrad hubb kommer bidra till att de lokala aktörerna och familjerna känner större ansvar för sitt område, dessutom känner de sitt område bäst och vet vilka de negativa aktörerna är, det är en fördel och stöd till polis och myndigheter.
Vår bedömning är att näringslivet , föreningslivet och familjerna i området skulle välkomna detta initiativ med öppna armar och gärna bidra till trygghetsskapande och brottsförebyggande aktiviteter i samarbete med kommunen, de kommunala bolagen och även de privata fastighetsägarna.

Realistpartiet har inspirerats av likande verksamheter som bevisligen fungerar i andra kommuner där man kallar sitt arbete för AMP – Modellen.
Branschorganisationerna Svensk Försäkring och Svensk Handel tillsammans med fastighetsbolagen AMF Fastigheter, Atrium Ljungberg, Humlegården Fastigheter och Vasakronan har bildat Centrum för AMP.  En ideell förening för att främja etablering, utveckling och spridning av AMP-modellen i Sverige.

Ett exempel är i Uppsala, sedan våren 2021 arbetar Centrum för AMP med ett aktivt omhändertagande av platsen för att skapa en inbjudande och välkomnade miljö.
Platsen ska vara en upplevelserik och folklig mötesplats uppskattad av många, över alla säsonger. Uppsala kommun, Atrium Ljungberg och Vasakronan finansierar arbetet.

Realistpartiets plan är att skapa en Södertäljemodell där vi kallar enheterna för trygga hubbar och anpassar varje enhet efter områdets behov.

Vi finansierar de trygga hubbarna i höstens budgetförslag och vi bjuder in övriga partier att tillsammans komma överens om hur arbetet ska genomföras och komma igång snarast, vi lägger därmed ingen prestige i detta, det viktiga är att det blir bra!

Joakim Granberg
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 10:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors