Företag i fokus:

DEBATT: Boel Godner svartmålar hela Södertälje

Boel G

Foto: Shamash Oyal.

Boel Godner (S) skrev en debattartikel i DN den 8 oktober.

Först blev jag ledsen när jag läste debattartikeln sedan blev jag arg för att hon svartmålar hela Södertälje.

Godner skriver att det förekommit upplopp i olika stadsdelar, i plural, och stenkastning mot polis. Jag vill gärna få svar av Godner vilka upplopp och i vilka stadsdelar hon menar. När har Södertäljepolisen blivit utsatta för stenkastning. Ta gärna med årtal så att det blir tydligt.

Godner skriver också att arbete mot hederskultur är en av de förebyggande insatserna i kommunen. Detta för att tydliggöra att det handlar om människor med en annan bakgrund än henne själv, för att på så sätt säkerställa att läsaren förstår att det handlar om utomnordiska individer. Jag har i vart fall inte sett tendenser till hederskultur i vår stad, Godner överdriver.

Godner har en förmåga att överdramatisera allt som händer i Södertälje och helst ska det göras i riksmedia för att visa att hennes stad är Sveriges Chicago på 1920-talet. Och självklart vill hon få lite mer pengar till sin skattkista.

”Detta visar på den Godnerska okunskapen. Skyddsvästar är obligatoriskt”

Hon skriver vidare att det var kaos i Södertälje för 10-15 år sedan och att vakter med skyddsvästar stod utanför krogarna. Detta visar på den Godnerska okunskapen. Skyddsvästar är obligatoriskt och en del av ordningsvakternas utrustning och detta gäller inte bara i Södertälje, utan i hela Sverige. Varför Godner väljer att lyfta upp incidenter minst ett decennium tillbaka i tiden är ett mysterium.

Godner vill ge en bild av pågående kaos och laglöshet i alla led i vår stad. Och att alla är inblandade, därav förvränger hon sanningen. Det finns undertoner av rasism i den Godnerska debattartikeln. Hon förtalar halva befolkningen i vårt Södertälje, Godner har skapat en Vi och Ni mentalitet i vår stad.

Skribenten anser att kommunstyrelsens ordförande svärtar ned Södertälje medvetet.

Godner skriver vidare att hon vill återgå till att den kommunala förköpsrätten för alla fastigheter ska gälla. Det vill säga att alla som ska köpa sig ett hus ska bli godkända av Godner själv. En maktfullkomlighet utan dess like. Medborgarnas fri- och rättigheter ska begränsas ännu mer och mer makt ska åtnjutas av borgmästaren Godner.

Godner vill även ha tillbaka allmän värnplikt, skriver hon, för att det är den bästa integrationsinsatsen. Här visar hon återigen med tydlighet att det handlar om folk med annan bakgrund då hon pratar om integration. Folkets fria vilja ska än en gång begränsas, de ska inte få välja utan det ska vara obligatoriskt. Godners bästa integrationsförslag låter som ett förslag som skulle kunna vara skrivet av Vladimir Putin eller Kim Jong-un.

”Initiativet Tryggare Södertälje företräder närmare 50 000 församlingsmedlemmar”

Initiativet Tryggare Södertälje har bemött Godners artikel, bla. annat i Telgenytt. Debattörerna menar att Godners artikel är direkt rasistisk. Två av de som skrivit under artikeln är uttalade socialdemokrater, Besim Aho och Sonya Aho. De andra är Birgitta Kaya och Polin Shahho. Alla fyra är ordföranden i kyrkor och föreningar. Tillsammans representerar debattörerna en majoritet av den Assyriska/Syrianska populationen i Södertälje. Initiativet Tryggare Södertälje företräder närmare 50 000 församlingsmedlemmar.

(Annonslänk)

Godner läxar upp ledarna för Initiativet Tryggare Södertälje i en replik i Telgenytt, där hon skriver att deras grova övertramp skrivits i affekt. Godner kan inte förstå att hon får kritik från egna led och av goda människor i samhället. Godner kan inte heller förstå att av de 50 000 församlingsmedlemmarna så är det inte ens en promille som är kriminella. Godner verkar inte heller förstå att hon svartmålar och stämplar en hel folkgrupp i sin debattartikel. Godner verkar inte ha insikt i att hon sårar vanliga hederliga medborgare med sina utpekanden. Och att svartmålning av staden träffar alla som bor i Södertälje. Godner verkar inte heller förstå att hennes artikel är direkt rasistisk och träffar helt fel.

Den Godnerska organiserade diskrimineringen av Södertälje och folkgruppen fortsätter oavbrutet.

”Det är Godner själv som gör det grova övertrampet”

Det är Godner själv som gör det grova övertrampet genom att svärta ned vår stad medvetet. Hon tar upp gammalt skit som hände för 15 år sedan och sammanfattar det i en debattartikel i DN och får det att låta som att vår stad är genomrutten och att alla, läs nysvenskar, som bor i staden är kriminella. Det märks att valåret är över, Godner har tagit av sig silkesvantarna och svingar hejvilt mot folket och staden som avlönar henne och hennes lakejer.

En normalfuntad borgmästare lyfter upp det som är bra i sin stad och berättar i positiva ordalag om sin hemkommun. Men nej inte Godner, hon vet att man då inte får plats i riksmedia och inte heller några pengar från regeringen.

Avslutningsvis, vill jag uppmana socialdemokratiska ledamöter i kommunfullmäktige att gå över till Södertälje Alliansen. Gör Godner en tjänst och hjälp henne ned från den höga tronen hon sitter på, och vägrar släppa.

Kommunanställd

Läs även: – Direkt rasistiskt utpekande av Boel Godner(S)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 oktober 2022 16:41
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

TV / BILDEXTRA: Explosion i flerfamiljshus – Två till sjukhus

28065547-D9B0-4CCB-BA81-EE10F6300B7B

Foto: Shamash Oyal

En kraftig explosion skakade Geneta strax efter midnatt natten till lördag. Polisen är på plats med flera räddningsenheter och flera ambulanser har kallats in.

En våldsam explosion inträffade under natten i Geneta, på Prästgårdsvägen. Enligt uppgifter till Telgenytt inträffade explosionen på sjätte våningen av en flerfamiljsbyggnad och att händelsen skedde inomhus, enligt initiala uppgifter från SOS Alarm. Stora avspärrningar har upprättats runt det drabbade området.

Räddningstjänsten har bekräftat att det finns omfattande skador på platsen till följd av explosionen. Det finns i nuläget inga rapporter om personskador, men ambulanshelikopter har anlänt till platsen.

Foto: Alexander Isa

Polis och räddningstjänst arbetar nu intensivt med att utreda händelsen som inträffade strax efter midnatt. Om det har en koppling med explosionen i Ronna tidigare i veckan är oklart.

Två förda till sjukhus.

– Två personer har förts till sjukhus med ambulans, deras skador beskrivs som lättare rökskada. Personal från det nationella bombskyddet kommer genomföra en undersökning i flerbostadhuset, skriver polisen på sin hemsida.

Nationella bombskyddets personal har avslutat sin insats, medan kriminaltekniker från polisen har påbörjat undersökningen. Enligt polisen förväntas utredningsarbetet pågå i flerbostadshuset fram till klockan 12 idag.

Polisen har inlett en förundersökning angående misstankar om allmänfarlig ödeläggelse, grovt olaga hot och överträdelse av lagen om brandfarliga och explosiva ämnen.

Läs även:

Glassplitter på gatan efter explosionen: Foto: Alexander Isa

Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 04:28
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 11:46

Efter uppmärksammade ingripandet – Döms i hovrätten

6311C48A-8A0B-471B-8529-8C5DF35C8E35

Foto: Skärmdump, TikTok

Den 19-årige Hamed Diakite blev handfängslad och inlåst på en toalett av ordningsvakter när han var på väg hem med pendeln till Södertälje. Han anmälde ordningsvakternas agerande, men blir nu själv dömd för våldsamt motstånd.

Det var i september förra året som Diakite blev inlåst på en toalett vid Stuvsta station i väntan på polisens ankomst. Enligt de två ordningsvakterna uppträdde han störande och vägrade lämna platsen trots deras uppmaningar. Situationen eskalerade när de beslutade att avlägsna honom – en händelse som filmades och spreds snabbt på sociala medier.

Enligt Diakite själv uppgav han att han var lugn, medan vakterna agerade aggressivt och provokativt för att framkalla en reaktion. Detta påstående fick stöd av vittnen på plats. När polisen anlände beslöt de att släppa den 19-årige Diakite.

Han anmälde ordningsvakterna för misshandel och tjänstefel, medan han själv blev anmäld för våldsamt motstånd. Tingsrätten valde att fria honom i februari, men nu har hovrätten beslutat att ändra tingsrättens dom.

I sin dom argumenterar hovrätten att det klart framgår att Diakites agerande hade som avsikt att hindra ordningsvakterna från att utföra sina myndighetsuppgifter, och därför anses han skyldig till våldsamt motstånd och döms att betala 30 dagsböter.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 21:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors