Företag i fokus:

Debatt: Skolan behöver också ta ansvar

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pixabay.

”Lärare som bryr sig om sina elever motarbetas av föräldrar” efterlyser en lärare ett bättre samarbete mellan skola och vårdnadshavare. Så långt är vi överens.

Men som förälder till ett barn där det fungerat väldigt dåligt i skolan, både på raster och i klassrummet, så önskar jag att även skolan tar ansvar för sin del av samarbetet. 

Skolan sätter för stor tilltro till att bara vi föräldrar pratar med barnen hemma så löser sig problemen automatiskt. Som att vi glömt att tala om för vårt barn vad som är rätt och fel. Vårt barn är helt på det klara med det. Han vet exakt när han gjort något som är fel och berättar ofta hemma när något hänt i skolan, både vad andra har gjort mot honom och vad han har gjort mot andra.

Men i stundens hetta har han svårt att stoppa sig själv och behöver närvarande vuxna som ser signalerna på att det är på väg åt fel håll. Men på skolgården står de flesta vuxna i grupp och pratar med varandra och griper inte in förrän det redan gått för långt. De vuxna söker sig dessutom gärna till de aktiviteter som redan flyter på och håller sig långt borta från ”de stökiga grabbarna” som är krävande att ha att göra med. Där de egentligen behövs som mest. Jag har varit med i skolan och sett det själv. 

(Annonslänk)

Vi tar vårt ansvar som föräldrar och lär vårt barn rätt och fel, håller koll på honom hemma, vet vilka han umgås med och håller kontakten när han är ute med kompisar för att kolla av läget. Vi försöker att lära honom att gå ifrån när han blir arg och söka upp en vuxen och hemma gör han ofta det numera, men i skolan har det varit svårare. Han upplever nämligen inte att personalen i skolan bryr sig när han söker stöd. De kan säga till någon gång, men om de som bråkar inte lyssnar så går de därifrån. 

Vi har även försökt stötta vårt barns kunskapsutveckling, då vi märkt att han kämpar och han själv sagt (vilket bekräftats av hans lärare) att han knappt får något gjort på lektionerna. Ändå har skolan lugnat oss med att han når målen i alla ämnen.

Vi har hela tiden ifrågasatt hur läraren kan ha underlag att göra den bedömningen om han inte gör något på lektionerna, men har bara fått till svar att vi måste lita på lärarens kompetens. Efter år av möten med lärare, rektorer och elevhälsoteam blev vi till slut tvungna att inse att situationen på den skolan aldrig skulle bli bättre, så vi bytte skola. Där visade det sig att sonen inte alls når målen i alla ämnen (precis som vi misstänkt hela tiden). Men här lyckas man få honom att börja arbeta på lektionerna och det fungerar plötsligt mycket bättre på rasterna.

Så vad vill jag då ha sagt med allt detta?

Jo, att självklart så är det optimala att skola och vårdnadshavare samarbetar och jobbar mot samma mål det absolut bästa för barnet. Men jag önskar också ibland att skolan la lite mindre energi på att på att tala om för föräldrarna vad de ska göra och lite mer energi på vad de själva kan göra när eleverna faktiskt är på plats i skolan.

Alla elever har olika förutsättningar hemma, det är ingenting som skolan kommer att kunna förändra. Och även med engagerade föräldrar som vill samarbeta så är inte föräldrarna på plats i skolan och vi kan inte fjärrstyrda våra barn. I vårt fall har vi samma barn, samma föräldrar, men två olika skolor. Där den ena inte fungerar, men den andra gör det. Skillnaden är att på den första skolan lämnade lärarna över problem i skolan till föräldrarna att lösa, men på den andra tar skolan ansvar för de problem som uppstår där och låter oss föräldrar ta ansvar för de problem som uppstår hemma.

Så kära lärare, vad kan DU göra för att det ska fungera bättre på din arbetsplats?

Föräldern

DEBATT: Lärare som bryr sig om elever motarbetas av föräldrar

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2022 13:17
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

SBBK tackar Bernat Canut efter en framgångsrik säsong

tack_bernat_hemsida

Guldcoachen från Spanien, Bernat Canut.
Pressbild

Efter att ha lett SBBKs damlag till dubbla guld i Svenska Cupen och SM lämnar Coach Bernat Canut klubben med ett hjärtligt farväl och starka minnen.

Bernat Canut, tränaren som förde SBBKs damlag till oöverträffade framgångar denna säsong, har meddelat att han kommer att lämna klubben. Under hans ledning säkrade laget inte bara SM-guld, utan även vann Svenska Cupen, vilket cementerade deras dominans i svensk dambasket.

Ludde Degernäs, sportchef för SBBK, uttrycker sin tacksamhet till guldcoach från Spanien i ett pressutskick.

(Annonslänk)

– Tack för en magisk säsong och för de otroliga framgångarna. Ditt ledarskap, kunskap och engagemang har inte bara lyft vårt damlag, utan också haft en stor påverkan på våra unga spelare genom din involvering i utbildningsprogram på Rosenborgskolan och NIU. Du har varit en förebild för alla oss, säger Degernäs.

Bernat Canut signare för SBBKs damlag sommaren 2023 önskar klubben lycka till och uttrycker sin kärlek till SBBK.

– Det har varit en fantastisk säsong som uppfyllt både mina sportsliga och personliga förväntningar. Jag är tacksam för möjligheten att både lära av och bidra till spelarnas utveckling, vilket är det bästa en tränare kan uppnå. Jag är stolt över att ha varit en del av denna fantastiska klubb och dess historia. Ett stort tack till alla, från styrelsen till personal och supportrar, som gjort min tid här så minnesvärd. SBBK kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Vi är mästarna, säger han.

Med dessa ord tar SBBK farväl av tränaren, och både klubben och dess fans blickar framåt och ser med spänning fram emot nästa kapitel i dess anrika historia.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 16:43
Senast uppdaterad: 6 maj 2024 16:57

Skolan får toppbetyg av Skolinspektionen

IMG_1467

Bild: Kartor

Efter en grundlig granskning av Skolinspektionen under våren har Lillhagaskolan i Nykvarn fått höga betyg för sin utbildningskvalitet.

Lillhagaskolan har under våren genomgått en omfattande granskning av Skolinspektionen, som nyligen resulterade i toppbetyg för skolans verksamhet. Granskningen syftade till att säkerställa att skolan lever upp till de krav och standarder som stipuleras i skollagen, med fokus på att eleverna ska få den utbildning de förtjänar.

– Lärare och alla medarbetare har, under ledning av rektorn, gjort betydande förändringar. Skolan har gjort en utvecklingsresa där rutiner, undervisning, uppföljning, analysarbete och samverkan mellan skolans alla yrkesgrupper har utvecklats och förbättrats vilket gett resultat, säger Marika Makrigianni, tf utbildningschef i Nykvarns kommun, i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Under inspektionen genomfördes intervjuer med ett brett spektrum av deltagare på skolan, inklusive elever, lärare, elevhälsopersonal och rektorer. Inspektörerna deltog även i flera lektioner för att få en direkt inblick i hur undervisningen genomförs. Resultatet av Skolinspektionens arbete visar att Lillhagaskolan upprätthåller en hög standard i sin pedagogiska verksamhet och skapar en lärandemiljö där eleverna kan trivas och utvecklas.

– Jag är oerhört stolt över arbetet och vill tacka alla medarbetare som på ett modigt och professionellt sätt har medverkat till utvecklingen, det hade inte gått utan deras engagemang. Tack! Det här visar att skolorna i Nykvarns kommun är på god väg att uppnå målet att bli Sveriges bästa skola år 2035.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 6 maj 2024 11:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors