Företag i fokus:

Debatt: Skolan behöver också ta ansvar

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pixabay.

”Lärare som bryr sig om sina elever motarbetas av föräldrar” efterlyser en lärare ett bättre samarbete mellan skola och vårdnadshavare. Så långt är vi överens.

Men som förälder till ett barn där det fungerat väldigt dåligt i skolan, både på raster och i klassrummet, så önskar jag att även skolan tar ansvar för sin del av samarbetet. 

Skolan sätter för stor tilltro till att bara vi föräldrar pratar med barnen hemma så löser sig problemen automatiskt. Som att vi glömt att tala om för vårt barn vad som är rätt och fel. Vårt barn är helt på det klara med det. Han vet exakt när han gjort något som är fel och berättar ofta hemma när något hänt i skolan, både vad andra har gjort mot honom och vad han har gjort mot andra.

Men i stundens hetta har han svårt att stoppa sig själv och behöver närvarande vuxna som ser signalerna på att det är på väg åt fel håll. Men på skolgården står de flesta vuxna i grupp och pratar med varandra och griper inte in förrän det redan gått för långt. De vuxna söker sig dessutom gärna till de aktiviteter som redan flyter på och håller sig långt borta från ”de stökiga grabbarna” som är krävande att ha att göra med. Där de egentligen behövs som mest. Jag har varit med i skolan och sett det själv. 

(Annonslänk)

Vi tar vårt ansvar som föräldrar och lär vårt barn rätt och fel, håller koll på honom hemma, vet vilka han umgås med och håller kontakten när han är ute med kompisar för att kolla av läget. Vi försöker att lära honom att gå ifrån när han blir arg och söka upp en vuxen och hemma gör han ofta det numera, men i skolan har det varit svårare. Han upplever nämligen inte att personalen i skolan bryr sig när han söker stöd. De kan säga till någon gång, men om de som bråkar inte lyssnar så går de därifrån. 

Vi har även försökt stötta vårt barns kunskapsutveckling, då vi märkt att han kämpar och han själv sagt (vilket bekräftats av hans lärare) att han knappt får något gjort på lektionerna. Ändå har skolan lugnat oss med att han når målen i alla ämnen.

Vi har hela tiden ifrågasatt hur läraren kan ha underlag att göra den bedömningen om han inte gör något på lektionerna, men har bara fått till svar att vi måste lita på lärarens kompetens. Efter år av möten med lärare, rektorer och elevhälsoteam blev vi till slut tvungna att inse att situationen på den skolan aldrig skulle bli bättre, så vi bytte skola. Där visade det sig att sonen inte alls når målen i alla ämnen (precis som vi misstänkt hela tiden). Men här lyckas man få honom att börja arbeta på lektionerna och det fungerar plötsligt mycket bättre på rasterna.

Så vad vill jag då ha sagt med allt detta?

Jo, att självklart så är det optimala att skola och vårdnadshavare samarbetar och jobbar mot samma mål det absolut bästa för barnet. Men jag önskar också ibland att skolan la lite mindre energi på att på att tala om för föräldrarna vad de ska göra och lite mer energi på vad de själva kan göra när eleverna faktiskt är på plats i skolan.

Alla elever har olika förutsättningar hemma, det är ingenting som skolan kommer att kunna förändra. Och även med engagerade föräldrar som vill samarbeta så är inte föräldrarna på plats i skolan och vi kan inte fjärrstyrda våra barn. I vårt fall har vi samma barn, samma föräldrar, men två olika skolor. Där den ena inte fungerar, men den andra gör det. Skillnaden är att på den första skolan lämnade lärarna över problem i skolan till föräldrarna att lösa, men på den andra tar skolan ansvar för de problem som uppstår där och låter oss föräldrar ta ansvar för de problem som uppstår hemma.

Så kära lärare, vad kan DU göra för att det ska fungera bättre på din arbetsplats?

Föräldern

DEBATT: Lärare som bryr sig om elever motarbetas av föräldrar

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2022 13:17
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

TV: Fartyg fast i Södertälje kanal

EFE1B893-58BA-43D1-BAB3-D6C7D9206F28

Foto: Alexander Isa.

Under onsdagsförmiddagen fastnade ett stort fartyg i Södertälje kanal efter ett plötsligt strömavbrott. Nu arbetar man intensivt på platsen för att få loss det från kanalen.

Det var vid 11-tiden på förmiddagen som det 116 meter långa nederländska fartyget Thun Gazell fastnade i kanalen i Södertälje under en lotsning.

– Fartyget drabbades av ett plötsligt strömavbrott och man har ännu inte kunnat lösa problemet. Det är svårt att säga när det kommer att åtgärdas, men fartyget har kastat ankaret i vattnet. Det kan dröja, säger Lisa Mjörning på Sjöfartsverket till Telgenytt.

Orsaken till händelsen var alltså ett plötsligt strömavbrott som gjorde att fartyget förlorade sin styrförmåga och körde sedan upp på kanalbanken. Sjöfartsverket arbetar nu intensivt med att få loss fartyget och bogsera bort det.

– Man väntar på inspektören som ska undersöka fartyget, och därefter kommer det att bogseras bort till oljehamnen vid Södertälje Hamn, säger Sjöfartsverket.

Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 maj 2023 11:35
Senast uppdaterad: 24 maj 2023 19:35

Tummen upp till nytt hjärt- och kärlcentrum i Södertälje

Staffann Norberg

Staffan Norberg (V), ledamot i regionfullmäktige. Foto: Alexander Isa /Pressbild.

Efter att ha förlorat sitt avtal med Region Stockholm lades Hjärt- och kärlcentrum i Södertälje ned år 2018, trots att det hade funnits i 31 år. Inför valet 2022 föreslog Vänsterpartiet att ett nytt hjärt- och kärlcentrum skulle inrättas på Södertälje sjukhus, vilket nu har godkänts av hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Det här handlar om en stor patientgrupp med stora behov som vi inte kan lämna i sticket. Vi ser fram emot att vårt förslag nu kan bli verklighet, säger Södertäljebon Staffan Norberg (V) och ledamot i regionfullmäktige. 

Flera partier i Region Stockholm, inklusive personalen på Södertälje sjukhus, hade drivit frågan om ett nytt hjärtcentrum inför valet, men satsningen fanns inte med i det nya regionstyrets budget. Därför föreslog Vänsterpartiet i slutet av förra året att Region Stockholm skulle etablera ett hjärt- och kärlcentrum på Södertälje sjukhus.

Vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 23 maj röstade en majoritet bestående av Vänsterpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna för att förslaget ska genomföras.

– Trots att Södertälje sticker ut i folkhälsostatistiken, med höga tal för hjärtinfarkter, tvingas patienter i dag söka vård inne i centrala Stockholm eller i Haninge. Ett modernt hjärt- och kärlcentrum på Södertälje sjukhus skulle vara till stor hjälp för alla invånare i södra länsdelen som lider av de här sjukdomarna, konstaterar Jonas Lindberg (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm. 

Först ska motionen vidare till regionstyrelsen och därefter till regionfullmäktige innan den kan implementeras.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 maj 2023 08:00
Senast uppdaterad: 24 maj 2023 00:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors