Företag i fokus:

Debatt: Skolan behöver också ta ansvar

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pixabay.

”Lärare som bryr sig om sina elever motarbetas av föräldrar” efterlyser en lärare ett bättre samarbete mellan skola och vårdnadshavare. Så långt är vi överens.

Men som förälder till ett barn där det fungerat väldigt dåligt i skolan, både på raster och i klassrummet, så önskar jag att även skolan tar ansvar för sin del av samarbetet. 

Skolan sätter för stor tilltro till att bara vi föräldrar pratar med barnen hemma så löser sig problemen automatiskt. Som att vi glömt att tala om för vårt barn vad som är rätt och fel. Vårt barn är helt på det klara med det. Han vet exakt när han gjort något som är fel och berättar ofta hemma när något hänt i skolan, både vad andra har gjort mot honom och vad han har gjort mot andra.

Men i stundens hetta har han svårt att stoppa sig själv och behöver närvarande vuxna som ser signalerna på att det är på väg åt fel håll. Men på skolgården står de flesta vuxna i grupp och pratar med varandra och griper inte in förrän det redan gått för långt. De vuxna söker sig dessutom gärna till de aktiviteter som redan flyter på och håller sig långt borta från ”de stökiga grabbarna” som är krävande att ha att göra med. Där de egentligen behövs som mest. Jag har varit med i skolan och sett det själv. 

(Annonslänk)

Vi tar vårt ansvar som föräldrar och lär vårt barn rätt och fel, håller koll på honom hemma, vet vilka han umgås med och håller kontakten när han är ute med kompisar för att kolla av läget. Vi försöker att lära honom att gå ifrån när han blir arg och söka upp en vuxen och hemma gör han ofta det numera, men i skolan har det varit svårare. Han upplever nämligen inte att personalen i skolan bryr sig när han söker stöd. De kan säga till någon gång, men om de som bråkar inte lyssnar så går de därifrån. 

Vi har även försökt stötta vårt barns kunskapsutveckling, då vi märkt att han kämpar och han själv sagt (vilket bekräftats av hans lärare) att han knappt får något gjort på lektionerna. Ändå har skolan lugnat oss med att han når målen i alla ämnen.

Vi har hela tiden ifrågasatt hur läraren kan ha underlag att göra den bedömningen om han inte gör något på lektionerna, men har bara fått till svar att vi måste lita på lärarens kompetens. Efter år av möten med lärare, rektorer och elevhälsoteam blev vi till slut tvungna att inse att situationen på den skolan aldrig skulle bli bättre, så vi bytte skola. Där visade det sig att sonen inte alls når målen i alla ämnen (precis som vi misstänkt hela tiden). Men här lyckas man få honom att börja arbeta på lektionerna och det fungerar plötsligt mycket bättre på rasterna.

Så vad vill jag då ha sagt med allt detta?

Jo, att självklart så är det optimala att skola och vårdnadshavare samarbetar och jobbar mot samma mål det absolut bästa för barnet. Men jag önskar också ibland att skolan la lite mindre energi på att på att tala om för föräldrarna vad de ska göra och lite mer energi på vad de själva kan göra när eleverna faktiskt är på plats i skolan.

Alla elever har olika förutsättningar hemma, det är ingenting som skolan kommer att kunna förändra. Och även med engagerade föräldrar som vill samarbeta så är inte föräldrarna på plats i skolan och vi kan inte fjärrstyrda våra barn. I vårt fall har vi samma barn, samma föräldrar, men två olika skolor. Där den ena inte fungerar, men den andra gör det. Skillnaden är att på den första skolan lämnade lärarna över problem i skolan till föräldrarna att lösa, men på den andra tar skolan ansvar för de problem som uppstår där och låter oss föräldrar ta ansvar för de problem som uppstår hemma.

Så kära lärare, vad kan DU göra för att det ska fungera bättre på din arbetsplats?

Föräldern

DEBATT: Lärare som bryr sig om elever motarbetas av föräldrar

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2022 13:17
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Så vill kommunen locka vikarier till äldreomsorgen

Södertälje kommun

Arkivbild.

Södertälje kommun använder nya strategier för att locka sommarvikarier till äldreomsorgen. Genom att bland annat anordnas ett öppet hus-evenemang i stadshuset hoppas man attrahera sökande.

Södertälje kommun implementerar innovativa metoder för att lösa rekryteringsutmaningarna inom äldreomsorgen. Detta för att säkerställa en tillräcklig personalstyrka tar kommunen nya grepp inför sommaren.

Nu presenteras två nya initiativ för att locka sommarvikarier till äldreomsorgen.

Först och främst anordnas ett öppet hus-evenemang den 23 maj på Stadshuset, där personer över 18 år som är intresserade av att arbeta med äldre eller personer med funktionshinder kan delta. Besökarna får möjlighet att ställa frågor, söka jobb och till och med genomföra anställningsintervjuer på plats.

Dessutom samarbetar kommunen med Go Care och ett 50-tal andra arbetsgivare i en nationell kampanj riktad mot åldersgruppen 18-30 år.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 maj 2023 04:00
Senast uppdaterad: 21 maj 2023 20:19

Elins Beyoncé-tatuering blev megaviral – Sågs av miljontals människor

A493E467-9928-455A-9AED-3E114AC7261B

Foto: Privat.

Den 10 maj inledde världsartisten Beyonce sin stora konsertturné ”Renaissance tour” i Stockholm. För Södertäljebon Elin Rantanen, som sett sin fjärde Beyoncé-konsert och köade i över 15 tim, skulle besöket bli oförglömligt efter att hennes Beyoncé-tatuering blev en viral sensation.

– Det här känns helt sjukt! Jag hade verkligen inte förväntat mig att det skulle bli resultatet när fans utanför Friends Arena frågade om de fick ta kort och lägga ut bild på min tatuering, säger Elin Rantanen till Telgenytt.

När ett fanpage, men cirka 240.000 följare, la upp en bild på hennes tatuering small det till. Ordentligt. Hennes Beyoncé-tatuering exploderade på sociala medier och spred sig som en löpeld med över 93 miljoner visningar.

Elin hade tatuerat in tatueringen hos Ink Nation i Södertälje 2018 och tog cirka 24 timmar att sammanställa konstverket. Som en hängiven fan av Beyoncé och även Jay-Z hade deras musik alltid funnits där för henne i både glada och ledsna stunder. Att uttrycka sin tacksamhet på ett speciellt sätt genom en tatuering blev ett naturligt val för henne.

– Jag har så länge jag kan minnas varit ett fan av Beyoncé och med tiden Jay-Z också. Jag kände att jag ville uttrycka min tacksamhet på ett speciellt sätt, vilket blev en tatuering, säger hon.

Elin Rantanen längst fram på Beyoncés konsert i Stockholm den 10 maj. Foto: Privat

Under själva konsertdagen spred sig ryktet om hennes tatuering bland alla Beyoncé-fans, och många av dem kom fram för att se den och ta bilder. Beröm och komplimanger haglade från alla håll, det var till och med personer från länder som Brasilien, Australien och USA som fotade och lovade att berätta om ”the Swedish girl with the crazy tattoo” för sina landsmän.

Men en fotograf stack ut från mängden.

– Ett mål och en dröm har alltid varit att visa den för Beyoncé och Jay-Z och jag kan med stolthet säga att jag är ett steg närmare den drömmen. Även Beyoncés egna fotograf tog en bild på den innan konserten, säger Södertäljebon.

Helt plötsligt började Elin få en lavin av följförfrågningar på Instagram utan att förstå varför. Men när en vän berättade att hennes tatuering blev viral kunde hon knappt tro det var sant.

Foto: Privat.

Hur reagerade du när du först fick veta att din tatuering hade blivit viral?

– Jag trodde inte att det var sant. Det var en vän till mig som skickade bild på det till mig. Jag vet att jag var på jobbet och sprang runt och visade alla för att få en bekräftelse att jag inte inbillade mig, säger Elin och skrattar. Jag blev så chockad och så glad, kände att jag fick dela med mig av något jag älskar med resten av världen med fans som förstår min galenhet.

Du tatuerade dig för cirka fem år sen. Har du någonsin övervägt att göra några ändringar?

– Jag gjorde faktiskt en liten ändring några månader efter jag gjorde tatueringen. Jag var inte helt nöjd med Beyoncés näsa men det var inga problem att fixa. Jag var extra petig eftersom det var en så stor tatuering som betyder mycket. 

Vilken betydelse har din tatuering på benet av Beyonce och Jay-Z för dig personligen?

– Den betyder massor! Den påminner mig om att jag alltid ska gå min egna väg och tro på mig själv och utöver det uttrycker den hur mycket Beyoncé och Jay-Z och deras musik har funnits med mig i alla lägen. 

Vad tyckte du om Beyonces konsert i Sverige.

– Det här var faktiskt fjärde konserten jag var på. Senaste tre konserterna har jag köat i över 15 timmar varje gång och det är så värt det varje gång. Beyoncé var över mina förväntningar denna gång, men jag var lite besviken på publiken. De borde ha hypeat lite mer, men Beyoncé och hela upplägget av konserten var helt otrolig. Aldrig sett något liknande, ett minne för livet, avslutar Elin Rantanen.

Elins tatuering av världsstjärnorna Jay-Z och Beyoncé. Foto: Privat.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 maj 2023 19:12
Senast uppdaterad: 21 maj 2023 19:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors