Företag i fokus:

Debatt: Skolan behöver också ta ansvar

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pixabay.

”Lärare som bryr sig om sina elever motarbetas av föräldrar” efterlyser en lärare ett bättre samarbete mellan skola och vårdnadshavare. Så långt är vi överens.

Men som förälder till ett barn där det fungerat väldigt dåligt i skolan, både på raster och i klassrummet, så önskar jag att även skolan tar ansvar för sin del av samarbetet. 

Skolan sätter för stor tilltro till att bara vi föräldrar pratar med barnen hemma så löser sig problemen automatiskt. Som att vi glömt att tala om för vårt barn vad som är rätt och fel. Vårt barn är helt på det klara med det. Han vet exakt när han gjort något som är fel och berättar ofta hemma när något hänt i skolan, både vad andra har gjort mot honom och vad han har gjort mot andra.

Men i stundens hetta har han svårt att stoppa sig själv och behöver närvarande vuxna som ser signalerna på att det är på väg åt fel håll. Men på skolgården står de flesta vuxna i grupp och pratar med varandra och griper inte in förrän det redan gått för långt. De vuxna söker sig dessutom gärna till de aktiviteter som redan flyter på och håller sig långt borta från ”de stökiga grabbarna” som är krävande att ha att göra med. Där de egentligen behövs som mest. Jag har varit med i skolan och sett det själv. 

(Annonslänk)

Vi tar vårt ansvar som föräldrar och lär vårt barn rätt och fel, håller koll på honom hemma, vet vilka han umgås med och håller kontakten när han är ute med kompisar för att kolla av läget. Vi försöker att lära honom att gå ifrån när han blir arg och söka upp en vuxen och hemma gör han ofta det numera, men i skolan har det varit svårare. Han upplever nämligen inte att personalen i skolan bryr sig när han söker stöd. De kan säga till någon gång, men om de som bråkar inte lyssnar så går de därifrån. 

Vi har även försökt stötta vårt barns kunskapsutveckling, då vi märkt att han kämpar och han själv sagt (vilket bekräftats av hans lärare) att han knappt får något gjort på lektionerna. Ändå har skolan lugnat oss med att han når målen i alla ämnen.

Vi har hela tiden ifrågasatt hur läraren kan ha underlag att göra den bedömningen om han inte gör något på lektionerna, men har bara fått till svar att vi måste lita på lärarens kompetens. Efter år av möten med lärare, rektorer och elevhälsoteam blev vi till slut tvungna att inse att situationen på den skolan aldrig skulle bli bättre, så vi bytte skola. Där visade det sig att sonen inte alls når målen i alla ämnen (precis som vi misstänkt hela tiden). Men här lyckas man få honom att börja arbeta på lektionerna och det fungerar plötsligt mycket bättre på rasterna.

Så vad vill jag då ha sagt med allt detta?

Jo, att självklart så är det optimala att skola och vårdnadshavare samarbetar och jobbar mot samma mål det absolut bästa för barnet. Men jag önskar också ibland att skolan la lite mindre energi på att på att tala om för föräldrarna vad de ska göra och lite mer energi på vad de själva kan göra när eleverna faktiskt är på plats i skolan.

Alla elever har olika förutsättningar hemma, det är ingenting som skolan kommer att kunna förändra. Och även med engagerade föräldrar som vill samarbeta så är inte föräldrarna på plats i skolan och vi kan inte fjärrstyrda våra barn. I vårt fall har vi samma barn, samma föräldrar, men två olika skolor. Där den ena inte fungerar, men den andra gör det. Skillnaden är att på den första skolan lämnade lärarna över problem i skolan till föräldrarna att lösa, men på den andra tar skolan ansvar för de problem som uppstår där och låter oss föräldrar ta ansvar för de problem som uppstår hemma.

Så kära lärare, vad kan DU göra för att det ska fungera bättre på din arbetsplats?

Föräldern

DEBATT: Lärare som bryr sig om elever motarbetas av föräldrar

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2022 13:17
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Ny farled mellan Landsort och Södertälje får grönt ljus

Södertälje hamn Foto: Telge Energi.

Foto: Telge Energi

Regeringen har godkänt en ny farled mellan Landsort och Södertälje för att förbättra sjösäkerheten och anpassa farleden för större fartyg.

– Det här är ett besked som vi har väntat på och som betyder mycket för våra möjligheter att utveckla Södertälje hamn som ett hållbart alternativ för framtida transporter, säger Per Fredman, vice vd för Södertälje Hamn.

Den nuvarande farleden är smal, krokig och har trafikrestriktioner på grund av vind och mörker, vilket har begränsat kapaciteten och lett till olyckor. Godshanteringen i Södertälje och Mälarhamnarna förväntas öka, vilket gör den nya farleden nödvändig och väntas minska miljöpåverkan och transportkostnader.

Den nya farleden kommer att ha två nya avsnitt mellan Fifång och Regarn samt Oaxen och Skanssundet, vara bredare och ha större djup än den nuvarande. Beslutet innebär också en förbättrad farledsutmärkning samt att större fartyg kommer kunna tas emot.

– Framför allt blir det en säkrare passage för alla fartyg. Det är ett viktigt steg på vägen mot ett effektivt, miljöanpassat och konkurrenskraftigt transportsystem. Genom att större fartyg kan passera avlastar det vägnätet i hela vår region. Att man på en nationell nivå ser ökad nytta med att flytta trafik från land till vatten ser vi mycket positivt på, säger Per Fredman.

Per Fredman, vice vd Södertälje Hamn. Pressbild.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 maj 2023 05:00
Senast uppdaterad: 21 maj 2023 08:55

Flera bilar inblandade i trafikolycka vid Weda

IMG_1191

Läsarbild.

En trafikolycka på Stockholmsvägen skapade totalstopp i trafiken. Enligt uppgifter till telgenytt vårdades flera inblandade personer på plats av sjukvårdspersonal.

På Stockholmsvägen drabbades av en allvarlig trafikolycka som ledde till ett totalstopp i trafiken. Olyckan inträffade på Stockholmsvägen strax innan avfarten mot Weda, i norrgående riktning.

Larmet om olyckan kom till SOS Alarm klockan 19:22 på lördagskvällen efter att två fordon hade kolliderat. Ambulans, polis och räddningstjänst anlände snabbt till platsen för att assistera och de inblandade fick vård på plats.

Trafikverket rapporterar att olyckan har haft en betydande påverkan på trafiken, vilket har resulterat i ett omfattande totalstopp. Enligt uppgifter till Telgenytts har vissa bilister till och med tvingats vända om på grund av den massiva trafikstockningen.

Uppdatering:

Vid 20-tiden var räddningstjänsten klara på platsen och vägen var inte längre blockerad.

Läsarbild

Läsarbild

Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 maj 2023 18:11
Senast uppdaterad: 20 maj 2023 18:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors