Företag i fokus:

DEBATT: Nolltolerans mot sexuella trakasserier på alla kommunala arbetsplatser

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet, ditt lokalparti 

Jag läser med stor oro att flertalet kvinnor på Scania upplevt sexuella trakasserier på sin arbetsplats, dessvärre ser vi ofta att högre chefer ser mellan fingrarna och ursäktar de oftast manliga förövarna med ”boys will be boys”, eller ”han skojar ju bara” 

Nej det är inte roligt och inte okej, det är oacceptabelt helt enkelt och det är arbetsgivarens ansvar att se till att sådant inte förekommer på arbetsplatser. 
Nolltolerans ska givetvis gälla även i vårt eget stadshus och för våra nära 7000 kommunanställda. 

I LT har vi kunnat läsa om kvinnor som säger upp sig på grund av sexuella trakasserier och hur Lisa Lindström som är senior utredare på Jämställdhetsmyndigheten förklarar –

Citat:  Det är ett helt batteri av saker som kan räknas till sexuella trakasserier, säger hon och ger en rad exempel:  Det kan vara att ta på någon, alltså fysisk kontakt, vissa skämt, att skicka vissa sms eller bilder, ovälkomna komplimanger och krav på sexuella tjänster. Det är ett brett spektrum av sexuella handlingar eller uttalanden som är ovälkomna. – Slut citat.

Det som framgår tydligt är att det inte skall behövas någon anmälan för att arbetsgivaren ska vidta åtgärder mot den som utsätter sina medarbetare för sexuella trakasserier, utan så snart arbetsgivaren får höra, eller börjar att misstänka att någon på arbetsplatsen är utsatt för sexuella trakasserier så skall en utredning påbörjas och efter det nödvändiga åtgärder genomföras. Det kan vara allt ifrån ett samtal med förövaren och en varning om det är ringa brott, upp till att den anställde avskedas, polisanmäles och åtalas.

Kan leda till fängelse

Enligt lag kan den som blottar sig för någon eller genom ord eller handlingar ofredar en person på ett sätt som kränker den utsatta personens sexuella integritet, dömas för sexuellt ofredande. Straffet är böter eller fängelse i högst två år. Om brottet är grovt är straffet mellan sex månader och tre år. Källa: 6 kap 10 § brottsbalken.

Vi som arbetar inom politiken och skall företräda våra medborgare måste ta vårt ansvar och kräva nolltolerans mot sexuella trakasserier av våra kollegor, medarbetare, anställda och framförallt av oss själva, inget annat är acceptabelt! 

I vårt eget stadshus så har det under mina 8 år hört talats om herr ”bläckfisk” som inte kan hålla fingrarna i styr, och en del andra rykten om att en del inte uppför sig korrekt och utsätter sina kollegor för oönskade inviter och närmanden. 

Att vi snart är inne i 2023 och att det fortfarande förekommer på arbetsplatser ostraffat är helt enkelt en pågående skandal. 
Jag och mitt parti kan samarbeta med alla politiska partier och nästan alla politikers, men vi kommer aldrig att samarbeta med politikers som utsätter sina kvinnliga kollegor för sexuella trakasserier, det är ett tidigt vallöfte som ni kan lita på till 100% då vårt rättspatos och självrespekt är viktigare än en ordförandepost i alla lägen. 

Joakim Granberg, Realistpartiet, ditt lokalparti 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 oktober 2022 13:20
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Stor ökning av solel i Nykvarn och Södertälje

michael-fortsch-czqpP2Rrjd4-unsplash.jpg_1350

Foto: Michael Förtsch, Unsplash

Fjolåret blev ännu ett rekordår för solcellsinstallationer i Sverige. Södertälje och Nykvarns kommun hörde till de kommuner där ökningen var som störst. Det visar ny statistik från Energimyndigheten.

Under 2022 anslöts 6,4 megawatt ny solel till elnätet i Södertälje kommun, en ökning med 49 procent jämfört med året innan. I Nykvarn anslöts 1,5 megawatt ny solel till elnätet som innebär en ökning med 83 procent jämfört med i fjol.

I Nykvarn Totalt finns 301 nätanslutna anläggningar. I Södertälje ligger siffran på 1116 som sammanlagt motsvarar 19,5 megawatt. Det skulle kunna motsvara, i runda tal, en elproduktion på någonstans mellan sex och sju procent av vad hushållen i Södertälje förbrukar per år.

Graf: Newsworty

Räknat per invånare finns det nu 190,8 watt solceller per person i Södertälje, vilket kan jämföras med 110,6 watt per person i hela Stockholms län. Mest solel per invånare i länet hade Norrtälje kommun och mest i landet Skurups kommun.

Installerad effekt per invånare blir förstås högre i de områden där det finns storskaliga solcellsparker eller liknande. Tittar vi istället på antalet installationer per invånare har Södertälje 10,9 anläggningar per tusen invånare, att jämföra med 7,3 i hela länet.

Den största delen av solelen i Södertälje, 51 procent, kommer från småskaliga anläggningar,2 totalt 962 stycken. Det påminner om hur det ser ut i riket som helhet. I hela Sverige står anläggningar under 20 kilowatt för mer än hälften av den installerade effekten. Generellt är deras andel störst i kommuner med många villahushåll, medan större anläggningar dominerar i tätbefolkade kommuner med fler flerfamiljsbostäder.

Graf: Newsworty

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 april 2023 05:00
Senast uppdaterad: 9 april 2023 01:13

Telgenytt når rekordmånga – ”Vår resa har bara börjat”

Montage Alexander Isa

Montagebild: Alexander Isa.

På en enda månad har Telgenytt haft över 340.000 visningar och passerade nyligen 24.000 aktiva följare på sociala medier. Ett stort tack till er alla.

– Vill uttrycka min tacksamhet till er alla som stöttar oss och följer vår resa. Ni är grunden till vår existens och det är tack vare er som vi kan fortsätta att rapportera om viktiga och intressanta händelser. Era kommentarer, feedback och engagemang driver oss framåt och vi är stolta över att kunna erbjuda Södertäljeborna kostnadsfria nyheter. Så tack för att ni väljer att läsa våra artiklar och för att ni stödjer vår verksamhet, säger nyhetschefen Shamash Oyal.

Under de senaste två åren har vår nyhetsredaktion haft en intensiv, men också en spännande resa. Vi var fast beslutna om att etablera tidningen i Södertälje och har lyckats.

Baserad på statisk från sociala medier nådde Telgenytt.se, på en enda månad, över 350.000 visningar.

– Vi är stolta över vårt arbete och vi kommer att fortsätta kämpa för att säkerställa redaktionens existens och vår förmåga att fortsätta att rapportera om viktiga händelser i Södertälje med omnejd. Vår resa har bara börjat, säger Alexander Isa ansvarig utgivare Telgenytt.

Gör som tusentals andra – Följ oss på sociala medier.

Shamash Oyal. Nyhetschef Telgenytt.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 april 2023 01:14
Senast uppdaterad: 9 april 2023 01:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors