Företag i fokus:

DEBATT: Fornbackaskandalen kapitel 2

1-1274093488wLMG

Foto: Petr Kratochvil.

Fornbackaskandalen är något dom flesta har hört talas om, ett renoveringsprojekt som både drog ut på tiden och skenade i kostnader med flera miljoner.

Nu har vi påbörjat kapitel 2…

Pågående stambyte på Fornbacken 29–75 är ett projekt som är allt annat än roligt. Telgebostäder har anlitat Byggmästargruppen för att utföra arbetet. Byggmästargruppen har som policy att hyresgäster skall kunna bo kvar under pågående stambyte. Detta är fördelaktigt för Telgebostäder då dom slipper en stor omkostnad när det gäller evakuering av hyresgäster.

”Tar ingen som helst hänsyn till skiftarbete, småbarnsfamiljer eller husdjur”

Första problemet man stöter på är att alla hyresgäster inte arbetar 07–16, evakuering sker endast om man bifogar läkarintyg på att man behöver annan bostad. Man tar ingen som helst hänsyn till skiftarbete, småbarnsfamiljer eller husdjur. Sen tillkommer ett konstant springande i dörren, många gånger utan förvarning om att någon kommer in. Ett privatliv är ett minne blott.

Dom första veckorna består av rivningsarbete, arbetare är utrustade med hörselkåpor och andningsskydd. Hyresgäster får utstå extremt buller och andas in byggdamm som uppstår när man bilar betong. Lägenheterna täcks av byggdamm som kryper in överallt, hyresgäster får själva täcka det man vill skydda. Bara köpa täckplast eller improvisera med lakan över elektronik, möbler med mera.

”Möts av både leriga golv, urin och avföring”

Vid stambytet är vatten och avlopp helt avstängt i kök, badrum och toalett, hyresgäster hänvisas till barack ute på gården för toalettbestyr och dusch. Denna barack städas en gång per dag, det är fullkomligt horribelt att tro detta är tillräckligt. Dom hyresgäster som valt att få en toaletthink i lägenheten (som töms när den är full) slipper gå till baracken där man möts av både leriga golv, urin och avföring då vissa väljer att inte rengöra efter sig.

Eftersom vatten är helt avstängt fungerar inte heller elementen. Och med sjunkande utomhus temperatur sjunker även inomhus temperaturen. Att ha runt 14 grader inomhus på morgonen är inte ovanligt, vid minusgrader är det ännu kallare. Många hyresgäster har påtalat att det är kallt. Erbjudande om att låna element har uppkommit, med tillhörande elkostnad. Än värre kommer det bli under vinterhalvåret. Att byggarbetare använder sig av hyresgästens el förekommer, då man väljer att låta det lysa i utrymmen flera dygn. Hyresgästen kan ej själv släcka då det endast är kablar kopplade till väggar/tak. Man får ständigt påminna arbetare om att låsa ytterdörr och släcka efter sig.

Vi har blivit lovade en hyresreducering efter avslutat arbete. Vad som menas med det kan man ifrågasätta. Gäller det trapphus, fastighet eller hela området, det är inget som framkommer. Telgebostäder kanske räknar med att hyresgäster flyttar innan ersättning utgår.

”Håll i hatten för det blir en mardrömsresa utan dess like”

Jag har full förståelse för att renovering är nödvändigt då fastigheterna och lägenheterna är hårt eftersatta när det gäller underhåll. Men nu har man inte tagit någon som helst hänsyn till hyresgästerna som tvingas bo kvar mitt i kaoset.

Så till Er som väntar på stambytet, håll i hatten för det blir en mardrömsresa utan dess like.

Frusen och slutkörd hyresgäst.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 november 2022 16:15
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Larm om beväpnad man – Greps av ordningsvakter

polis

Arkivbild.

Polisen larmades under måndagen om en beväpnad man i Södertälje centrum. Ordningsvakter ingrep och omhändertog mannen, men det visade sig vara en vapenattrapp enligt polisens uppgifter.

Vid 16:30 på måndagseftermiddagen inkom ett larm till SOS Alarm angående en man som bar ett vapen i Södertälje centrum. Ordningsvakter som befann sig på plats agerade snabbt och lyckades gripa mannen.

Enligt uppgifter till Telgenytt rörde det sig om ett misstänkt automatvapen, men när polisen anlände kunde de fastställa att mannen hade en soft air gun, en vapenattrapp. Dessutom bedömde de att mannen var berusad och därför omhändertogs enligt lagen om omhändertagande av berusade personer, LOB.

Det är ännu oklart om mannen hade ett motiv eller avsikter med vapenattrappen. En utredning kommer eventuellt att genomföras för att fastställa händelseförloppet. Inga rapporter om skadade personer har inkommit i samband med händelsen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juni 2023 12:30
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 12:30

Fordon voltade och fattade eld – Person förd till sjukhus

Olycka Ambulans

Arkivbild

På tisdagsförmiddagen inträffade en allvarlig olycka strax utanför Mölnbo. En man i 65-årsåldern skadades och fördes med ambulans till sjukhus

Det var vid 11-tiden som SOS Alarm fick samtal om en allvarlig olycka på riksväg 57 strax utanför Mölnbo. En man i 65-årsåldern voltade med sin bil som fattade eld, men mannen hann ta sig ut ur bilen innan branden bröt ut enligt polisens uppgifter.

Mannen, vars skadeläge ännu inte är känt, har blivit förd till sjukhuset med ambulans för vidare vård.

Detaljerna kring olyckan, inklusive orsaken till avåkningen och eventuella omständigheter som kan ha bidragit till olyckan, är ännu inte klara. Utredningen kommer att fortsätta när mannen har återhämtat sig tillräckligt för att kunna ge sin version av händelsen rapporterar polisen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juni 2023 11:57
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors