Företag i fokus:

DEBATT: Fornbackaskandalen kapitel 2

1-1274093488wLMG

Foto: Petr Kratochvil.

Fornbackaskandalen är något dom flesta har hört talas om, ett renoveringsprojekt som både drog ut på tiden och skenade i kostnader med flera miljoner.

Nu har vi påbörjat kapitel 2…

Pågående stambyte på Fornbacken 29–75 är ett projekt som är allt annat än roligt. Telgebostäder har anlitat Byggmästargruppen för att utföra arbetet. Byggmästargruppen har som policy att hyresgäster skall kunna bo kvar under pågående stambyte. Detta är fördelaktigt för Telgebostäder då dom slipper en stor omkostnad när det gäller evakuering av hyresgäster.

”Tar ingen som helst hänsyn till skiftarbete, småbarnsfamiljer eller husdjur”

Första problemet man stöter på är att alla hyresgäster inte arbetar 07–16, evakuering sker endast om man bifogar läkarintyg på att man behöver annan bostad. Man tar ingen som helst hänsyn till skiftarbete, småbarnsfamiljer eller husdjur. Sen tillkommer ett konstant springande i dörren, många gånger utan förvarning om att någon kommer in. Ett privatliv är ett minne blott.

Dom första veckorna består av rivningsarbete, arbetare är utrustade med hörselkåpor och andningsskydd. Hyresgäster får utstå extremt buller och andas in byggdamm som uppstår när man bilar betong. Lägenheterna täcks av byggdamm som kryper in överallt, hyresgäster får själva täcka det man vill skydda. Bara köpa täckplast eller improvisera med lakan över elektronik, möbler med mera.

”Möts av både leriga golv, urin och avföring”

Vid stambytet är vatten och avlopp helt avstängt i kök, badrum och toalett, hyresgäster hänvisas till barack ute på gården för toalettbestyr och dusch. Denna barack städas en gång per dag, det är fullkomligt horribelt att tro detta är tillräckligt. Dom hyresgäster som valt att få en toaletthink i lägenheten (som töms när den är full) slipper gå till baracken där man möts av både leriga golv, urin och avföring då vissa väljer att inte rengöra efter sig.

Eftersom vatten är helt avstängt fungerar inte heller elementen. Och med sjunkande utomhus temperatur sjunker även inomhus temperaturen. Att ha runt 14 grader inomhus på morgonen är inte ovanligt, vid minusgrader är det ännu kallare. Många hyresgäster har påtalat att det är kallt. Erbjudande om att låna element har uppkommit, med tillhörande elkostnad. Än värre kommer det bli under vinterhalvåret. Att byggarbetare använder sig av hyresgästens el förekommer, då man väljer att låta det lysa i utrymmen flera dygn. Hyresgästen kan ej själv släcka då det endast är kablar kopplade till väggar/tak. Man får ständigt påminna arbetare om att låsa ytterdörr och släcka efter sig.

Vi har blivit lovade en hyresreducering efter avslutat arbete. Vad som menas med det kan man ifrågasätta. Gäller det trapphus, fastighet eller hela området, det är inget som framkommer. Telgebostäder kanske räknar med att hyresgäster flyttar innan ersättning utgår.

”Håll i hatten för det blir en mardrömsresa utan dess like”

Jag har full förståelse för att renovering är nödvändigt då fastigheterna och lägenheterna är hårt eftersatta när det gäller underhåll. Men nu har man inte tagit någon som helst hänsyn till hyresgästerna som tvingas bo kvar mitt i kaoset.

Så till Er som väntar på stambytet, håll i hatten för det blir en mardrömsresa utan dess like.

Frusen och slutkörd hyresgäst.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 november 2022 16:15
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

KLART: En av världens största hotellkedjor tar över Skogshöjd

IMG_1798

Johan Michelson, CEO för BWH Hotels: Foto: Alexander Isa/BWH

Skogshöjds ägare, fastighetsbolaget Balder, hade som målsättning att ersätta hotell med cirka 450 nya bostäder. Efter en osäker framtid kan nu Telgenytt berätta att hotellet ersätts med ett annat hotell – Best Western Hotels & Resorts.

– Skogshöjd var faktiskt vårt första Best Westernhotell i Sverige och att det nu kommer tillbaka till oss känns såklart lite extra roligt, säger Johan Michelson, CEO för BWH Hotels.

Best Western är en av världens största hotellkedjor med över 4 000 hotell i över 80 länder. Den amerikansk hotellkedjan, som grundades år 1946 och har sitt huvudkontor i Phoenix Arizona, gör nu en ny satsning i Södertälje.

Hotellet kommer att genomgå omfattande satsningar för att förbättra gästupplevelsen och fortsätta som hotell under namnet Best Western Plus Skogshöjd.

Scandic Skogshöjd blir Best Western Hotels & Resorts. Foto: Alexander Isa

– Det känns otroligt bra att vi i och med övertagandet kan möjliggöra att hotellet fortsatt kommer att bedrivas som hotellverksamhet. Det är ett fint hotell men som behöver ses över och det kommer att läggas stora resurser för att kunna erbjuda våra gäster ett bra och tilltalande boende, säger Johan Michelson, CEO för BWH Hotels

Best Western Hotels & Resorts ser stor potential i den centrala placeringen och närheten till populära lokala destinationer. Fastigheten sträcker sig över sex våningar och har totalt 225 rum, inklusive enkelrum och familjerum, samt många trevliga gemensamma ytor. För gäster som vill hålla konferenser finns det imponerande 23 mötesrum med kapacitet för upp till 360 personer. Best Western kommer också att fortsätta erbjuda en avkopplande relaxavdelning med simbassäng, bubbelpool, bastu och ett välutrustat gym.

Hotellet, som har anor från 30-talet och förvärvades av Scandic 2008, kommer att byta namn till Best Western Plus Skogshöjd vid årsskiftet 2023/2024.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juni 2023 07:28
Senast uppdaterad: 5 juni 2023 07:28

Lägsta elpriserna sedan april 2021

Eluttag

Bild: Alexander Isa

Under maj månad sjönk elpriserna i Södertälje och Nykvarn. Priset på el var det lägsta sedan april 2021, men även konsumtionen var lägre än i fjol.

Den offentliga debatten om elmarknaden är polariserad och inte sällan infekterad. I ett försök att föra fakta till bordet tar Newsworthy varje månad fram en rapport som sammanfattar det viktigaste du behöver veta om den senaste tidens priser, konsumtion och produktion på elmarknaden. 

Spotpriset – alltså priset som elbolagen köper in elen för – sjönk i elområde 3 som Södertälje och Nykvarn tillhör. Månadspriset i maj var 39 öre per kilowattimme, vilket är 30 öre billigare än i april. Det är det lägsta priset i området sedan april 2021. Det högsta priset i elområdet hittills noterades i december 2022, då en kilowattimme kostade 269 öre.

Bild: Artur Zudin, Unsplash

Sverige är sedan 2011 uppdelat i fyra elhandelsområden. Det produceras generellt mer el än det förbrukas i de norra delarna medan det är tvärtom i de södra delarna. Mellan områdena finns det begränsningar i hur mycket el som kan transporteras och sedan 2020 har prisskillnaden mellan de svenska elområdena ökat

Det är inte bara prisskillnaderna mellan prisområdena som har ökat de senaste åren, även inom områdena pendlar priserna timme för timme.

Skillnaderna mellan de dyraste och billigaste timmarna har blivit större sedan 2020.

Dyraste timmen i maj i Södertälje och Nykvarn inträffade mellan klockan 8 och 9 den 2 maj, då kostade en kilowattimme 148 öre. Som lägst var priset i området −12 öre. Under maj var timpriset negativt under 87 timmar. Negativa priser har noterats under sex av de senaste tolv månaderna men då har det handlat om som mest 13 timmar.

Under maj exporterade Sverige mest el till Norge, medan den största importen kom från Finland.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 juni 2023 20:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors