Företag i fokus:

DEBATT: Kunskapsbrist när elever förlitar sig på teknologin

Skriva typing dator

Foto: Pixnio

När jag nyligen skulle anteckna ett ord på ett papper blev jag osäker över stavelsen och var tvungen att googla upp det. Då slog det mig, jag har allt för länge arbetat med att skriva på datorn och förlitat mig på T9, den implementerande automatiska textkorrigeringen.

Jag ställer mig själv frågan; Hur utvecklar jag mina egna kunskapar som lärare i det svenska språket på allra bästa sätt. Och jag har kommit till slutsatsen att jag behöver återgå till den gamla skolan med klassiska redskap som verktyg. Papper, penna och suddgummi.

Men jag är inte ensam om att ha förlitat mig på teknologins makt. Allt fler elever i Sverige utesluter de klassiga redskapen och förlitar sig på teknologin. Det är vårt ansvar att bevara hederliga papper och penna som en viktig inlärning.

Enligt den svenska läroplanen ska elever kunna använda digitala verktyg för kunskapssökande, informationsbearbetning, skapande, kommunikation samt lärande. Detta anser jag har föranlett till att elever nyttjar de digitala verktygen i klassrummen och på så vis förlitar sig, precis som jag, på den moderna teknologin. Förtroendet i stavelsen har överlämnats till teknologin där felstavningar korrigeras genom ett snabbt klick. Eleven besvärar sig inte för att se vad som felstavats, därmed uteblir en viktig kunskapsinlärning som läraren och eleven missar.

Jag menar inte att de digitala verktygen, som är ett fantastiskt redskap för utbildning på många plan, bör uteslutas. Däremot bedömer jag att eleverna behöver återgå, i vissa lektioner, till de klassiska redskapen där de skriver varje bokstav, ord och mening förhand. Genom att göra detta lär sig eleverna att se sina misstag och inte enbart genom en röd understrykning på datorn.

I en värld där teknologin tar över alltmer anser jag att Skolverket bör måna om de klassiska verktygen – papper, penna och suddgummi.

Paula Kass Elias,
lärarstudent

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 november 2022 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

SBBK tackar Bernat Canut efter en framgångsrik säsong

tack_bernat_hemsida

Guldcoachen från Spanien, Bernat Canut.
Pressbild

Efter att ha lett SBBKs damlag till dubbla guld i Svenska Cupen och SM lämnar Coach Bernat Canut klubben med ett hjärtligt farväl och starka minnen.

Bernat Canut, tränaren som förde SBBKs damlag till oöverträffade framgångar denna säsong, har meddelat att han kommer att lämna klubben. Under hans ledning säkrade laget inte bara SM-guld, utan även vann Svenska Cupen, vilket cementerade deras dominans i svensk dambasket.

Ludde Degernäs, sportchef för SBBK, uttrycker sin tacksamhet till guldcoach från Spanien i ett pressutskick.

(Annonslänk)

– Tack för en magisk säsong och för de otroliga framgångarna. Ditt ledarskap, kunskap och engagemang har inte bara lyft vårt damlag, utan också haft en stor påverkan på våra unga spelare genom din involvering i utbildningsprogram på Rosenborgskolan och NIU. Du har varit en förebild för alla oss, säger Degernäs.

Bernat Canut signare för SBBKs damlag sommaren 2023 önskar klubben lycka till och uttrycker sin kärlek till SBBK.

– Det har varit en fantastisk säsong som uppfyllt både mina sportsliga och personliga förväntningar. Jag är tacksam för möjligheten att både lära av och bidra till spelarnas utveckling, vilket är det bästa en tränare kan uppnå. Jag är stolt över att ha varit en del av denna fantastiska klubb och dess historia. Ett stort tack till alla, från styrelsen till personal och supportrar, som gjort min tid här så minnesvärd. SBBK kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Vi är mästarna, säger han.

Med dessa ord tar SBBK farväl av tränaren, och både klubben och dess fans blickar framåt och ser med spänning fram emot nästa kapitel i dess anrika historia.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 16:43
Senast uppdaterad: 6 maj 2024 16:57

Skolan får toppbetyg av Skolinspektionen

IMG_1467

Bild: Kartor

Efter en grundlig granskning av Skolinspektionen under våren har Lillhagaskolan i Nykvarn fått höga betyg för sin utbildningskvalitet.

Lillhagaskolan har under våren genomgått en omfattande granskning av Skolinspektionen, som nyligen resulterade i toppbetyg för skolans verksamhet. Granskningen syftade till att säkerställa att skolan lever upp till de krav och standarder som stipuleras i skollagen, med fokus på att eleverna ska få den utbildning de förtjänar.

– Lärare och alla medarbetare har, under ledning av rektorn, gjort betydande förändringar. Skolan har gjort en utvecklingsresa där rutiner, undervisning, uppföljning, analysarbete och samverkan mellan skolans alla yrkesgrupper har utvecklats och förbättrats vilket gett resultat, säger Marika Makrigianni, tf utbildningschef i Nykvarns kommun, i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Under inspektionen genomfördes intervjuer med ett brett spektrum av deltagare på skolan, inklusive elever, lärare, elevhälsopersonal och rektorer. Inspektörerna deltog även i flera lektioner för att få en direkt inblick i hur undervisningen genomförs. Resultatet av Skolinspektionens arbete visar att Lillhagaskolan upprätthåller en hög standard i sin pedagogiska verksamhet och skapar en lärandemiljö där eleverna kan trivas och utvecklas.

– Jag är oerhört stolt över arbetet och vill tacka alla medarbetare som på ett modigt och professionellt sätt har medverkat till utvecklingen, det hade inte gått utan deras engagemang. Tack! Det här visar att skolorna i Nykvarns kommun är på god väg att uppnå målet att bli Sveriges bästa skola år 2035.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 6 maj 2024 11:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors