Företag i fokus:

Kommunen anmäls och krävs på 110 miljoner kronor

Nykvarns kommun

Arkivbild.

Kommunens bygglovsavdelning i Nykvarn anmäls till Justitieombudsmannen, JO, för att tillåta en exploatör att fortsätta bygga utan bygglov.

Samtidigt krävs kommunen på över 100 miljoner kronor av exploatören för utebliven vinst efter en miss i detaljplanen.

Bakgrunden till JO-anmälan är ett bygglovsärende som anmälaren anser att kommunen hanterat felaktigt. 2021 fick exploatören bygglov för att bygga flera bostäder i olika etapper i området Sundsviks ängar.

Byggbolaget kalkylerade på att bygga totalt 117 enbostadshus och 13 radhus, men efter en kontroll av Nykvarns kommun begränsades exploateringen till 61 enbostadshus och 13 radhus istället. 

I de första handlingarna skrev kommunen av misstag ”Endast friliggande enbostadshus”. I det riktiga beslutet skulle det i själva verket stå ”Endast ett friliggande enbostadshus per fastighet”.

Ett misstag som kan kosta kommunen i Nykvarn miljontals kronor. Enligt exploatören har kommunens miss resulterat i att bolaget förlorar 110 miljoner kronor i utebliven vinst som de nu kräver, via ombud, att kommunen ska betala.

Ärendet som fått stor uppmärksamhet har även resulterat i att kommunens bygglovsavdelningen anmäls till JO av en privatperson.

Enligt anmälaren ska kommunen förbise att ett känsligt område bebyggs utan kontroll och utan lov. Av den anledningen har en anmälan upprättats mot den kommunal verksamheten i Nykvarn.

”Bygglov krävs men förbises av kommunen.”, skriver personen i sin anmälan till Justitieombudsmannen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 november 2022 14:14
Senast uppdaterad: 10 november 2022 14:15

TV: En person knivhuggen i frisörsalong – Polisen utreder mordförsök

IMG_8463

Foto: Alexander Isa

En ung person vårdas just nu för knivskador i centrala Södertälje. Polis och ambulans har kallats till platsen och personen ska föras till sjukhus.

Under torsdagskvällen vid 19-tiden utbröt ett larm om en stickskada i en frisörsalong belägen på Nygatan.

En ung man rapporteras ha blivit skadad av ett än så länge okänt föremål, enligt uppgifter till Telgenytt har mannen blivit knivhuggen. Polisen, tillsammans med ambulanstjänsten, skyndade till platsen för att hantera situationen. Enligt polisens första uppgifter är den skadade personen vid medvetande och anses vara stabil.

– Personen har blivit stickskadad, men är vaken och talbar, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Mannen, som är i 20-års åldern ska föras till sjukhus för vidare vård och polisen polsen kommer att klarlägga händelseförloppet.

”En förundersökning om försök till mord är inledd. Skadorna som mannen har fått är lindriga.”, skriver polisen

En polisjakt har inletts efter en gärningsperson, men i nuläget är ingen person gripen.

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 19:23
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 22:37

Domstolen fastslår miljardböter för Scania i kartellfall

Scania Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

Efter en långdragen rättsprocess fastställde idag EU-domstolen böter på 881 miljoner euro mot Scania för deras delaktighet i en europeisk lastbilskartell.

Den långdragna rättstvisten kring Scanias deltagande i en lastbilskartell nådde idag sitt slut. EU-domstolen har slutgiltigt fastställt böterna på 881 miljoner euro, motsvarande cirka 10 miljarder svenska kronor, som ursprungligen utfärdades 2017. Scania döms för att ha koordinerat priser tillsammans med fem andra ledande lastbilstillverkare – Volvo/Renault, Daimler, DAF, Iveco och MAN – över en period på 14 år.

(Annonslänk)

Det framkom att kartellen inte bara samordnade priserna på lastbilarna utan även hur kostnaderna för ny teknik och anpassning till strängare utsläppsregler skulle överföras till kunderna. Trots flera överklaganden står domen nu fast, där Scania var den enda tillverkaren som valde att bestrida EU:s beslut.

De andra inblandade företagen – Volvo/Renault, Daimler, DAF och Iveco – accepterade sina böter, som tillsammans uppgick till miljarder euro. MAN, som också deltog i kartellen, undgick böter genom att avslöja överenskommelsen till EU-kommissionen.

Scania hade redan ekonomiskt förberett sig för denna utgång och betalade bötesbeloppet för några år sedan, vilket innebär att den ekonomiska påverkan redan har hanterats av företaget.

– Vi har under hela processen sagt att vi följt alla regler så givetvis är den här domen beklaglig och fel. Vi är besvikna. säger Erik Bratthall, presschef på Scania, till SVT Nyheter.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 17:35
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 17:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors