Företag i fokus:

KRÖNIKA: Södertälje kämpar i positiv anda

drönare 21 Södertälje

Flygfoto över Södertälje. Arkvibild.

Visst, blir man sådär fjärilar i magen, pirrigt lycklig när man får höra hur det goda bekämpar det onda. Jag blir på riktigt varm inombords.

När jag läser, och får höra om hur kommunen jobbar för att förbättra vardagen för många av oss i orten. Standarden förbättras. Södertälje blir mer än bara en plats för brottslighet, härvor och polisuttryckningar.

År 2024 är planen att en fritidsgård kommer öppna upp för att förena Ronna-, Geneta- och Linas ungdomar i en tryggare vardag. Mer sånt tack. Även om planen visar att fritidsgården kommer att stå färdig, våren 2024, har vi något att se fram emot. Det finns en plan. Utöver det ska en ny familjecentral öppnas upp dörrarna nu på måndag, den 14 november. Familjecentralen riktar sig i huvudsak till småbarnsföräldrar i åldrarna 0-5 år.

Vi börjar täcka de viktigaste åldrarna och målgrupperna.

Nyheterna florerar med det hemska, onda och alla skottlossningar som drabbat staden. Människan är så nyfiken på det. Klagar om varför det sker, men är det första man klickar sig vidare på. Vi är inte lagda att söka oss till solskenshistorier. Människan vill gärna spy galla, och klaga. Det kan man inte göra med positivitet. Nu kan vi bevittna uppbackningen och det positiva arbetet kommunen parallellt jobbar med. Hoppet är ännu inte släckt. Så länge vi människor samverkar i en godhets oas kan vi nå fantastiska resultat. Visst, räcker inte det. Mer behövs! En bra bit på vägen har vi kommit.

Det onda ska inte övervinna det goda Vi är för många som älskar vårt Södertälje, med sin charm och differentiering. Alla kan vi vara grannar och behandlas såväl efter det. Atmosfären kan inte förstöras för att vi fått erfara hemska saker. Än lever lågan.

Många verksamheter i kommunen jobbar tillsammans för att förena våra medborgare i en tryggare verklighet. Mycket glädjande nyheter och positivt budskap. Allra mest för den yngre generationen som behöver goda förebilder. Att våra medmänniskor gör gott.

Det förebyggande arbetet är så oerhört viktigt, och glöms bort i stressen och pressen, och med bristande resurser jobbar vi oftast akutstyrt. Det kostar för mycket att vara där det inte behövs, just nu. Säger i princip alla chefer. ”Vi har inte tid” är en annan standardreplik. Men har vi tid för kaoset? Knappast. Dessa verksamheter visar på hur vi ska börja i tidigt skede.

Låt oss hylla människorna bakom det hårda arbetet, för visst är det ett hårt arbete med mycket stångande som behövts göras. I synnerhet med budgetfrågan. Vad kommer det kosta? Det kostar liv om vi inte fokuserar på att finnas där vi behövs innan det händer något. Framtiden är vår.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 november 2022 10:39
Senast uppdaterad: 15 november 2022 12:49

Larm om stor bilbrand vid ett bostadsområde

38F184CD-3999-4ACA-AABA-7497CBE73D15

Brand i Brunnsäng. Läsarbild

Efter midnatt ryckte flera räddningsenheter och polispatruller ut till Kottstigen efter att ha mottagit ett larmsamtal om en omfattande bilbrand.

Vid 01:55 på natten mot fredag kom ett samtal in till SOS Alarm om en bilbrand i Brunnsäng. Branden hade uppstått på en stor parkering intill flera bostadshus i Bergviksområdet, vilket resulterade i att polisen och flera räddningsenheter snabbt kallades till platsen för att stoppa eldens spridning.

Ett stort område spärrades av.

– Vi är på plats för att släcka en branden. Det ska vara en bil som brinner, säger räddningstjänstens operatör till Telgenytt. 

För närvarande befinner sig räddningstjänsten och polisen på plats och meddelar att inga andra fordon tycks ha skadats i samband med branden.

Det finns inga rapporter om några personskador efter nattens bilbrand i Brunnsäng.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2023 01:00
Senast uppdaterad: 2 juni 2023 01:02

Cyklist påkörd av bil vid korsning i Södertälje

2022_05_Cyclist_picks_up_helmet_after_bike_accident-scaled

Arkivbild: Pixabay

En cyklist blev under torsdagseftermiddagen påkörd av bil vid Birkavägen i Södertälje. Orsaken misstänkts vara att bilisten inte följde stopplikten.

Larmet om trafikolyckan inkom strax efter klockan 17. Olycka inträffade på torsdagseftermiddagen vid korsningen Algatan/Birkavägen där en cyklist blev påkörd av en bil, men skadeläget är i nuläget oklart.

Utredningen pågår för att klarlägga omständigheterna kring olyckan och eventuella påföljder för inblandade.

Enligt de initiala uppgifterna anses bilisten ha varit vållande till olyckan och misstänks för att inte ha följt stopplikten i korsningen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juni 2023 22:35
Senast uppdaterad: 1 juni 2023 22:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors