Företag i fokus:

KRÖNIKA: Södertälje kämpar i positiv anda

drönare 21 Södertälje

Flygfoto över Södertälje. Arkvibild.

Visst, blir man sådär fjärilar i magen, pirrigt lycklig när man får höra hur det goda bekämpar det onda. Jag blir på riktigt varm inombords.

När jag läser, och får höra om hur kommunen jobbar för att förbättra vardagen för många av oss i orten. Standarden förbättras. Södertälje blir mer än bara en plats för brottslighet, härvor och polisuttryckningar.

År 2024 är planen att en fritidsgård kommer öppna upp för att förena Ronna-, Geneta- och Linas ungdomar i en tryggare vardag. Mer sånt tack. Även om planen visar att fritidsgården kommer att stå färdig, våren 2024, har vi något att se fram emot. Det finns en plan. Utöver det ska en ny familjecentral öppnas upp dörrarna nu på måndag, den 14 november. Familjecentralen riktar sig i huvudsak till småbarnsföräldrar i åldrarna 0-5 år.

Vi börjar täcka de viktigaste åldrarna och målgrupperna.

Nyheterna florerar med det hemska, onda och alla skottlossningar som drabbat staden. Människan är så nyfiken på det. Klagar om varför det sker, men är det första man klickar sig vidare på. Vi är inte lagda att söka oss till solskenshistorier. Människan vill gärna spy galla, och klaga. Det kan man inte göra med positivitet. Nu kan vi bevittna uppbackningen och det positiva arbetet kommunen parallellt jobbar med. Hoppet är ännu inte släckt. Så länge vi människor samverkar i en godhets oas kan vi nå fantastiska resultat. Visst, räcker inte det. Mer behövs! En bra bit på vägen har vi kommit.

Det onda ska inte övervinna det goda Vi är för många som älskar vårt Södertälje, med sin charm och differentiering. Alla kan vi vara grannar och behandlas såväl efter det. Atmosfären kan inte förstöras för att vi fått erfara hemska saker. Än lever lågan.

Många verksamheter i kommunen jobbar tillsammans för att förena våra medborgare i en tryggare verklighet. Mycket glädjande nyheter och positivt budskap. Allra mest för den yngre generationen som behöver goda förebilder. Att våra medmänniskor gör gott.

Det förebyggande arbetet är så oerhört viktigt, och glöms bort i stressen och pressen, och med bristande resurser jobbar vi oftast akutstyrt. Det kostar för mycket att vara där det inte behövs, just nu. Säger i princip alla chefer. ”Vi har inte tid” är en annan standardreplik. Men har vi tid för kaoset? Knappast. Dessa verksamheter visar på hur vi ska börja i tidigt skede.

Låt oss hylla människorna bakom det hårda arbetet, för visst är det ett hårt arbete med mycket stångande som behövts göras. I synnerhet med budgetfrågan. Vad kommer det kosta? Det kostar liv om vi inte fokuserar på att finnas där vi behövs innan det händer något. Framtiden är vår.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 november 2022 10:39
Senast uppdaterad: 15 november 2022 12:49

Kommunerna inleder samarbete mot den grova brottsligheten

Hollmark-Stefan

Stefan Hollmark, stadsdirektör Södertälje kommun. Foto: Alexander Isa.

Södertälje kommun och polisen i Södertälje tar initiativ till ett samarbete för att motverka organiserad brottslighet. Representanter från Mälardalskommunerna samlades nyligen för att diskutera och lägga grunden för en gemensam satsning mot dessa problem.

– Att samarbeta mot den organiserade brottsligheten över länsgränserna är nytt. Det finns en otrolig utvecklingspotential i det arbetet, säger Stefan Hollmark, stadsdirektör Södertälje kommun i ett pressmeddelande.

Under tisdagen, den 30 maj, togs ett viktigt steg i samarbetet mellan Mälarkommuner för att motverka brott och stärka insatserna. Syftet är bland annat att dela resurser och information samt skapa en säkrare och tryggare miljö. Totalt bjöds ett 40 tal representanter från olika kommuner runt Mälaren för att diskutera utmaningar och strategier.

Under mötet diskuterades olika utmaningar och möjligheter för att bekämpa organiserad brottslighet och bidragsfusk. Bland dessa diskussionspunkter fanns att stärka samarbetet med mödravårdscentraler för att identifiera risker för barn som kan hamna i kriminalitet, att socialtjänsten bör ge stöd tidigt i ungdomars liv och att möten mellan förskolebarn och poliser kan ge barn alternativa förebilder.

Caroline Aspegren, chef för Södertäljes lokalpolisområde, betonade vikten av samarbete med kommunen som den främsta partner i brottsbekämpningen. Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) framförde att polisen bjuds regelbundet till kommunstyrelsens sammanträden för att möjliggöra direkt kommunikation mellan politiker och polis angående kriminaliteten i området.

Ett fyrtiotal deltagare från Mälardalskommunerna träffades i Södertälje. Foto: Södertälje kommun.

Mälardalskommunerna och polisen enades om sex huvudsakliga arbetsområden för att ta itu med dessa problem. Dessa områden inkluderar ansvarsfull samhällsbyggnad, tillsyn av exempelvis miljö- och avfallsbrott, vård och omsorg, försörjningsstöd, att uppmuntra till polisanmälningar och diskutera anonymitet samt att bekämpa folkbokföringsbrott, ett av de områden som rör bidragsfusk.

– Relationerna som vi nu börjat bygga upp mellan våra kommuner är grunden. Känner vi till varandra och våra respektive arbetssätt kan vi sedan se till att få saker att hända. Fokus är verkstad, säger Hollmark.

Detta samarbete och fokus på att bekämpa organiserad brottslighet och bidragsfusk i Mälardalsregionen förväntas resultera i mer effektiva och samordnade insatser för att trygga samhället och skydda medborgarnas intressen.

Ny styrgrupp.

– Vi har en ny styrgrupp och ska se till att alla kontor fokuserar på verkstad, med framtagna årsplaner. Paxarbetet handlar om att skapa social hållbarhet, hur det ska bli tryggare, enklare och roligare att bo och verka i Södertälje.

Fakta/Bild: Södertälje kommun

På grund av det eskalerade våldet i Södertälje inledde Operativa rådet, som bildades år 2002, en ny, men betydligt hårdare, insats mot Södertälje – Ragnhild

Ragnhild och Pax, två initiativ för att skapa trygghet i Södertälje, kopplas samman för att bekämpa brottsligheten i Södertälje. Ragnhild är en polisiär insats som riktar sig mot ekonomisk brottslighet, vapensmuggling, fusk inom byggbolag, avfallsbolag och brottslighet inom välfärdssektorn. Pax kopplas till myndighetsgemensamt arbete mot den organiserade brottsligheten.

– Ragnhild och Pax har samma syfte, att skapa ett tryggare Södertälje och de två kopplas nu ihop, säger stadsdirektören Stefan Hollmark.

Under maj månad bjöds Södertälje kommun in till Eskilstuna för att ge en presentation om Pax och deras arbete mot organiserad brottslighet och välfärdsbrott.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juni 2023 15:30
Senast uppdaterad: 1 juni 2023 14:11

”Vi hoppas kunna vinna ett annat år istället”

IMG_2832 ÅS 2023 diplom

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City, Boel Godner, Kommunstyrelsens ordförande och Robil Haidari, Näringslivsutvecklare, Södertälje kommun. Foto: Erik Hanzon.

Under onsdagskvällen befann sig Södertälje, som en av tre finalister, i Helsingborg när vinnaren av ”Årets stadskärna” korades och priset gick till Malmö. Nu strävar Södertälje efter att ta första platsen ett annat år.

– Bara att bli nominerad till utmärkelsen är en framgång som stärker känslan av att vi gör rätt saker för att skapa en levande och välkomnande stadskärna. Tillsammans är nyckelordet, vi är många som bidrar, säger näringslivschef Jonas Karlsson, Södertälje kommun.

Södertälje har de senaste åren gjort en betydande insats för att utveckla sin stadskärna till en attraktiv och livfull plats för både invånare och besökare. Stadens framgångar har även dokumenterats i en filmserie som släpptes i mars. I slutet av april blev det känt att Södertälje var en finalist i tävlingen ”Årets stadskärna” tillsammans med Malmö och Sundsvall. Tyvärr lyckades Södertälje inte ta hem segern under kvällen när Svenska Stadskärnor utsåg Malmö som den slutgiltiga vinnaren.

Nu tar Södertälje City, kommunen och företagare nya tag och fortsätter att sträva efter att bli Årets Stadskärna ett annat år.

– Den gemensamma målsättningen om att vinna Årets Stadskärna har redan lett till mycket positivt i Södertälje. Vi har gjort och gör en fantastisk resa och tror på fortsatt spännande utveckling i stadskärnan. Långsiktigt vill vi bygga en känsla av stolthet för alla som bor och verkar i Södertälje. Vi hoppas kunna vinna ett annat år istället, när Södertälje kommit ännu längre i utvecklingen av stadskärnan, säger Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City.

Läs även: – Aljoša invald i styrelse för ledande svensk organisation

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juni 2023 10:38
Senast uppdaterad: 1 juni 2023 10:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors