Företag i fokus:

KRÖNIKA: Södertälje kämpar i positiv anda

drönare 21 Södertälje

Flygfoto över Södertälje. Arkvibild.

Visst, blir man sådär fjärilar i magen, pirrigt lycklig när man får höra hur det goda bekämpar det onda. Jag blir på riktigt varm inombords.

När jag läser, och får höra om hur kommunen jobbar för att förbättra vardagen för många av oss i orten. Standarden förbättras. Södertälje blir mer än bara en plats för brottslighet, härvor och polisuttryckningar.

År 2024 är planen att en fritidsgård kommer öppna upp för att förena Ronna-, Geneta- och Linas ungdomar i en tryggare vardag. Mer sånt tack. Även om planen visar att fritidsgården kommer att stå färdig, våren 2024, har vi något att se fram emot. Det finns en plan. Utöver det ska en ny familjecentral öppnas upp dörrarna nu på måndag, den 14 november. Familjecentralen riktar sig i huvudsak till småbarnsföräldrar i åldrarna 0-5 år.

Vi börjar täcka de viktigaste åldrarna och målgrupperna.

Nyheterna florerar med det hemska, onda och alla skottlossningar som drabbat staden. Människan är så nyfiken på det. Klagar om varför det sker, men är det första man klickar sig vidare på. Vi är inte lagda att söka oss till solskenshistorier. Människan vill gärna spy galla, och klaga. Det kan man inte göra med positivitet. Nu kan vi bevittna uppbackningen och det positiva arbetet kommunen parallellt jobbar med. Hoppet är ännu inte släckt. Så länge vi människor samverkar i en godhets oas kan vi nå fantastiska resultat. Visst, räcker inte det. Mer behövs! En bra bit på vägen har vi kommit.

Det onda ska inte övervinna det goda Vi är för många som älskar vårt Södertälje, med sin charm och differentiering. Alla kan vi vara grannar och behandlas såväl efter det. Atmosfären kan inte förstöras för att vi fått erfara hemska saker. Än lever lågan.

Många verksamheter i kommunen jobbar tillsammans för att förena våra medborgare i en tryggare verklighet. Mycket glädjande nyheter och positivt budskap. Allra mest för den yngre generationen som behöver goda förebilder. Att våra medmänniskor gör gott.

Det förebyggande arbetet är så oerhört viktigt, och glöms bort i stressen och pressen, och med bristande resurser jobbar vi oftast akutstyrt. Det kostar för mycket att vara där det inte behövs, just nu. Säger i princip alla chefer. ”Vi har inte tid” är en annan standardreplik. Men har vi tid för kaoset? Knappast. Dessa verksamheter visar på hur vi ska börja i tidigt skede.

Låt oss hylla människorna bakom det hårda arbetet, för visst är det ett hårt arbete med mycket stångande som behövts göras. I synnerhet med budgetfrågan. Vad kommer det kosta? Det kostar liv om vi inte fokuserar på att finnas där vi behövs innan det händer något. Framtiden är vår.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 november 2022 10:39
Senast uppdaterad: 15 november 2022 12:49

Företaget beviljas bygglov för ny stor fastighet i Nykvarn

2022_03_logicenters_veidekke-1024x634-1

Bild/Illustration: Logicenter.

I fjol förvärvade bolaget 206 000 kvadratmeter stor mark av Veidekke i Nykvarn. Nu har Logicenters, en fastighetsägare specialiserad på moderna logistikanläggningar, fått bygglov för en nybyggnad.

Logicenters har fått grönt ljus att påbörja byggnationen av en 31 000 kvadratmeter stor logistikfastighet, komplett med solceller på taket. Logicenters har en omfattande närvaro i hela Norden och erbjuder moderna logistikfastigheter till sina kunder i flera länder, inklusive Sverige, Danmark, Norge, Polen och Finland. Deras totala logistikytor omfattar nästan 2 miljoner kvadratmeter.

Arbetet med den nya logistikfastigheten i Nykvarn förväntas vara komma igång någon gång under sensommaren. Med sin strategiska placering och moderna faciliteter kommer fastigheten att erbjuda en optimal lösning för företag som behöver logistikutrymme och kommer att vara utrustad med solceller för att bidra till hållbar energiförsörjning.

Logicenters fortsätter att utöka sin portfölj av moderna och hållbara logistikfastigheter, och den nya fastigheten i Nykvarn är ett exempel på deras fortsatta framgång och tillväxt inom branschen.

– Logicenters växer hela tiden och är mer än redo att etablera sig ytterligare i närregionerna till Stockholm. Nykvarn ligger dessutom på ett oslagbart läge för logistik med närhet till såväl Södertälje som hela Mälaren, sade Matthias Kettelhoit, CEO på Logicenters, i samband med förvärvet.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 2 juni 2023 18:15

SENASTE NYTT: Systembolaget i Weda har öppnat sina dörrar

Systembolaget

Foto: Alexander Isa

På fredagen öppnades ett nytt Systembolag i Weda, vilket har uppfyllt det länge efterfrågade behovet från Södertäljeborna.

Ett nytt Systembolag på östra sidan av staden för att betjäna områden som bland annat Brunnsäng, Fornhöjden, Östertälje och Viksberg har länge vart ett önskemål från Södertäljeborna.

Planerna på att etablera en tredje Systembolagsbutik i Södertälje har funnits i flera år. Redan år 2021 kunde Systembolagets pressavdelning bekräfta för Telgenytt att de sökte efter lämpliga lokaler för att öppna en ny butik. I augusti 2022 kunde Systembolaget även bekräfta att de hittade lokal och var på gång. Sedan dess har de arbetat intensivt med att renovera och förbereda den nya butikslokalen inför dagens öppning.

Det nya Systembolaget kommer att vara beläget i större delen av den gamla Joberlokalen och sträcker sig över en yta cirka tusen kvadratmeter.

Det nya systembolaget ger invånarna på östra sidan av Södertälje ett närmare och mer tillgängligt alternativ för sina inköp av alkoholhaltiga drycker.

Systembolaget i Weda. Foto: Alexander Isa

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2023 17:43
Senast uppdaterad: 2 juni 2023 17:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors