Företag i fokus:

KRÖNIKA: Södertälje kämpar i positiv anda

drönare 21 Södertälje

Flygfoto över Södertälje. Arkvibild.

Visst, blir man sådär fjärilar i magen, pirrigt lycklig när man får höra hur det goda bekämpar det onda. Jag blir på riktigt varm inombords.

När jag läser, och får höra om hur kommunen jobbar för att förbättra vardagen för många av oss i orten. Standarden förbättras. Södertälje blir mer än bara en plats för brottslighet, härvor och polisuttryckningar.

År 2024 är planen att en fritidsgård kommer öppna upp för att förena Ronna-, Geneta- och Linas ungdomar i en tryggare vardag. Mer sånt tack. Även om planen visar att fritidsgården kommer att stå färdig, våren 2024, har vi något att se fram emot. Det finns en plan. Utöver det ska en ny familjecentral öppnas upp dörrarna nu på måndag, den 14 november. Familjecentralen riktar sig i huvudsak till småbarnsföräldrar i åldrarna 0-5 år.

Vi börjar täcka de viktigaste åldrarna och målgrupperna.

Nyheterna florerar med det hemska, onda och alla skottlossningar som drabbat staden. Människan är så nyfiken på det. Klagar om varför det sker, men är det första man klickar sig vidare på. Vi är inte lagda att söka oss till solskenshistorier. Människan vill gärna spy galla, och klaga. Det kan man inte göra med positivitet. Nu kan vi bevittna uppbackningen och det positiva arbetet kommunen parallellt jobbar med. Hoppet är ännu inte släckt. Så länge vi människor samverkar i en godhets oas kan vi nå fantastiska resultat. Visst, räcker inte det. Mer behövs! En bra bit på vägen har vi kommit.

Det onda ska inte övervinna det goda Vi är för många som älskar vårt Södertälje, med sin charm och differentiering. Alla kan vi vara grannar och behandlas såväl efter det. Atmosfären kan inte förstöras för att vi fått erfara hemska saker. Än lever lågan.

Många verksamheter i kommunen jobbar tillsammans för att förena våra medborgare i en tryggare verklighet. Mycket glädjande nyheter och positivt budskap. Allra mest för den yngre generationen som behöver goda förebilder. Att våra medmänniskor gör gott.

Det förebyggande arbetet är så oerhört viktigt, och glöms bort i stressen och pressen, och med bristande resurser jobbar vi oftast akutstyrt. Det kostar för mycket att vara där det inte behövs, just nu. Säger i princip alla chefer. ”Vi har inte tid” är en annan standardreplik. Men har vi tid för kaoset? Knappast. Dessa verksamheter visar på hur vi ska börja i tidigt skede.

Låt oss hylla människorna bakom det hårda arbetet, för visst är det ett hårt arbete med mycket stångande som behövts göras. I synnerhet med budgetfrågan. Vad kommer det kosta? Det kostar liv om vi inte fokuserar på att finnas där vi behövs innan det händer något. Framtiden är vår.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 november 2022 10:39
Senast uppdaterad: 15 november 2022 12:49

Krock mellan lastbil och buss på Köpmangatan

Olycka räddningstjänsten 1

Arkivbild

En olycka inträffade på torsdagsmorgonen på Köpmangatan i centrala Södertälje när en buss kolliderade med en stillastående lastbil.

Larmet kom in till SOS Alarm klockan 08.23 och enligt de initiala uppgifterna var det flera fordon inblandade i olyckan som inkluderade en buss. När räddningstjänsten väl på platsen visade det sig röra sig om en olycka mellan en buss och stillastående lastbil.

Lastbilschauffören skulle öppna dörren när bussen var framme. Lastbilsdörren knäcktes och skrapade längs med bussen och krossade flera rutor samtidigt som flera resenärer befann sig i bussen vid tillfället.

Det finns inga rapporter om några personskador och just nu utreder polisen händelsen närmare för att fastställa orsaken till olyckan.

(Annonslänk

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juni 2023 09:04
Senast uppdaterad: 1 juni 2023 09:04

Anne-Marie utsedd till kommunens hedersmedborgare

C4E0E13F-D2AA-4E60-9C35-31E193A0C096

Foto: Alexander Isa / Nykvarns kommun.

Hennes framgångsrika arbete med att utveckla Taxinge Slottscafé har inte undgått Nykvarnsborna. Nu prisas Anne-Marie Fimmerstad med titeln som hedersmedborgare för 2022 i Nykvarn.

För över 40 år sedan, närmare bestämt år 1979, beslutade hon och två vänner att ta över ett det gamla förfallna godset som genomgår flera renoveringar genom åren. Under åren har caférörelsen växt och utökats till att inkludera konferens- och restaurangverksamhet och idag lockar platsen, inklusive slottet, parken och badplatsen, över 200.000 varje år.

Nu hyllas hon av kommunens för sitt framgångsrika arbete med att utveckla Taxinge Slottscafé till kommunens främsta turistmål, men även som en uppskattad arbetsgivare

– Jag blev förstås väldigt glad. Det visar att jag gjort något bra här i kommunen. Jag hoppas jag kan inspirera andra, framför allt ungdomar, att starta och driva eget. Det är många som mår bra av det, säger Anne-Marie Fimmerstad i ett pressmeddelande.

Utmärkelsen till hedersmedborgare ges till personer som har gynnat kommunen och tilldelas på kommunfullmäktiges sista sammanträde för säsongen den 21 juni.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 31 maj 2023 20:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors