Företag i fokus:

DEBATT: Nolltoleransen som kom av sig

pexels-photo-7111472

Foto: Pexels.

Att ta makten med hjälp av två politiska vildar är vågat. Djärvt rent ut sagt. I mindre klädsamma ordalag så kan det även beskrivas med orden: odemokratiskt, skört och oansvarigt.

Vi i Liberalerna har tidigare kritiserat hur Socialdemokraterna, i strid med valresultatet, valde att forma sitt styre för kommunen. Ett styre som balanserar på en skör tråd, beroende av två politiska vildar.

Styret, bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet, säger sig ha nolltolerans mot sexuella trakasserier. Samtidigt tillkännager de främsta företrädarna för Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet att de gick in i nuvarande styre med vetskap om att en av de politiska vildarna omgärdades av anklagelser om sexuella trakasserier. Samma politiska vilde som alltså har en helt avgörande roll för så väl styrets tillträde som dess fortsatta existens.

Detta visar på en total nonchalans inför den instabilitet som detta sköra styre försatt kommunens verksamheter i. Partierna som styr idag, kommer de att göra det om ett år, en månad, eller ens om en vecka?

Likaså visar det på en total likgiltighet inför vad deras förehavande skickar för signaler till kommunens invånare och kommunens anställda avseende var de själva egentligen står i frågor som rör jämställdhet och arbete mot kvinnoförtryck.

”De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort”

De nu styrande partierna har efter att anmälan om sexuellt ofredande även kommit allmänheten tillkänna, uttalat att de har fortsatt förtroende för den politiska vilden i fråga. Styret säger sig invänta polisens utredning. Fritt översatt: De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort eller ännu hellre läggs ner. På samma sätt som de vet att majoriteten av anmälningar av olika typer av sexualbrott mot kvinnor ofta läggs ner. Det går nästan att läsa deras tankar: ”det vore väl maximal otur om så inte blev fallet just denna gång”.

Jag noterade att det var flera uttalade feminister, hemmahörande i nuvarande styrets partier, som virtuellt ryggdunkade de politiska vildarna när de överraskande valde att bryta partilinjen och säkra ett fortsatt socialdemokratiskt styre av kommunen.

”Just nu noterar jag att det är mycket tyst från samma feminister. Obehagligt tyst.

Låt mig vara tydlig. Att som kvinna anmäla ett sexualbrott kräver mod. Alla som har gått igenom, eller ens övervägt om de ska orka gå igenom en sådan process, vet att det är något som inte görs lättvindigt. En kvinna som fattar mod och styrka nog att ändå göra det, är den som verkligen borde få allas vårt stöd.

Jag vet ju inte vad dessa nyligen så engagerade och högljudda feminister gör just nu på sin kammare. Visar de på olika sätt sitt stöd och solidaritet – att systerskapet gäller alla kvinnor, oavsett partifärg?

Eller tittar de trött ut genom fönstret på den grå novemberdagen och hoppas att den här besvärliga höststormen ska blåsa förbi snart, så att de kan återgå till att vara goda feminister en annan dag?

Ida Banovac, kommunfullmäktigeledamot Liberalerna

Läs även: – Helen Shabo: ”Winerdals nedvärderande kvinnosyn hör inte hemma i stadshuset”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2022 09:26
Senast uppdaterad: 16 november 2022 09:29

Regnfritt midsommarfirande – Detta år var blötast

Midsommar-Pexels

Det var spridda skurar runt om i landet på midsommarafton i år. I Södertälje och Nykvarn var det dock ett regnfritt midsommarfirande, vilket historiskt sett inträffar ungefär två av tre gånger enligt Newsworthys genomgång av väderhistoriken vid SMHI:s mätstationer.

Torkan är svår i stora delar av landet, och många längtar nog efter mer regn. Men just under midsommarfirandet brukar uppehållsväder vara välkommet. Så hur vanligt är det att det regnar på midsommar i Södertälje? Vid mätstationen Södertälje har det fallit minst en millimeter nederbörd under 33 procent av alla midsommaraftnarna sedan 1945.

Blötast var midsommarafton 1996 där det under ett dygn föll 19,5 millimeter regn. Samma år Södertälje kammade Gnesta hem nederbördsrekordet. Hela 39,6 millimeter föll det under ett dygn.

En genomsnittlig midsommarafton i Södertälje har haft en dygnsmedeltemperatur på 15,8 grader. Temperaturen har dock varierat betydligt, med en lägsta temperatur på 9,3 grader år 1987 och en högsta temperatur på 22,6 grader år 1970.

År 1970 nåddes den allra högsta temperaturen på midsommarafton, då termometern visade 31,8 grader. Det året var rekordvarmt i stora delar av landet. Historiskt sett har maxtemperaturen överstigit 20 grader på midsommar ungefär vartannat år. Åtta gånger av 72 har temperaturen varit över 25 grader.

MåttRekordMidsommaraftonMätstation
Varmast (högsta dygnsmedel)22,6°1970Södertälje
Kallast (lägsta dygnsmedel)9,3°1987Södertälje
Varmast (högsta maxtemperatur)31,8°1970Södertälje
Kallast (lägsta maxtemperatur)11°1987Södertälje
Regnigast19,5 mm1996Södertälje
Blåsigast (högsta medelvind, 10 min)8 m/s1959Tullinge A

Värden från midsommarafton respektive år, oavsett vilket datum den inträffade. Midsommarafton inträffar sedan 1953 alltid fredagen närmast efter den 19 juni, innan dess den 23 juni.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juni 2023 08:30
Senast uppdaterad: 25 juni 2023 00:53

Skyddad yrkestitel för undersköterskor införs

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Nu blir undersköterska en skyddad yrkestitel inom vård och omsorg. Från och med den 1 juli 2023 krävs ett bevis från Socialstyrelsen för att få använda titeln.

Tidsbegränsat anställda och nyanställda efter den 1 juli 2023 måste ansöka om skyddad yrkestitel för att arbeta som undersköterska. De som saknar bevis kan istället arbeta som vårdbiträden. Semestervikarier kommer inte kunna anställas som undersköterskor sommaren 2023, utan föreslås istället anställas som vårdbiträden.

De som är anställda som undersköterskor med tillsvidareanställning före denna datum behöver dock inte bevis fram till den 30 juni 2033. Detta gäller oavsett om man är utbildad i eller utanför Sverige. Ansökan om skyddad yrkestitel kan göras först från och med den 1 juli 2023.

Enligt Socialstyrelsen får de med skyddad yrkestitel använda titeln undersköterska och ha fast omsorgskontakt inom hemtjänsten, men inte de som saknar skyddad yrkestitel.

Nyanställda undersköterskor med tillsvidareanställning behöver också ha ett bevis om skyddad yrkestitel efter den 1 juli. I vissa fall kan anställningsbevis fungera som styrkande dokument för övergångsregeln. Annars kommer de anställas som vårdbiträden även om de är utbildade undersköterskor.

Timvikarier och visstidsanställda som för närvarande är anställda som undersköterskor kommer att behöva omanskaffas som vårdbiträden innan den 1 juli för att fortsätta arbeta inom verksamheten.

På Socialstyrelsens hemsida kan du läsa mer om den nya skyddade yrkestiteln för undersköterskor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 juni 2023 22:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors