Företag i fokus:

DEBATT: Nolltoleransen som kom av sig

pexels-photo-7111472

Foto: Pexels.

Att ta makten med hjälp av två politiska vildar är vågat. Djärvt rent ut sagt. I mindre klädsamma ordalag så kan det även beskrivas med orden: odemokratiskt, skört och oansvarigt.

Vi i Liberalerna har tidigare kritiserat hur Socialdemokraterna, i strid med valresultatet, valde att forma sitt styre för kommunen. Ett styre som balanserar på en skör tråd, beroende av två politiska vildar.

Styret, bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet, säger sig ha nolltolerans mot sexuella trakasserier. Samtidigt tillkännager de främsta företrädarna för Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet att de gick in i nuvarande styre med vetskap om att en av de politiska vildarna omgärdades av anklagelser om sexuella trakasserier. Samma politiska vilde som alltså har en helt avgörande roll för så väl styrets tillträde som dess fortsatta existens.

Detta visar på en total nonchalans inför den instabilitet som detta sköra styre försatt kommunens verksamheter i. Partierna som styr idag, kommer de att göra det om ett år, en månad, eller ens om en vecka?

Likaså visar det på en total likgiltighet inför vad deras förehavande skickar för signaler till kommunens invånare och kommunens anställda avseende var de själva egentligen står i frågor som rör jämställdhet och arbete mot kvinnoförtryck.

”De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort”

De nu styrande partierna har efter att anmälan om sexuellt ofredande även kommit allmänheten tillkänna, uttalat att de har fortsatt förtroende för den politiska vilden i fråga. Styret säger sig invänta polisens utredning. Fritt översatt: De tittar åt ett annat håll, väntar och hoppas att utredningen snart glöms bort eller ännu hellre läggs ner. På samma sätt som de vet att majoriteten av anmälningar av olika typer av sexualbrott mot kvinnor ofta läggs ner. Det går nästan att läsa deras tankar: ”det vore väl maximal otur om så inte blev fallet just denna gång”.

Jag noterade att det var flera uttalade feminister, hemmahörande i nuvarande styrets partier, som virtuellt ryggdunkade de politiska vildarna när de överraskande valde att bryta partilinjen och säkra ett fortsatt socialdemokratiskt styre av kommunen.

”Just nu noterar jag att det är mycket tyst från samma feminister. Obehagligt tyst.

Låt mig vara tydlig. Att som kvinna anmäla ett sexualbrott kräver mod. Alla som har gått igenom, eller ens övervägt om de ska orka gå igenom en sådan process, vet att det är något som inte görs lättvindigt. En kvinna som fattar mod och styrka nog att ändå göra det, är den som verkligen borde få allas vårt stöd.

Jag vet ju inte vad dessa nyligen så engagerade och högljudda feminister gör just nu på sin kammare. Visar de på olika sätt sitt stöd och solidaritet – att systerskapet gäller alla kvinnor, oavsett partifärg?

Eller tittar de trött ut genom fönstret på den grå novemberdagen och hoppas att den här besvärliga höststormen ska blåsa förbi snart, så att de kan återgå till att vara goda feminister en annan dag?

Ida Banovac, kommunfullmäktigeledamot Liberalerna

Läs även: – Helen Shabo: ”Winerdals nedvärderande kvinnosyn hör inte hemma i stadshuset”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2022 09:26
Senast uppdaterad: 16 november 2022 09:29

Misstänkta för medhjälp till mord släpps på fri fot

saltskog

Foto: Läsarbild.

Två 19-åringar misstänkts för medhjälp till mord och mordförsök i Saltskog i fjol. Nu har båda männen släppts på fri fot väntan på dom.

Den 6 oktober 2022 sköts en 19-åring till döds och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. Två misstänkta män greps i oktober och åtalades för mord samt mordförsök, men under utredningens gång ändrades rubriceringen av misstanken.

Åklagaren menar att det saknas bevis för att de åtalade körde mopeden och begick brottet, men det påstås att de hanterade flyktfordonet, elsparkcyklar och kläder som användes av gärningsmännen. I ett garage som hyrdes av en av de misstänkta hittades patroner av samma slag som användes vid skjutningen.

I maj inleddes åtalet mot männen som misstänktes för medhjälp till mord och mordförsök i Saltskog i fjol.

De två 19-åriga männen, som har varit häktade sedan oktober förra året, har nu släppts på fri fot efter ett beslut från Södertälje tingsrätt. Rättegången mot dem avslutades förra veckan och domen kommer att meddelas den 5 juli.

Foto: Läsarbild /Polisen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juni 2023 00:18
Senast uppdaterad: 23 juni 2023 00:18

Uppgifter: Bärgningsbil tappade fordon – Orsakade krock med flera bilar

3662A7FF-DC7A-4B62-939A-D2544057C4F3

Foto: Paula Kass Elias

En olycka inträffade idag på Stockholmsvägen när en bärgningsbil av tappade det fordon som bärgades. Det lösa fordonet kolliderade med flera andra bilar och orsakade kaos på platsen.

En bärgningsbil förlorade kontrollen över det fordon den skulle bärga, vilket resulterade i en farlig situation. Det lösa fordonet rullade okontrollerat och kolliderade med flera bilar längs Stockholmsvägen, vid Birkakorset enligt uppgifter till Telgenytt. Även ett rödljus blev skadat i kollisionen.

Olyckan skedde strax efter klockan 14 och ledde till betydande trafikhinder i området. Räddningspersonal och polis arbetade snabbt för att säkerställa att de inblandade i olyckan fick nödvändig hjälp och för att lindra trafikstockningen.

Det är i nuläget oklart om det finns några allvarliga skador eller om någon behövde vård. 

Rättelse:
Bärgningsbilen på tidigare bild har ingen koppling till händelsen, vilket kanske tidigare kunde ha missuppfattats.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 juni 2023 14:00
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 12:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors