Företag i fokus:

Hedra oskyldiga som fallit offer för Irans sedlighetspolis

Twitter

Bild: foto från twitter

Iran har fått sig en omgång. Denna omgång har drabbat många oskyldiga människor som det oftast blir vid revolution, man ska inte gå emot lagar och regler. Det började med Mahsa Amini. Hon som föll offer för Irans sedlighetspolis.

De ansåg att hennes sjal inte täckte hennes hår tillräckligt. Hon matades med så groteska slag med batong mot huvud att hon bara fem dagar senare föll som det första offret i år. Hon skulle inte ha den friheten att få lufta håret.  

Hennes död har lett till ett flertal protester och mänskliga agerande i hennes anda. Många kvinnor som klippt av sig håret i protest som de bränt upp, politiker som i sina uttalande avslutat sitt tal med att klippa hårsvansen. Mäktigt. Gåshud.

Nu florerar nyheten om att sju studenter hålls anhållna för att invänta sin död. Anledningen till deras dödsdom är att de undersökt och utforskat i den Iranska Sedlighetspolisens ärende, de har gått emot vad de får göra. Döden blir utfallet. Så enkelt.

Vart är vi på väg? Världen tittar på Iran, alla dessa nyheter om protester, inlägg på sociala medier som sprids som en löpeld i våra liv. Vi berörs men ingen agerar. Inte vad jag ser eller hör. Man säger ”hemskt det är” kanske känner man faktiskt så. Där tar det slut. Inget mer uppstår, ingen tanke utvecklas till ”vad kan jag göra” och ”hur ska jag få till de”t.

Människor dör, hade kunnat vara våra studentkompisar, kollegor, kusin, syster, bror, son, dotter eller bara grannens barn. Vi stirrar med uppspärrade ögon och så går vi vidare med middagsplanerna. Vardagen tar över. Vi släpper vår känsla och går vidare med livet.

I ärlighetens namn tror jag att vi människor har blivit avtrubbade. Vi berörs kanske lite, men sedan måste vi lära oss att släppa känslan och oron, annars hade vi inte överlevt. Vi får se och läser för mycket hemskt, vissa har flytt från krig, så de har sett bomberna falla, vaknat till sirener, gått förbi döda människokroppar som legat på marken efter attackerna. Hemskt. Men livet går vidare så småningom. Känslan sitter i att man väntar att ingen ska skriva om det mer, så man kan gå vidare med sitt liv. I väntan på nästa misär.

Alla önskar vi att man kunde göra lika mycket. I en utopisk värld skulle vi kunna drömma om det, men vi lever i ett samhälle där vi skjuter varandra för småpengar, för noll anledning och av misstag utan att känna ånger. Där ligger vårt problem. Människan som fostrar och bygger hat av sitt hat.

Vad vi ska göra är att vi ska vara goda mot varandra. Agera med kärlek och du kommer få kärlek. Må du vila i frid Mahsa Amini, du har fallit offer för ännu ett hat som vuxit av människor. Du blir tyvärr inte det sista livet som kommer att dödas oskyldigt. Vi vill hedra, men kan vi göra mer?

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2022 19:39
Senast uppdaterad: 16 november 2022 19:40

Larm om brand i centrala i Södertälje 

61224826-DA47-4C48-9B2A-28117B387147

Foto: Alexander Isa

Strax efter lunch inkom det rapporter till SOS Alarm om en brand i en byggnad i centrala Södertälje. Flera räddningsenheter skickades till platsen.

– Enligt den som ringde in ska det ha varit rökutveckling från bostaden, men när vi kommer fram ser vi inte någon rökutveckling, säger räddningstjänsten vakthavande befäl till Telgenytt.

Larmet kom in vid 14:30 och enligt de första rapporterna från SOS Alarm inträffade branden i en bostad på Astrabacken. Men larmet ska ha kommit från en byggnad, och ska enligt uppgifter till Telgenytt inte användas som en bostad.

För närvarande befinner sig rökdykare på platsen, och enligt Telgenytts reporter har det observerats lätt rökutveckling från byggnaden. Inga personskador har dock rapporterats i samband med branden i centrala Södertälje.

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 13:02
Senast uppdaterad: 25 september 2023 13:05

KLART: Han blir Syrisk-ortodoxa kyrkans nya biskop

Tommy

Patriarken på besök i februari när tidigare biskopen klev av. Foto: Tommy Hanna.

I februari valde ärkebiskopen Abdulahad Shabo att avsäga sig sin tjänst efter 35 års trogen tjänst för att gå i pension. Sedan dess har man sökt efter en ny biskop, och det meddelades på söndagen att man nu har funnit en efterträdare, rapporterar SVT.

Ärkebiskopen Abdulahad Gallo Shabo ledde ärkestiftet för den Syrisk-ortodoxa kyrkan i Sverige, med S:t Jacobs katedral i Hovsjö som dess huvudsakliga plats. I samband med hans avgång och valet av en ny efterträdare besökte patriarken Mor Patriark Ignatius Aphrem II från Damaskus, Syrien Södertälje.

– Jag är oerhört glad att vara här idag och ser fram emot att tillsammans med er välja en ny ärkebiskop, sade Patriark Ignatius Aphrem II, till åhörarna i S:t Jacob under besöket i februari.

På söndagen tillkännagavs det, cirka sju månader efter Abdulahad Shabos avgång, att en ny biskop har blivit vald. Det blir Youhanon Lahdo, som är i fyrtioårsåldern och har tidigare erfarenhet som munk i en av de syrisk-ortodoxa kyrkorna i Norrköping, enligt SVT.

– Vi förväntar oss att den nya biskopen tar tag i en hel del viktiga frågor som rör kyrkan, framför all vikten av att kyrkan engagerar ungdomar, säger Besim Aho, ordförande i S:t Jacobs församlingen i Södertälje, till SVT.

Läs även: – BILDEXTRA: Patriarken på besök när biskopen kliver av

Patriarken Mor Patriark Ignatius Aphrem II och tidigare ärkebiskopen Abdulahad Shabo.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 07:00
Senast uppdaterad: 24 september 2023 22:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors