Företag i fokus:

Hedra oskyldiga som fallit offer för Irans sedlighetspolis

Twitter

Bild: foto från twitter

Iran har fått sig en omgång. Denna omgång har drabbat många oskyldiga människor som det oftast blir vid revolution, man ska inte gå emot lagar och regler. Det började med Mahsa Amini. Hon som föll offer för Irans sedlighetspolis.

De ansåg att hennes sjal inte täckte hennes hår tillräckligt. Hon matades med så groteska slag med batong mot huvud att hon bara fem dagar senare föll som det första offret i år. Hon skulle inte ha den friheten att få lufta håret.  

Hennes död har lett till ett flertal protester och mänskliga agerande i hennes anda. Många kvinnor som klippt av sig håret i protest som de bränt upp, politiker som i sina uttalande avslutat sitt tal med att klippa hårsvansen. Mäktigt. Gåshud.

Nu florerar nyheten om att sju studenter hålls anhållna för att invänta sin död. Anledningen till deras dödsdom är att de undersökt och utforskat i den Iranska Sedlighetspolisens ärende, de har gått emot vad de får göra. Döden blir utfallet. Så enkelt.

Vart är vi på väg? Världen tittar på Iran, alla dessa nyheter om protester, inlägg på sociala medier som sprids som en löpeld i våra liv. Vi berörs men ingen agerar. Inte vad jag ser eller hör. Man säger ”hemskt det är” kanske känner man faktiskt så. Där tar det slut. Inget mer uppstår, ingen tanke utvecklas till ”vad kan jag göra” och ”hur ska jag få till de”t.

Människor dör, hade kunnat vara våra studentkompisar, kollegor, kusin, syster, bror, son, dotter eller bara grannens barn. Vi stirrar med uppspärrade ögon och så går vi vidare med middagsplanerna. Vardagen tar över. Vi släpper vår känsla och går vidare med livet.

I ärlighetens namn tror jag att vi människor har blivit avtrubbade. Vi berörs kanske lite, men sedan måste vi lära oss att släppa känslan och oron, annars hade vi inte överlevt. Vi får se och läser för mycket hemskt, vissa har flytt från krig, så de har sett bomberna falla, vaknat till sirener, gått förbi döda människokroppar som legat på marken efter attackerna. Hemskt. Men livet går vidare så småningom. Känslan sitter i att man väntar att ingen ska skriva om det mer, så man kan gå vidare med sitt liv. I väntan på nästa misär.

Alla önskar vi att man kunde göra lika mycket. I en utopisk värld skulle vi kunna drömma om det, men vi lever i ett samhälle där vi skjuter varandra för småpengar, för noll anledning och av misstag utan att känna ånger. Där ligger vårt problem. Människan som fostrar och bygger hat av sitt hat.

Vad vi ska göra är att vi ska vara goda mot varandra. Agera med kärlek och du kommer få kärlek. Må du vila i frid Mahsa Amini, du har fallit offer för ännu ett hat som vuxit av människor. Du blir tyvärr inte det sista livet som kommer att dödas oskyldigt. Vi vill hedra, men kan vi göra mer?

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 november 2022 19:39
Senast uppdaterad: 16 november 2022 19:40

Sprängning riktad mot person med tidigare kopplingar till kriminella

IMG_4512

Foto: Shamash Oyal

En man i 30-årsåldern, tidigare kopplad till kriminella kretsar i Södertälje, tros vara måltavlan för sprängdåden i ett villaområde vid Västergård, rapporterar LT.

Inom loppet av några dagar inträffade sprängdåd i ett villaområde i Södertälje. I det första fallet, exploderade en mindre anordning, men den ansågs vara ofarlig.

I det andra fallet, där boende i en annan villa larmade om ett föremål utanför bostaden, lyckades det nationella bombskyddet säkra det misstänkta farliga objektet. Men strax före midnatt på fredagskvällen detonerade en bomb vid samma adress, men mot en annan bostad.

Enligt Lt är den misstänkta måltavlan, där detonationen inträffade, en man som tidigare har varit involverad i kriminella kretsar, men mannen ska inte vara intresserad av att samarbeta med polisen i deras utredningsarbete.

Polisen är på plats i det berörda villaområdet. Foto: Shamash Oyal

Enligt tidningen har mannen tidigare blivit dömd till tre års fängelse för grov utpressning, men senare friades av hovrätten. Efter detta har han inte varit inblandad i liknande utredningar.

Under fredagskvällen ska detonationen inträffat vid mannens bostad och orsakade mindre skador. Ingen person rapporteras ha blivit skadad i samband med sprängningen. En förundersökning om allmänfarlig ödeläggelse har inletts vilket blir det tredje fallet på tre dagar i villaområdet, men för tillfället har inga misstänkta personer gripits.

Polisen ser samband mellan incidenterna.

– Vi ser att händelserna hör ihop på något sätt. Vi ser kopplingar till den grova kriminaliteten. Vi jobbar med att få fram motivet men det är inget jag kan kommentera just nu, säger polisens presstalesperson Mats Eriksson till Aftonbladet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2023 15:13
Senast uppdaterad: 25 september 2023 13:11

Sköldpadda hittad av polisen vid avfart i Södertälje

Sköld

Foto: Polisen.

Strax före klockan 13 gjorde en polispatrull i Södertälje en oväntad upptäckt – en sköldpadda som hade kommit ut på E4:an.

Även i juli, tidigare under sommaren, blev en sköldpadda hittad i Södertälje. Den gången påträffades den på Tvetavägen av en privatperson som sedan lämnade in den till polisstationen i Södertälje. Nu, i en liknande händelse, hittades en sköldpadda på E4:an vid avfarten Södertälje Syd.

Enligt polisens information mår djuret bra och har blivit omhändertaget. Polisen misstänkte att det var en havssköldpadda. Sköldpaddan, som var ungefär 30 centimeter lång, misstänkte vara en havssköldpadda som nu transporterats till en djurpark och vårdats av personalen där.

Det är fortfarande oklart hur sköldpaddan hamnade på vägbanan.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2023 13:30
Senast uppdaterad: 23 september 2023 13:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors