Företag i fokus:

Hälften av alla nya bilar laddbara i Södertälje

Foto: Håkan Dahlström, Wikimedia Commons (CC-BY-2.0)

Under tredje kvartalet var hälften av alla nyregistrerade bilar i Södertälje kommun rena elbilar eller laddhybrider, en ökning jämfört med kvartalet innan.

I hela landet har försäljningen av laddbara bilar stannat av.

Under tredje kvartalet 2022 var 53 procent av alla nyregistrerade personbilar i Södertälje laddbara (sammanlagt registrerades 1 282 nya bilar). Av dessa laddbara fordon var 71 procent rena elbilar. De resterande var så kallade laddhybrider, det vill säga fordon som går att ladda och köra på el, men som även har en förbränningsmotor.

Fossildrivna bilar utgjorde 41 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar).

De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Under 2022 har den här utvecklingen mattats av något. De laddbara bilarnas andel i av nya bilar har planat ut på omkring 50 procent.

I Södertälje var andelen laddbara bilar under tredje kvartalet också lägre än under andra kvartalet 2021 då rekordet hittills noterades (54 procent).

Laddhybriderna verkar ha peakat

Försäljningen av nya bilar har under det senaste året påverkats kraftigt av komponentbrist och låga leveranstider, vilket drivit upp priserna.

En annan tydlig trend i landet som helhet under det senaste året är att laddhybriderna minskat i försäljning. Istället har de rena elbilarna allt mer tagit över.

Den här utvecklingen förstärktes av att bonus-malus-reglerna ändrades i juli, vilket gjorde att köpare av laddhybrider får mindre bonus. Samtidigt sattes ett pristak som innebär att de dyraste elbilarna (över 700 000 kronor) förlorar sin bonusrätt.

Men det är inte bara nationell lagstiftning som styr besluten för bilköpare. Ännu viktigare är det som händer på EU-nivå. Det menar Mikael Levin, som är utredare på Trafikanalys.

Vid årsskiftet 2020–2021 skärptes utsläppskraven på nya bilar kraftigt. Det fick fordonstillverkarna att trycka ut utsläppssnåla bilar för att undvika böter.

Grafen visar utvecklingen i Södertälje.

– Nästa sänkning träder i kraft 2025. Innan dess finns inget riktigt incitament för tillverkarna sluta sälja fossilbilar så länge det finns en efterfrågan av dessa fordon, säger Mikael Levin.

EU-lagstiftningen har stor betydelse för utbudet av elbilar. Det betyder att nationella stödprogram har en begränsad effekt på totalen.

– De länder som satsar på elbilssubventioner kan få en större del av marknaden, men då kommer det istället att säljas färre bilar någon annanstans, säger Mikael Levin.

Hur kommer utvecklingen se ut framöver? Den nya regeringen har lovat billigare bensin- och dieselpriser, vilket kan leda till att laddbilsförsäljningen stannar av ytterligare. Å andra sidan håller flera kinesiska tillverkare på att etablera sig på den svenska marknaden, vilket kan ge elbilsförsäljningen en ny skjuts.

I Trafikanalys prognos är 65 procent av alla nya bilar laddbara 2023, 70 procent år 2024 och 75 procent 2025.

Till 2025 bedömer men att det kommer att finnas ungefär en miljon laddbara personbilar i trafik, varav cirka 600 000 är rena elbilar. Det innebär att en femtedel av personbilarna i trafik är laddbara år 2025.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 november 2022 04:59
Senast uppdaterad: 20 november 2022 01:06

INSÄNDARE: Eveo hemtjänst måste höja standarden

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pixabay

Det är med stor besvikelse jag vill rikta uppmärksamhet mot hemtjänstföretaget Eveo. Tyvärr är det tydligt att Eveo inte lever upp till de krav som ställs på hög kvalitet inom äldreomsorgen. Det är ett faktum att våra äldre förtjänar bättre.

(Annons)

Den 16 maj, mellan kl 10-15 anordnas utbildningsmässa i Xenter i Tumba. Är du nyfiken på komvux – Klicka på bilden.

Min farmor, som är beroende av hemtjänsten för sin dagliga vård och trygghet, har personligen lidit på grund av Eveos bristfälliga service. Under de senaste månaderna har flera incidenter av bristfällig service inträffat, vilket har påverkat henne negativt.

Vi har upprepade gånger försökt lösa problemen genom att kontakta Eveo, men tyvärr har de inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att förbättra situationen. Det är särskilt upprörande att personalen vid Eveo ägnar sig åt personliga aktiviteter som mobilanvändning istället för att utföra sitt jobb, särskilt när min farmor är sjuk och behöver omedelbar vård och uppmärksamhet. Dessutom har flera stölder inträffat under deras vård, vilket är fullständigt oacceptabelt och olagligt.

”Känns som om vi blir lurade på våra pengar”

Dessutom betalar vi höga belopp varje månad utan att få de förväntade tjänsterna. Det känns som om vi blir lurade på våra pengar för en service som inte levereras.

Eveo måste ta ansvar för sina handlingar och prioritera äldres välbefinnande över allt annat. Det är inte acceptabelt att ignorera familjers bekymmer och behov, särskilt när det handlar om våra äldre och deras hälsa och trygghet.

Vi fortsätter att kräva förändring från Eveo och hoppas att de tar dessa allvarliga problem på allvar och agerar omedelbart för att förbättra sin service. Min farmor och alla äldre förtjänar att bli behandlade med respekt, värdighet och omsorg. Eveo har en skyldighet att leverera detta på ett konsekvent och ansvarsfullt sätt.

Kristina Dawd

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2024 11:30
Senast uppdaterad: 6 maj 2024 17:51

Styckmördare nekas permission – misstänks för flyktförsök

Kriminalvården

Foto: Kriminalvården

En man som avtjänar ett livstidsstraff för mord i Karlskrona nekas permission. Anledningen är att anstalten i Södertälje misstänker iscensatta medicinska anfall för att möjliggöra flykt.

(Annonslänk)

Anstalten Hall i Södertälje har fattat beslut om att neka en 25-årig livstidsdömd man permission, med anledning av misstankar om att han iscensatt flera medicinska anfall under det senaste året. Dessa anfall har lett till att mannen behövt extern sjukvård, vilket har väckt oro för att de kan ha varit försök från hans sida att skapa en situation för rymning från fängelset.

Mannen har överklagat beslutet och förnekat avsikterna att försöka fly, men Kriminalvårdens huvudkontor har efter en omprövning av ärendet kommit fram till samma slutsats som anstalten Hall – att permission inte bör beviljas.

I beslutet framhålls de riskfaktorer som omger den 25-årige mannen, där hans behov av permission anses vara tillgodosett genom hans flertal sjukhusbesök. Mannen sitter på livstid i Hall för att ha styckmördat sin far i Karlskrona 2020.

(Annons)

Den 16 maj, mellan kl 10-15 anordnas utbildningsmässa i Xenter i Tumba. Är du nyfiken på komvux – Klicka på bilden.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 7 maj 2024 13:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors