Företag i fokus:

Chocken är total varje år – Varför lär vi oss aldrig?

EE865DEE-9F6E-4D26-93D0-07893EFBF15E-scaled

Veckan inleddes med snökaos på flera håll i Södertälje

Är det inte lite konstigt, att vi alltid blir lika traumatiserade och chockade över hur mycket snö som faktiskt faller varje år vid denna årstid.

Vintern bjuder på gott och blandat. Ibland lite värme och plusgrader i december och ibland snökaos med orange varning i november.

Varje år chockas vi lika mycket om inte mer, med inställda tåg, bussar, lektioner, och chefer som rekommenderar jobb hemifrån. Vad är det som gör att människan glömmer föregående års hektiska vinter? Vad är det som gör att människan inte minns? Livet ställs in när vi får vakna upp till ett vinterland. Snön upp till knäna. Bilar som är insnöade och knappt syns. Vägar som inte plogats och får bilar att fastna, köra ner i diket. Trafiken står still. Fast i köer i timmar. Ändå lär vi oss inte.

Människan är en riktig optimist, jag är inkluderad. Hade inte bytt däcken till vinterhjul, trots att man själv bor på landet och det krävs riktiga taggar som ska ta en fram.

Polisen går ut med att: ”Vinterdäck skall vara på trots att det inte är 1 december ännu. Har du inte bytt dina däck till vinterdäck på ditt fordon? Ge dig då inte ut på vägarna”, skriver polisen i ett inlägg på sociala medier.

Flera fordon fastande i snökaosets.

Varför lär vi oss aldrig? Samma misstag år efter år. Hur ska vi lära oss av egna misstag, som är bästa sättet att lära sig. Gör om, gör rätt. Är det inte så utsagan går?

I Södertälje får många dessutom vänta in plogbilen och snöskyfflingen, då deras bostadsområden, eller platser inte prioriteras. Prioritering görs efter störst behov för att få vardagen att fortsätta. Höghusens portar får stå igensnöade. Vilka drabbas? Alltid är det våra äldre, funktionsnedsatta och småbarnsfamiljer. När framkomligheten är begränsad utan snö, blir det inte ens värt att ta sig ut när snön täckt staden så härligt fint och vackert. Man får skåda på avstånd och beundra.

Fallriskerna ökar, höftoperationerna ökar under vinterhalvåret, men trots det görs samma sak år efter år. Säsong efter säsong. Varför? Är vi bara naiva eller vill vi inte vara proaktiva?

I Norrland får de 4 decimeter snö och ändå rullar vardagen som vanligt, barn tar sig till skolan, anställda går till sina arbeten och kommunikation fortgår. Vad är skillnaden mellan Norrland och Stockholm? Norrlänningarna är förberedda och bereder sig för vintern, medan Stockholmarna lever på sommarkänslan, t-shirtar, kall bira i handen och burgare på grillen, året om.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2022 17:09
Senast uppdaterad: 24 november 2022 17:09

I dag kan du få betalt för att använda el

El eluttag

Foto: Alexander Isa

Överflöd av el i kombination med låg efterfrågan. Idag kan hushållen i Södertälje få betalt för elanvändningen.

Elpriset i elområde 3, som Nykvarn och Södertälje kommun tillhör, ligger i dag på −10 öre per kWh. Det är det lägsta dygnspriset sedan åtminstone 2019. Jämfört med igår sjunker elpriset med 0,31 kronor per kilowattimme.

Hushåll och företag i kommunerna med timdebiterade avtal betalar som mest 0,16 kronor per kilowattimme mellan klockan noll och ett, då timpriset är som högst.

Elen är som billigast mellan klockan 14 och 15. Då är priset -69,1 öre per kilowattimme.

Minuspriser på el är ovanliga men har börjat förekomma allt oftare de senaste åren. Minuspriset påverkar framför allt elkunder med timavtal. Konsumenter betalar även energiskatt och moms på elpriset, men under den billigaste timmen landar priset fortfarande på minus: -0,36 kronor per kilowattimme. Det innebär att en timmes dammsugning, när elpriset är som lägst, kostar ungefär 73 öre för den som har ett elavtal med timpris.

Även om elpriserna idag alltså är förhållandevis låga så har de stigit under de senaste två åren. År 2020 låg snittpriset vid den här tiden på året på 0,22 kronor per kilowattimme och nådde aldrig högre än 2,10 kronor någon enskild timme.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juli 2023 12:46
Senast uppdaterad: 16 juli 2023 12:46

Stiftelse i Järna nekas tillstånd att bedriva LSS-boende

Home-Boende-hem

Foto: Alexander Isa

En stiftelse i Järna ansökte om tillstånd att öppna ett LSS-boende, men Inspektionen för vård och omsorg, IVO, säger nej. Orsaken är att myndigheten anser att boendet inte kan bedrivas med tillräcklig god kvalitet.

Stiftelsen Norrbyvälle Gård har fått sin ansökan om LSS-boende avslagen av IVO. Enligt Inspektionen för vård och omsorg är en av anledningarna att lokalerna inte är anpassade för att möta brukarnas behov och inte uppfyller kraven för en servicebostad, exempelvis på grund av brister i utformningen av vissa badrum.

Dessutom anser myndigheten att föreståndarens ansvarsroll skulle bli för omfattande, särskilt med tanke på befintliga åtaganden.

”Föreståndarens uppdrag, tillsammans med hennes andra uppdrag som föreståndare, blir för omfattande.”, skriver IVO i beslutet.

Detta gör att verksamheten inte kan bedrivas på ett sätt som är förenligt med god kvalitet enligt IVO och därmed säger myndigheten nej till LSS-boendet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juli 2023 11:59
Senast uppdaterad: 16 juli 2023 11:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors